Site icon IAS

הכנס שנתי של התעופה האזרחית בישראל

אודי בר-עוז, סמנכ"ל מבצעים ברשות שדות התעופה:

"תנועת המטוסים במדינה צפופה כתוצאה משטחה של המדינה והתוואי הגיאוגרפי שלה, כאשר מהמזרח הרים, הים ממערב וכל התנועה האווירית מתנהלת ביניהן כאשר רוב רובה של האוכלוסיה במדינת ישראל מצוי באותם שטחים גיאוגרפיים. מן הסתם הרעש שיצרו המטוסים היוו מטרדי רעש לתושבים".

 

"מדינת ישראל ורשות שדות התעופה חושבת בטיחות בראש סדר העדיפויות. לפני שדרוג המסלולים ההפרדה בין הנתיבים הייתה בעייתית ויצרה קונפליקט מובנה בשל מבנה המסלולים, המשולש והמטוסים הממריאים היו בקונפליקט עם הנוחתים" .

 

"המורכבות באזור חציית הגובה של מטוסים שהגיעו לנחיתה מול אלו הממריאים (מערבית לנתב"ג) הייתה בעייתית. לקח זמן כדי לעשות מרווחי בטיחות בין תנועה לתנועה מבחינת הבקרה האווירית על כמות התנועה".

 

"רק בשנה האחרונה תנועת המטוסים בתעופה הבינ"ל חוותה גידול ש 11% בתנועות הבינ"ל בנתב"ג לעומת שנה שעברה. בין השאר, בשל המדיניות וחתימת הסכם "השמיים הפתוחים". בעתיד, כדי לספק את רמת בטיחות הגבוהה, תוך גידול בתנועות הנוסעים והמטוסים, נדרש יהיה שינוי במודל התפעולי של המסלולים בנתב"ג לנחיתות על 21 והמראות על 26 או נחיתות על 30 והמראות על 26. 21 לנחיתות ו-26 להמראות. מדובר על הפרדת המראות מנחיתות היוצרת מודל תפעולי כמו שני שדות תעופה שונים: אין חפיפה ואין הגבלה של קיבולת המטוסים כי לא צריך לעשות הפרדות כמו מה שהיה בעבר. זה מאפשר קיבולת מטוסים גבוהה יותר וניצולת מירבית של המרחב האווירי."

 

"עבור אותם פרמטרים של רעש, מטוסים שנוחתים על 12 מייצרים רעש ל-70 אלך תושבים מתחתם: תל אביב, אור יהודה וחמד. מטוסים שינחתו על 21 ,באותם פרמטרים של רעש ייצרו רעש ל-14 אלף תושבים, בעיקר לראש העין ולמושבים: בארות יצחק ועוד.  לא כל תושבי ראש העין יסבלו מהרעש, רק אלו שיהיו חשופים לרעש המצרפי הרלוונטי לגישה לנחיתה ל-21."

 

פרויקט שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג שיסתיים בשנה הבאה מגיע לסיומו: במסגרת הפרויקט חודשו ושודרגו תשתיות קיימות:  בוצעה הארכה של 26 עם מחברי התיישרות ל-08. פינויים מהירים מ-26 ו-08 ומחברי התיישרות חדשים ל-26. נסללו מסלולי הסעה חדשים לכל אורך מסלול 21 , מסלול הסעה חדש (E) ומסלול הסעה R. הוספנו 300 מטר למסלול 30 ועד הרבעון הראשון של 2014 תסתיים התשתית הקרקעית".

 

במקביל בוצע תיאום בין כלל הגורמים המעורבים: רש"ת ,רת"א, חיל אוויר, איגוד הטייסים, איגוד הפקחים וחברות התעופה הישראליות וכן הפיקוח האווירי בקפריסין. בתיאום עם חה"א בוצע תיאום הרחבה של ה-TMA צפונה כדי להגיע לפיינל ל-21."

 

"בנוסף, התשתיות האוויריות תוכננו ושונו כדי למנוע קונפליקטים בין התנועות הנכנסות ויוצאות מנתב"ג, כולל תהליכים הליכה סביב מהמסלולים. זה תהליך תכנוני ארוך ומורכב, כולל עם יועצים חיצוניים בינ"ל – אנחנו בשלבים סופיים שלו, כדי לשפר ולשמר את בטיחות תהליכי הגישה וההמראה".

 

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית:

"אנחנו רואים מגמה של בעיה בתרגילי טיסה כמו הליכה סביב: גם התאונה באילת של יגאל ברייטמן ז"ל וגם התאונה בה התרסק מטוס ססנה 172 בסקופיה שבמקדוניה נגמרו רע בגלל הליכות סביב לא טובות".

 

"לטייסי דו מנועי אין כמעט מקומות לבצע הקפות אימון במטוסם בישראל. אגודת התעופה הכללית מזהה מגמה בנושא. יש עלייה ברורה בכמות האירועים הבינוניים והקשים. יש הרבה מאוד פעילות של בטיחות, בעזרתה של רת"א: כנסי בטיחות במכון פישר ובאגודת התעופה, קצין בטיחות של האגודה שפעיל בתחום, ערבי העשרה וקשר רצוף והדוק עם אנשי החוקר הראשי ורת"א. למה אחרי כמה עשורים של ירידה באירועי הבטיחות רואים עלייה?

 

"השנה נמחו 9 מטוסים מתחום התעופה הכללית. נתון הגבוה מכל העשור הקודם בשנה אחת. לדעתנו,  זה נובע מחוסר באימונים, אך גם מנושאי ניהול דלק לקוי, תפקוד שני טייסים במטוס של תפעול יחיד ונושאי תחזוקה במכוני הבדק".

 

"אם מתעסקים כל כך הרבה בבטיחות אז למה כמות האירועים והתאונות הולכת וגדלה?

לדעתנו, זה כי פשוט לא טסים מספיק. עלויות הטיסה עולות, קשה יותר למצוא מקומות להתאמן וגם החינוך לבטיחות נשחק. זה שילוב של הגורמים הנ"ל. תשתיות האוויריות מצטמצמות: חיפה סגור חדשות לבקרים, אילת סגור מזה מספר חודשים לתעופה הכללית, הרצליה בסכנת סגירה בשנת 2015, שדה דב עתיד להיסגר".

 

"כדי שהתעופה הכללית תהיה בטוחה צריך לתת מקומות להתאמן ולטוס במחירים סבירים כי מה שקורה זה שטייסים שטסים פחות הדבר הראשון שנפגע זה האימונים. מי שטס פעם בחודש חצי שעה לא יעשה הקפות אך מי שטס יותר גם מנווט אך גם מקדיש יותר זמן לאימונים שונים ולהקפות. מגיהוץ שמיים אי אפשר לתרגל היחלצות מ"קנגורו" או הליכה סביב מוצלחת".

 

"ישראל נמצאת במקום מאוד לא טוב במספר התושבים שמשרת כל שדה תעופה. המצב כרגע גרוע עוד לפני ששדה דב והרצליה יסגרו. זה יפגע קשה בטייסים ובכושר הטיסה שלהם בבטיחות".

 

"סגירת הרצליה ושדה דב תהווה מכה קטלנית לתעופה הכללית אך גם לתעופה הפנים ארצית ולפגיעה קשה בחברות התעופה הישראליות, ובמיוחד ארקיע וישראייר שפועלות משדה דב שעתיד להיסגר".

 

Exit mobile version