Site icon IAS

הטיסות לטורקיה יחודשו רק בשעות הערב המאוחרות

הטיסות האזרחיות מעל למחוז מרמרה שבצפון מזרח טורקיה, שנסגר בשל ניסיון ההפיכה, ייפתח שוב לטיסות אזרחיות רק בשעות הערב המאוחרות. המחוז כולל את העיר איסטנבול ואת שני נמלי התעופה המרכזיים בה. כך דווח הבוקר על ידי רשויות התעופה הטורקיות לרשויות התעופה בעולם. בעקבות כך בוטלו כל הטיסות היוצאות לכל העולם והטיסות הנכנסות מכל היעדים. הסיבה: הערכה מחדש של המצב הבטיחותי והביטחוני, בעקבות הפיכת הנפל שהייתה בטורקיה.

שתי טיסות המריאו בבוקר

שתי טיסות המריאו מוקדם בבוקר מנתב"ג לנמל סביהה גקצ'ן, הנמל המשני באיסטנבול: טיסת טורקיש איירליינס עם 24 נוסעים, רובם עיתונאים, וטיסת פגסוס עם 100 נוסעים במקום 170 נוסעים. זמן קצר לאחר המראתם נמסרה ההודעה על סגירת המרחב האווירי בצפון מזרח טורקיה.

בעקבות סגירת המרחב האווירי בוטלו שתי טיסות טורקיש איירליינס בשעות 14:00 ו-16:00, ובוטלו שתי הטיסות מאיסטנבול לישראל. בעקבות כך נותרו כל היום ישראלים רבים בנמל התעופה אטאטורק.

ממשלת טורקיה הצליחה אומנם לדכא את ניסיון ההפיכה שהתרחש בלילה שבין שישי לשבת על ידי קבוצה צבאית, אבל חידוש הפעילות האווירית עוכב כדי להיות בטוחים שלא יעשה ניסיון נמהר על ידי הקושרים לפגוע במטוס אזרחי, כדי לתאם מחדש את "חלונות זמן הטיסה"  (סלוטים) וכדי לנקות את טרמינל נמל התעופה אתאטורק ואת רחבות חניית המטוסים, לאחר שאלפי מתנגדי ההפיכה פרצו לתוכו במטרה לעצור את החיילים הקושרים ולהשיב לסידרן את כל סידורי הביטחון, שננטשו בזמן הפיכת הנפל.

"חלונות זמן"

תיאום "חלונות זמן" (סלוטים) לנמל תעופה הוא אמצעי לתכנון לוח טיסות בהתאם לקיבולת התעופה  באמצעות יישום של מערכת הכללים וההנחיות כפי שהם מופיעים ב- WSG – Worldwide Slot Guidelines. המטרה העיקרית של תכנון לוח הטיסות היא להבטיח שימוש יעיל של התשתיות בנמל התעופה להיענות בחיוב לבקשות של הלקוחות ולנצל ביעילות את המשאבים.

הקצאת "חלונות הזמן" מתוכננת בכפוף  לבקשות של חברות התעופה, והשיבוץ בהם נקבע  בהתאם לקיבולת בנמל התעופה. כל זאת על מנת  לאפשר ניצול יעיל ואופטימלי של המשאבים העומדים לרשות הנמל.

תיאום הסלוטים נעשה בתיאום מלא עם יורוקונטרול, האחראי לכל נתיבי הטיסה האירופים והמתאם את התנועה האווירית בינו לשאר מרכזי תיאום ופיקוח אווירי בעולם. חידוש פעילות בנמל תעופה מסויים הקשור ליורוקונטרול, כמו נמל התעופה אתאטורק באיסטנבול דורשת זמן ולא נעשת מעכשיו לעכשיו. כך קרה גם עם חידוש הפעילות בנמל התעופה  אתאטורק לאחר הפיגוע הרצחני ב-28 ביוני השנה.

ביטחון ובטיחות

בליל הפיכת הנפל שרר כאוס במסדרונות הטרמינל וברחבות החנייה בנמל התעופה אתאטורק.  כשפרצו לתוכו החיילים המורדים נטשו את עמדותיהם כל צוותי הקרקע, כל אנשי האבטחה, שוטרים, משטרת גבולות והותירו את שערי הנמל פרוצים. מאוחר יותר פרצו לתוכו אלפי אזרחים, שנענו לקריאתו של ארדואן לצאת לרחובות והשתלטו יחד עם אנשי משטרה על המורדים. אבל, פעולתם ששיבשה לחלוטין את פעילות הנמל והותירה בשטח ערמות לכלוך ושברים, שהימצאותם ברחבות החנייה מהווה סכנה בטיחותית למנועי מטוסים פועלים.  

לפיכך, עד שעות הערב אמורים שלטונות התעופה להחזיר לנמל את כל צוותי הקרקע, כל אנשי האבטחה, שוטרים, משטרת גבולות ולנעול מחדש את שערי הנמל, הנפתחים רק לאנשים מורשים. במקביל יושלמו כל תיאומי הסלוטים הדרושים והנמל יוכל לפעול במחדש ולשחרר לטיסות מאות נוסעים שנתקעו בו בעקבות הפיכת הנפל.

עוצמה תקשורתית

צחוק הגורל הוא, שארדואן שפעל משנת 2013 נגד הרשתות החברתיות והשימוש התקשורתי בטלפונים החכמים, הציל את שלטונו דווקא בשימוש מושכל בכלי התקשורת המודרניים האלה. פנייתו לקהל תומכיו לצאת לרחובות כדי לסכל את ההפיכה, באמצעות הופעה במסך טלפון נייד, תזכר הרבה שנים, כעוצמה תקשורתית רבת משמעות. יותר מהעוצמה שהפגינה בזמנו רשת CNN, שיצרה את המושג חדשות מתפרצות וסיקרה מלחמות ומהפכות. העוצמה התקשורתית הרבה של הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים, שנחשפה בהפיכת הנפל הטורקית, תנוצל מעתה ביתר שאת על ידי גורמים מסחריים כולל תעשיית התעופה והתיירות במטרה להגיע ולשכנע את הללקוחות הפוטנציאליים.

 

Exit mobile version