Site icon IAS

ההסכם עם הטייסים באל על מסיר את אבני הנגף בדרך להתייעלות  

טייסי אל על. סוכם על הקמת צי אחוד לציי הבואינג 777 ו-787 של החברה. צילום סיון פרג'

אתמול, לאחר יותר משנה של מו"מ, נחתם לפנות בוקר הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי העסקתם של כ-600 טייסי וטייסות באל על, מתאים אותם לתקנות הטייס הבינלאומיות החדשות (FTL) ומאפשר לחברה לייעל את פעולותיה. תוקפו של ההסכם שש שנים והוא כולל בין היתר עדכוני שכר, פיצוי על פעילות בשבת וחג ומענקי עמידה ביעדים. ההסכם השפיע כבר אתמול על מניות אל על בבורסה, כשהשווי הבורסאי שלה הגיע ל-545.291 מיליון שקל והמניה של קפצה ל-110 אגורות, שזו קפיצה של 1.82%.

את הדחיפה לסיים את המו"מ הארוך והמייגע נתנו כמה גורמים חיצוניים, כמו כניסת תקנות הטייס הבינלאומיות (FTL -Flight Time Limitation) כאמור, התחרותיות העצומה שגרמה לירידת רווחים למרות גידול בהכנסות והצורך הדחוף להתייעלות, כדי שכושר הייצור של אל על יתאים לפעילותה רבת ההיקף.

התייעלות ושיפור אורח החיים

היטיב לבטא זאת מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, באגרת שכתב לעובדי החברה: "ההסכם שנחתם מבוסס על התייעלות משמעותית ומאפשר הפעלה מסחרית יעילה של החברה, לצד שיפור באורחות החיים של הטייסים. ההסכם מאפשר לחברה ולטייסיה, לבצע את ההתאמות הנדרשות כפועל יוצא מתקנות הטייס החדשות שאומצו ע"י מדינת ישראל ולמעשה מאפשר לנו לפעול בצורה טובה יותר"

הכל תלוי בטיב המילוי

עתה נותר לקוות, על פי תגובות כל הצדדים – ההנהלה, ההסתדרות, הטייסים ונציגות העובדים באל על – שחתמו על ההסכם, כי הוא יתבצע על מי מנוחות בהתאם למה שנחתם. אבל כפי שאומר המשפט, הכל תלוי בטיב המילוי. רצון טוב ומלא ישפר את ההסכם, השתלטות מחדש של ה-DNA הישן של אל על יכול לכרסם גם את ההסכם הטוב ביותר.

חתימת הסכם אל על והטייסים, אוקטובר 2018. צילום דוברות ההסתדרות

הסכם הבנות פברואר 2017

והראיה, בפברואר 2017 לאחר שהושגו ההבנות, נחתם הסכם קיבוצי חדש באל על בין ההנהלה לבין הטייסים, המסדיר את הסוגיות שהיו במחלוקת בנושא תנאי הפרישה וההעסקה של הטייסים בני 65 עד 67. סוכם שהמפקחים יחזרו לתפקידם. על ההסכם חתמו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, המנכ"ל דאז דוד מימון, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי וועד טייסי אל על, בראשות ניר צוק. אבל מאוחר יותר התברר, כי ההסכם הושג רק בנושא הטייסים הוותיקים, שהיה יותר הסכם הבנות מאשר הסכם קיבוצי כללי, ולכן ביטולי הטיסות נמשכו עד לאחרונה.

הסכם ה"פיצול" הישן

תוספת פעילות מבצעית והסכם קיבוצי מיושן עם הטייסים, המכונה "פיצול", גרמו לתכנון חסר של טייסים בטיסות השונות וכאשר התקרב מועד הטיסה "החסרה" ניסו להעביר בבהילות טייסים המוצבים בטיסות אחרות – לטיסה ה"חסרה". כך נפרץ עוד יותר לוח הצבות הטייסים ונוצר מעגל אין סופי של סתימות "חורים" עד כדי עיכובים וביטולי טיסות, בעיקר, כשטייסים לא נענו לקריאות הדחופות. לדבריהם, בגלל העומס והצורך לעמוד במגבלות המותר בתקנות הטייס ובהסכם העבודה.

