Site icon IAS

האם המגה-נמל תעופה הבא יבוא ממזרח אירופה?

הדיוטי פרי בנמל התעופה של אנטליה. הצומח ביותר באירופה. צילום עירית רוזנבלום

מדינות מרכז ומזרח אירופה (CEECs) מציגות את הגידול הגבוה ביותר בתנועת נוסעים מבין כל אזורי אירופה. אין כיום מי שלא מכיר את חברת הלואו-קוסט וויזאייר (Wizz Air) ההונגרית, המצליחה להרוויח גם כאשר חברות אחרות נאבקות לשרוד, או את לוט הפולנית (LOT), שעשויה להוות תחרות לחברות תעופה מזרח-תיכוניות בעתיד.

אלה כבר חדשות ישנות שמזרח אירופה מתפתחת בקצב המהיר ביותר מבחינה תעופתית. אולם מאין יבוא ההאב הגדול הבא? כיום נמצאים נמלי התעופה הגדולים ובעלי הקישוריות הרבה ביותר במערב היבשת. ארבעת הנמלים המובילים בקישוריות ובתנועת נוסעים הם פרנקפורט בגרמניה, סכיפהול באמסטרדם, שארל דה גול בפריז והית'רו בלונדון. עם זאת, זו אינה התמונה המלאה. אם מסתכלים על אחוזי הגידול של נמלי תעופה אלה, לפרנקפורט היו 0% צמיחה בין 2018 ל-2019 בעוד סכיפהול צמח ב-0.2% בלבד. שארל דה גול הראה 4.3% גידול והית'רו הסתפק ב-0.3%.

נמל התעופה שארל דה גול. רשם גידול של 4.3% בשנה שעברה. צילום עירית רוזנבלום

וכך מצטיירת התמונה לפיה נמלי תעופה משניים מתחילים להיכנס לתחרות: בין נמלי התעופה הבולטים בצמיחה בין 2018 ל-2019 נמנים אנטליה הטורקי – שרשם גידול של 22.7%, קייב באוקראינה עם עליה של 17.7% וקרקוב הפולני עם גידול של 16.5%.

למעשה, כאשר מתבוננים בנמלי תעופה קטנים יותר, כאלה שמשרתים פחות מחמישה מיליון נוסעים בשנה, מתגלים גידולים מרשימים ביותר בשדות תעופה במזרח אירופה עם שמות עלומים למדי, שמציגים גידולים של עד 800%.

במזרח ובדרום אירופה יש משיכה ייחודית לחיבורים לנוסעים. במיקום גיאוגרפי דומה למזרח התיכון, מובילים יכולים כאן לגשר על הפער בין מזרח למערב ולחבר נוסעים ממקומות רחוקים דרך שדות תעופה מרכזיים במדינותיהם.

מטוס של לוט ממריא מנמל התעופה שופן בוורשה. בתכנון כבר נמל פולני חדש. צילום Depositphotos

נמלי התעופה משתדלים להפוך לסופר-האב הבא

מספר מדינות ונמלי תעופה כבר מתיימרים להביא לנו את ה-'superhub הבא' באירופה. הבה נראה מי נמצא במירוץ.

טורקיה היתה המדינה הראשונה להרים את הכפפה וליצור את ההאב האירופי המוביל. נמל התעופה החדש איסטנבול נפתח באוקטובר שעבר, ויגיע למלוא הקיבולת שלו כעבור עשור, ב-2028. כיום עומדת הקיבולת שלו על 90 מיליון נוסעים בשנה, אולם לכשיושלם, הוא יוכל לטפל ב-200 מיליון נוסעים.

נמל התעופה החדש באיסטנבול. יגיע לקיבולת מלאה בעוד עשור צילום יח"צ

בפולין פועל כיום נמל התעופה שופן בוורשה שעומד להגיע לקצה יכולתו. משכך, מתכננת פולין נמל תעופה חדש לגמרי, שהפולנים מקווים שיהפוך למוקד-העל הבא לחיבורי מזרח למערב. הוא נקרא נמל התעופה סולידריות ורשה ומתוכנן להתחיל לפעול בשנת 2027, אם אכן יגוייסו כ-10 מיליארד הדולר הדרושים לבנייתו.

ליטא לא רוצה גם היא להיעדר מהחגיגה וכנראה מתכננת בניית מגה שדה תעופה משלה. בתגובה לתנועה הגוברת דרך וילנה, שוקלת הממשלה נמל תעופה מרכזי גדול בין שני שדות התעופה הקיימים במדינה: בווילנה ובקובנה. עם זאת, כאן מדובר עדיין בשלבים ראשוניים שטרם עברו את שלב סיעור המוחות של חדר הישיבות.

עוד מתחמם בירכתיים תכנון לפיתוח נמל התעופה של בלגרד ניקולה טלסה למקום יותר אטרקטיבי באמצעות מתן זיכיון לחברת VINCI Airports. עם השקעה מוערכת של 730 מיליון יורו, הוא אמור לגדול לנמל שיוכל להניע 15 מיליון נוסעים בשנה בתקופת חוזה הזכיינות. למרות שבלגרד שואפת להיות ההאב של דרום מזרח אירופה, היא עדיין רחוקה מכדי להתחרות בנמל התעופה של וינה הגדל במהירות או הנמל המבוסס של בודפשט כמו גם בנמלים של סרייבו, זאגרב וסופיה.

מטוס A380 של אמירייטס. חברת התעופה עשתה את השדה של דובאי למה שהוא. צילום Depositphotos

אז מי מוביל כעת?

כרגע נמל התעופה החדש של איסטנבול הוא המתקדם ביותר מבחינת פיתוח, מכיוון שהוא היחיד שעבר משלב התכנון אל הביצוע. עם זאת, לא הכל מושלם ועדיין יש כמה שאלות סביב נושא הערפל שממנו סובל המיקום של הנמל ועלול לשבש את הטיסות.

לעת עתה, מגרש המשחקים עדיין פתוח ורעיונות חדשים צצים כל העת. ההצלחה של כל נמל תעופה תהיה לא רק במהירות ובאיכות הבנייה, אלא גם בשותפי התעופה שלו. חברות תעופה חזקות עם אסטרטגיות צמיחה סולידיות ותזרים המזומנים לגיבוי, יכולות להציב כל נמל תעופה על המפה, כפי שעשתה חברת התעופה אמירייטס לדובאי.

Exit mobile version