Site icon IAS

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה מתנגדת לפיתוח עורף נמל המפרץ

שדה התעופה בחיפה. צילום רש"ת

"יש לתת עדיפות לשדה התעופה בחיפה על פני פיתוח שטחים לוגיסטיים בנמל", כך אמרה אמש ראש עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה אימצה את עמדתה והחליטה להתנגד לארבע התוכניות הקשורות לפיתוח עורף נמל המפרץ. עמדת הוועדה המקומית תוגש לוועדות המחוזית והארצית והנושאים יידונו בקרוב

עמדת ראש העיר דורשת תכנון כוללני, שייקח בחשבון את פיתוח שדה התעופה חיפה כשדה תעופה אזורי משמעותי, אשר יאפשר טיסה ליעדים משמעותיים באירופה.

התוכנית הראשונה לה מתנגדת הוועדה המקומית היא שינוי תכנית מתאר מקומית הנוגעת לשדה התעופה. הוועדה המקומית ממליצה בפני הוועדה המחוזית להשהות את הדיונים בכל ארבע התוכניות עד למיצוי הליך תכנון כולל.

בין הנושאים שהוועדה נדרשת לבחון, הם צרכי שדה התעופה בחיפה בתפקודו האופטימלי כשדה תעופה אזורי משמעותי. במסגרת זו ייבחנו הארכת המסלול הנדרשת וכן יאותרו שטחי קרקע חלופיים לשימושים לוגיסטיים אשר להם נגישות מסילתית, בניגוד לשטחי הטכני (בח"א 21), להם אין נגישות מסילתית.

יצויין כי שר התחבורה ישראל כץ כבר הודיע בחודש אוקטובר כי בשנת 2019 תתבצע הארכת מסלול ההמראות והנחיתות בשדה התעופה בחיפה ב-300 מטרים, במטרה לאפשר למטוסים גדולים יותר לנחות בשדה ולהמריא ממנו. נמסר כי כך סוכם במהלך סיור עבודה, אותו קיים ראש עיריית חיפה היוצא, יונה יהב, עם מנכ”ל שדה התעופה מאיר כהן. ואילו חברת התעופה TUS הודיעה על חידוש טיסותיה בקיץ.

ד"ר עינת קליש רותם ראש העיר חיפה. דורשת תכנון כוללני. צילום ראובן כהן

"הדרך בה קודם התכנון בקטעי תכניות חייבת להיפסק"

לאור העובדה שהטרמינל אינו עמיד בפני רעידות אדמה ונדרשות עבודות חיזוק מסיביות, או בניית טרמינל חדש, הוועדה דורשת כי תיבחן גם האפשרות להעברת הטרמינל בסמוך לתחנת הרכבת של חוצות המפרץ.

בנוגע לתוכנית נוספת העוסקת בשטחים התפעוליים בנמל המפרץ, הוועדה המקומית מציעה להשהות את אישור התוכנית עד למיצוי תהליכי תיאום התכנון הכולל לשדה תעופה חיפה כשדה תעופה אזורי משמעותי, כך שימוקסם הפוטנציאל שלו. הוועדה המליצה לבטל את הייעוד לנמל הדלק ונדרש לחייב כי נמל הדלק הקיים יבוטל אם יוקם חדש.

עוד קבעה הוועדה כי יש לחייב את חנ"י (חברת נמלי ישראל) בבניית שוברי גלים לחופי חוף הכרמל וקריית חיים ולקדם חיבור מסילתי לתוואי המזרחי ואת מינהור הרכבת בחיפה, במקביל לקידום תכנית הנמל.

הוועדה ציינה עוד כי יש לדרוש שהנמל יהיה ירוק, כולל אמצעים מתקדמים בטכנולוגיה עדכנית, לתפעול, צמצום, זיהום, סיכון ומטרדים. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הצביעה על כך שדרוש תיאום עם תכניות נוספות שנמצאות בהכנה לשדה התעופה, ולא ייתכן שיקודמו תכניות לשטחים לוגיסטיים שסותרים את תכניות התכנון לשדה התעופה.

עד השלמת התיאום בין התוכניות, הוועדה המקומית מתנגדת לקבלת החלטות שעלולות לפגוע בתכנון הכולל. "הדרך בה קודם התכנון בקטעי תכניות ולא בתכנון כוללני חייבת להיפסק, רק תכנון כוללני יאפשר את שינוי פני המפרץ והכנסת העיר חיפה לעידן חדש".

כתבה קודמת: נסללה הדרך להארכת מסלולי שדה התעופה בחיפה.

Exit mobile version