את לוח טיסות קיץ 2018 תכננו שנה מראש, קצת לאחר שנחתם ההסכם בפברואר 2017 בעניין הטייסים הוותיקים בני 65 שהורדו מטיסה. אז חשבו בהנהלה, כי בעקבות כך ייחתם גם הסכם עבודה חדש עם הטייסים הפעילים, ולכן תוכנן לוח קיץ 2018 עם תוספת פעילות של כ-20% – 25%. אבל, למרות מו"מ באמצעות המגשר עו"ד עמוס גבריאלי, שנמשך עד קיץ 2018 כ-10 חודשים, הסכם חדש לא נחתם, ומנגנון ה"פיצול" בהסכם הישן המשיך לייצר "חורים" בהצבת הצוותים בקצב גדול יותר, טייסים לא הגיעו לטיסות ונגרמו עיכובים וביטולי טיסות.

הסכם ה"פיצול" בוטל

הפעם זה לא כך: הסכם ה"פיצול" המיושן בוטל ותכנון הצבת הצוותים יהיה 100% מלא מראש ובעונות השיא אפילו יותר. העלמת ה"חורים" וקביעת מנגנונים אשר צפויים לאפשר הפעלה מסחרית יעילה יותר בעידן הרגולציה התעופתית החדשה, תהיה לתועלת לחברה, לטייסים וגם לשאר העובדים. החברה תפעל באופן יעיל יותר, תוך התאמה לדרישות התיקון לתקנות ובמקביל יחול שיפור באורחות החיים של הטייסים, כולל קיום דיאלוג יעיל ורציף בינם לבין הנהלת החברה.

העלאת שכר ומענק

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין. הביא את ההסכם לידי גמר. צילום סיון פרג'

כיצד הגיעו לכך? באמצעות הסכם הקובע הסדרים חדשים לתגמול הטייסים, כולל מנגנון לגידור המסגרת התקציבית לעלות שכר הטייסים, הסדרים בדבר ביטול רכיבי שכר משתנים מסוימים, כמו פיצויים שונים בגין פעילות טיסתית (שמשכה בעבר טייסים לבצע אותם), תמורת העלאת השכר הקבוע, הסדרים בדבר גילום, מיסוד מנגנון תמריץ לטייס בגין עמידה בתוכנית הטיסות האישית וכן קביעת מנגנון מענק ותוספת שכר מותני רווחים. כלומר, כשהחברה תרוויח – הטייסים יקבלו מענק. ההסכם גם קובע מכסה מוסכמת על ידי הטייסים של חכירות רטובות של מטוסים, מנגנון יישוב חילוקי דעות, התחייבות הטייסים לשקט תעשייתי למשך תקופת ההסכם ועוד.

כדי לממש זאת בתכנון המבצעי של החברה, הוסדרו בהסכם היבטים תפעוליים מרכזיים, כגון התייעלות בהרכבי הצוותים בטיסות החברה, מנגנון הצבת הצוותים, הסדרת מגבלות תכנון, הסדרת כללי איוש מלא של טיסות החברה, מנגנון כוננות, זמני מנוחה, ימים ללא פעילות, הקמת צי אחוד לציי הבואינג 777 ו-787 של החברה, אשר יאפשר הכשרת טייס לשני סוגי המטוסים במקביל לעומת המצב כיום של שני ציים נפרדים, וכללי הסבות והדרכות טייסים כתוצאה מסגירת ציי בואינג 747 ו- 767 של החברה.

אבן דרך הכרחית

התקווה עתה היא שההתייעלות תקיף את שאר מגזרי החברה, כי אין ברירה: קשה היום לשרוד בתעשיית התעופה הנוכחית. המנכ"ל אוסישקין נותן גם לכך ביטוי חזק באיגרתו לעובדים: "ההסכם (עם הטייסים) הוא  צעד ראשון וחשוב, אבן דרך הכרחית בדרך להתמודדות עם האתגרים שלפנינו. מדיניות השמים הפתוחים מביאה לתחרות פרועה מאוד בנתב"ג. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חברות תעופה חדשות המגיעות לישראל ואם לא די בכך, מחירי הדלק גבוהים מאוד ואליהם מצטרף רצף החלטות רגולטוריות המקשות עלינו להתמודד, כאשר בחלק מהמקרים ידינו כבולות והתחרות אינה שיוויונית והוגנת.

"המציאות מחייבת את כולנו לשנות את התרבות הארגונית ואת הדרך בה אנו מתנהלים, זאת כדי להבטיח את עתידה של אל על. אני  מאמין כי יחד נדע להתמודד עם כל איום, עם כל אתגר ולצאת מהתחרות מנצחים כשידנו על העליונה".

Exit mobile version