Site icon IAS

ההימור הגדול: המיזוג בין שתי חברות התעופה האיסלנדיות

איסלנדאייר צילום Depositphotos

ההודעה ב-5 בנובמבר, כי שתי חברות התעופה האיסלנדיות איסלנדאייר ו-WOW יתמזגו, תאפשר לשתיהן לספק סיוע לנוסעים רבים, אך באותה נשימה המיזוג עדיין מהווה הימור גדול לשתיהן.

שתי החברות יתמקדו במכירת טיסות לואו-קוסט טרנס-אטלנטיות באמצעות טיסות המשך דרך קפלאוויק (Keflavík), נמל תעופה המשרת את בירת איסלנד. אבל מחירי הנפט הגבוהים והתחרות הפראית בנתיבים הטרנס-אטלנטיים, ימשיכו להכניס את שתיהן ללחץ פיננסי. מה גם ש-WOW  זקוקה להזרקת חירום של הון כדי להמשיך לצוף. לכן, עיסקת המיזוג אמורה לסייע לה להגביר את פעילותה בטווח הקצר, ולהבטיח את ביצוע ההזמנות של הנוסעים שרכשו את הצעותיה המוזלות. באשר לעתיד – הכל לוט בערפל.

שתי החברות האיסלנדיות מפסידות

לאחר שנים של צמיחה חזקה ורווחיות בתיירות לאיסלנד, הכריזו ברבעון השני של השנה איסלנדאייר ו-WOW אייר על הפסדים ובעקבות כך הן הודיעו על מאמצי ההתייעלות. שתיהן מייחסות את ההפסדים למחירי הדלק הגבוהים והשפעת תנודות המטבעות שגרמו להתחזקות הקרונה, המטבע של איסלנד. הקרונה החזק מקטין את ההכנסות מהמכירות בדולר וביורו שבאמצעותו הן משלמות שכר, תחזוקה מקומית ודברים נוספים. בדומה לחוזקו של השקל אצלנו.

איסלנדאייר היא חברת התעופה הוותיקה ביותר באיסלנד שראשיתה בשנת 1937, והיא נחשבת זמן רב  כמוביל הדומיננטי במדינה. כבר ביולי השנה ירד שוויה הבורסאי של איסלנדאייר גרופ, החברה-האם של חברת התעופה, לכמעט ברבע תוך יום אחד – ואחרי כמה שבועות נפל שווי השוק שלה ב-10% נוספים, הליך שהתרחש תוך כדי הכרזות על הפסדים וקשיים תחרותיים. איסלנדאייר הפסידה 25.7 מיליון דולר ברבעון השני של השנה.

בתגובה מסרה אז החברה, כי היא מתכוונת לשנות את המודל העסקי שלה. עם זאת, כאשר צרכנים רבים מחפשים טיסות במחירים זולים, אפשרות שינוי המודל העסקי נראית יקרה. מה גם שמחירי הטיסות כללו העלאת כבודת נוסעים לבטן המטוס ולתא הנוסעים. הורדת הטסת הכבודה בחינם והעלאתה תמורת תשלום נוסף כדי למכור בבסיס טיסות זולות יותר, בתוספת מכירת עסקי המלונאות שלה, היו חלק ממסגרת ההתייעלות שהחברה תכננה.

מוקדם יותר השנה מסרה החברה-הבת של איסלנדאייר לטיסות פנים-ארציות באיסלנד, שנוסדה רק לאחרונה, כי תבטל ארבעה נתיבי טיסה. ביניהם טיסות פנים מקפלאוויק אל אקורירי (Akureyri ). לכן, תיירים שירצו לטוס לצפון איסלנד שוב יצטרכו לעבור דרך שדה התעופה המקומי של רייקיאוויק. באותה מסגרת יבוטל גם הנתיב לגרינלנד, ושני נתיבים לבריטניה והחברה תמכור את אחד מששת המטוסים החדשים שלה.

באוגוסט השנה הודיעה WOW על הפסד של 13.5 מיליון דולר בשנת 2017, למרות גידול בהכנסות ל-488 מיליון דולר, שזהו גידול של כמעט 60% בהשוואה לשנת 2016. שוב דוגמה לכך שגידול בהכנסות לא בהכרח מצביע על גידול ברווחים. יש לציין, כי WOW הפסידה כ-45 מיליון דולר לפני ריבית ומסים החל מיולי 2017 ועד יוני 2018, כך שאם ההפסד לכל שנת 2017 היה 13.5 מיליון דולר ההערכה היא, שההפסד בתום 2018 צפוי להיות כ-28 מיליון דולר לפני ריבית ומסים. כבר בתחילת השנה רמז סקולי מונגנסן, מנכ״ל ובעלי וואו אייר, בניסיון למשוך משקיעים, על צורך בהגדלת הון החברה. גם WOW האשימה את מחירי הנפט הגדלים ואת הקרונה החזקה – אך לא יציבה – בהפסדיה.

מטוס וואו אייר. גידול בהכנסות לא בהכרח מצביע על גידול ברווחים..צילום יח"צ

התחרות מול חברות תעופה זרות

שתי חברות התעופה האיסלנדית מתמודדות מול התחרות הגוברת של חברות תעופה זרות. מספר חברות התעופה המשרתות את נמל התעופה הבינלאומי קפלאוויק גדל באופן משמעותי והגיע כבר באוגוסט השנה ל-30 חברות, המגיעות מכ-100 יעדים. כמו, למשל, חברת יונייטד איירליינס, שהייתה חברת התעופה האמריקנית האחרונה, עד לחודש אוגוסט, שהחלה לטוס לשוק האיסלנדי.

חשש מצמיחת הלואו-קוסט

לשתי החברות האיסלנדיות יש חששות מהצמיחה הצפויה של טיסות לואו-קוסט בתעשיית התעופה, שתגדיל באינטנסיביות את התחרות בין חברות תעופה בכל התעשייה. לגבי שתיהן אלו סימני אזהרה, שצריך לשים אליהם לב.

פגיעת הקרונה

לקרונה האיסלנדית ישנה היסטוריה ארוכה של חוסר יציבות שכבר פגע בשתי חברות התעופה האיסלנדיות. ב-WOW, עם הון מוגבל, המשך פגיעת המטבע מסוכנת ומהווה עבורה מיכשול על מנת להתגבר על משברים עתידיים. איסלנדאייר, לעומתה, מצליחה להוון הון וכבר שרדה משברים אחרים.

שתי חברות התעופה האיסלנדיות מסרו, בעקבות ההודעה על מיזוגן, כי הן סבורות שיתגברו על הצרות הפיננסיות הנוכחיות שלהן.

Exit mobile version