Site icon IAS

האם עסקת בואינג עם איראן אייר נמצאת בסכנה

למרות הכרזתו של הנשיא טראמפ, כי צריך לתקן את הסכם הגרעין עם איראן, עדיין שרירה וקיימת, לעת עתה, עסקת בואינג למכירת 50 מטוסי 737 ו-30 מטוסי 777 לאיראן אייר, בהיקף של 16.6 מיליארד דולר לפי בואינג, או בהיקף של 8 מיליארד דולר לפי איראן.  בואינג מפעילה לחצים שהעסקה לא תבוטל. איראן אייר גם רוכשת 100 מטוסים מאיירבוס. בואינג עדיין לא העבירה את המטוסים לאיראן ואילו איירבוס כבר מסרה שלושה מטוסים.

הדיפלומטיה נשלטת על ידי אינטרס הכסף

מכירות המטוסים מבליטה יותר מכל, עד כמה הדיפלומטיה נשלטת על ידי האינטרס הכספי המופק מהסכמים בינלאומיים. בדיוק כפי שקרה לאחר שנחתם הסכם הגרעין עם איראן שגרם להסרת הסקציות שהוטלו על הרפובליקה האיסלמית ושתי יצרניות המטוסים הגדולות מיהרו לעשות עסקים ולא רק הן. זו גם הסיבה ששאר המדינות החתומות על הסכם הגרעין עם איראן לא תומכות בצעדים שהנשיא טראמפ מתכוון לנקוט. זו גם הסיבה שנשיא צרפת עמנואל מקרון, אמור לצאת לפגישה היסטורית עם מנהיגי איראן בטהרן.

הכרזת הנשיא טראמפ

ביום שישי שחלף הציג הנשיא דונלד טראמפ את האסטרטגיה החדשה שהוא יזם כדי להתמודד עם איראן. אומנם הוא לא הודיע על פרישה מהסכם הגרעין, אלא העביר את הדיון בנושא לקונגרס, אך הצהיר, כי  "לא נוכל לאשרר את ההסכם הזה. אם לא נשפר אותו – נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית. הוריתי לממשל לפעול מול הקונגרס ובנות בריתנו כדי להתמודד עם הפגמים בהסכם כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני"  .כל שאר המדינות החתומות על הסכם הגרעין מתנגדות לצעדיו.

הסכמי מכירת המטוסים לאיראן

במסגרת ההסכם הגרעיני ההיסטורי שנחתם ב-2015, הוסרו הסנקציות הכלכליות נגד איראן וסללו את הדרך לבואינג ולאיראן אייר להגיע להסכם בחודש דצמבר 2015, שלפיו תמכור בואינג 50 מטוסי 737  לטווחים קצרים ובינוניים ו-30 מטוסי 777 לטווחים ארוכים לאיראן אייר, בהיקף של 16.6 מיליארד דולר לפי בואינג, אך בהיקף של 8 מיליארד דולר לפי איראן. בואינג חתמה על הסכם נוסף, בהיקף של 3 מיליארד דולר עם חברת אסמן איירליינס, תמורת 30 מטוסים מדגם 737MAX ואופציות לרכישת 30 מטוסים נוספים.

עם איירבוס לעומת זאת, נחתם הסכם לספק לאיראן ארבעה סוגים של מטוסים: דגמי A320ו-A321  לטווחים  קצרים ובינוניים, ודגמי A330 ו A350-לטווחים ארוכים. בהסכם החליטה איראן לוותר על מטוס הסופר ג'מבו A380, על אף שנכלל בטיוטת החוזה הראשוני.

בקשה לדחות את החלטת בית המשפט הפדראלי

ביום חמישי האחרון, יום לפני הכרזת הנשיא טראמפ, הגיש משרד המשפטים של ממשל טראמפ בקשה לבית המשפט הפדראלי של שיקגו לדחות בחודשיים את החלטתו להעריך – האם גילוי פרטים סודיים על עסקת המטוסים בין איראן לבואינג יפריע למדיניות החוץ האמריקנית על ידי חסימת מרכיב מרכזי בהסכם הגרעין האיראני. החלטה שהייתה אמורה להתפרסם ביום חמישי שחלף, ולתת ביטוי להשלכות הביטחון הלאומי הפוטנציאליות של עסקת בואינג עם איראן.

ה"פחד" של בואינג

ה"פחד" של בואינג, שהכרזתו של הנשיא טראמפ, העברת הנושא לקונגרס כדי לתקן את הסכם הגרעין עם איראן והחלטת בית המשפט הפדרלי על ההשלכות על הביטחון הלאומי הצפויות , עלולים לפגוע בהסכם מכירת המטוסים שלה לאיראן. בהודעה שמסרה בואינג נאמר: "אנו ממשיכים לעקוב אחר הנהגת ממשל ארה"ב בכל המגע שלנו עם חברות תעופה איראניות מאושרות, ונמשיך לשמור על קשר הדוק עם הרגולטורים האמריקנים לקבלת הנחיות נוספות". עוד מסרה בואינג, כי החוזה עם איראן "יעזור ליצור עשרות אלפי משרות בארה"ב".

מנכ"ל אירן אייר, פרזאנה שרפבאפי, אמר ביום חמישי לעיתון פיננשל טריביון היוצא בטהרן, כי חוזה עסקת המטוסים עדיין בטוח, גם אם ארה"ב תעזוב את הסכם הגרעין האיראני. וציין כי מדובר בחוזה לא ממשלתי ולכן "זה לא ישפיע על החוזה של בואינג איתנו".

 

 

Exit mobile version