Site icon IAS

גידול בטיסות בנתב"ג בעונת החורף 2016/17

הגידול המצרפי בעונת חורף 2016/17 בהיצע הטיסות בנתב"ג הוא בהיקף של כ-90 טיסות שבועיות ובשיעור של כ-12% בהשוואה לטיסות בעונת החורף 2015/16. נתח הפעילות בנתב"ג של החברות הישראליות ירד מ-37% בחורף 2011/12 ל-33% הצפוי בחורך 2016/17. כך מוסרת רשות התעופה האזרחית (רת"א), שסיימה לאחרונה את הליך הענקת ההיתרים להפעלת טיסות סדירות לישראל וממנה במשך עונת חורף 2016/17. היתרים אלה ניתנים לחברות התעופה בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה. ממצאי דוח רת"א מצביעים על צפי להמשך הגידול המשמעותי בהיצע טיסות הנוסעים הסדירות בנתב"ג, כאשר שיעור הגידול הצפוי בהיצע הטיסות המצרפי של חברות התעופה הזרות גבוה משיעור הגידול המצרפי הצפוי של החברות הישראליות.

גידול בהיצע הטיסות

החברות שתגדלנה את היצע הטיסות באופן משמעותי הן: קבוצת "אירופלוט (שלוש חברות: איירופלוט, רוסייה ודון אויה), מתכננת להפעיל 44 טיסות שבועיות בשלושה קווים, קבוצת "לופטהנזה" (חברות: לופטהנזה, סוויס, אוסטרייאן ו-בריסל), המתכננת להפעיל 70 טיסות שבועיות בחמישה קווים, חברת אליטליה, המתכננת להפעיל 33 טיסות שבועיות בקו ת"א – רומא וחברת וויז אייר, המתכננת הפעלה של 27  טיסות שבועיות בשמונה קווים. חברת אל על מתכננת להפעיל 250 טיסות שבועיות בממוצע לעומת 241 טיסות שבועיות בעונת החורף הקודמת. מגמת הגידול היחסי בהיקף הטיסות בנתיבי האיחוד האירופי ביחס להיקף הטיסות בנתיבים אחרים צפויה להימשך, כאשר היצע הטיסות בנתיבי האיחוד צפוי לגדול בשיעור של כ-13%, לעומת גידול בשיעור של כ-11% בהיצע הטיסות בנתיבים האחרים.

מספר החברות

50 חברות זרות ושלוש חברות ישראליות קיבלו היתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות בינלאומיות בנתב"ג במשך עונת חורף 2016/17. שלוש חברות – ס.א.ס, אמריקן איירליינס ו- ג'רמן ווינגס, שהפעילו טיסות נוסעים סדירות בנתב"ג בעונת חורף 2015/16, לא תפעלנה טיסות בנמל במשך עונת החורף הנוכחית. החברה הסינית היינאן איירליינס, שלא הפעילה שרות טיסות סדירות בנתב"ג במהלך עונת החורף הקודמת מתכננת להפעיל ארבע טיסות שבועיות בקו ת"א-  בייג'ינג במשך עונת החורף הנוכחית.

קווים

טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה יופעלו בהתאם להיתרי ההפעלה לעונת החורף, ב-64 קווים בהם ניתן שרות של טיסות סדירות במשך כל השנה. רשימת הקווים הפעילים כוללת את הקו ת"א- סן פרנסיסקו, שהושק על ידי חברת יונייטד לפני כמה חודשים.

רמת התחרות

אחד המדדים לגידול ברמת התחרות הוא מספר הקווים בהם מופעלות במקביל טיסות סדירות ע"י שלוש חברות או יותר. מדד זה גדל בהתמדה במשך עונות החורף עד לעונת חורף 2013/14 והתייצב על 14 קווים במשך שלוש עונות החורף הקודמות. הצפי לעונת חורף 2016/17 של הקווים שיופעלו במקביל ע"י שלוש חברות או יותר הוא בהיקף של 15 קווים. רשימת הקווים כוללת הקווים בין ת"א ליעדים הבאים: ניו יורק, פריז, לונדון, רומא, ברצלונה, מדריד, אמסטרדם, מינכן, ברלין, בוקרשט, בריסל, סופיה, פראג, טביליסי ולרנקה.

חברות רשת (Net Carriers)

 מספר משמעותי של חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות בנתב"ג מטיסות היקף משמעותי של נוסעים לישראל וממנה דרך נמל הבית שלהם המשמש נמל מאסף (Hub) בינלאומי לטיסות המשך ליעדים אחרים. חלק מאותן החברות משתייכות לאחת משלושת בריתות התעופה הגלובליות –  קבוצות התעופה המובילות בהיצע הטיסות הן:  קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, אוסטריאן, סוויס ובריסל) קבוצת איירופלוט, קבוצת אייר פראנס – ק.ל.מ וקבוצת בריטיש -איבריה. חברות התעופה המובילות הן: טורקיש, אליטליה, אוקראינה אינטרנשיונל ויונייטד.

חברות טיסות מוזלות (Low Cost)

היצע הטיסות המופעלות ע"י חברות הלואו קוסט  איזי ג'ט איזי ג'ט סוויס ווויז אייר המעניקות את שירותי טרום הטיסה לנוסעים בטרמינל 1 בנתב"ג, צפוי להגיע ל- 68 טיסות שבועיות. שיעור הגידול בהיצע הטיסות המצרפי של אותן חברות לעומת עונת חורף 2015/16 הוא כ-11%. חלק השוק המצרפי של אותן חברות צפוי להגיע ל-2.9% מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינ"ל בנתב"ג. חברת הלואו קוסט  ריינאייר מתכננת להפעיל במשך עונת החורף שרות של שש תדירויות שבועיות בין שלושה יעדים באירופה לנמל התעופה עובדה.

היקף פעילות צפוי של החברות הישראליות

יישום תוכנית הטיסות הסדירות של חברות אל על, ארקיע וישראייר, מאפשר גידול מצרפי בשיעור של כ-7% בהיצע הטיסות המצרפי של שלוש החברות, לעומת היצע הטיסות המצרפי של אותן חברות במשך עונת חורף 2015/16. שיעור הגידול בהיצע הטיסות המצרפי של החברות הישראליות נמוך משיעור הגידול בהיצע המצרפי של החברות הזרות (כ-14%), כך שצפויה ירידה בחלק השוק היחסי של המובילים הישראלים. צפי חלק השוק של החברות הישראליות הוא כ-32% לעומת כ-33% במשך חורף 2015/16 וחורף 2014/15, כ-32% במשך חורף 2013/14, כ-35% במשך חורף 2012/13 וכ-37% במשך חורף 2011/12. היצע הטיסות של החברות הישראליות מתבסס על צי המטוסים שלהן ועל היקף משמעותי יחסית של טיסות המופעלות במטוסים המוחכרים מחברות זרות במסגרת הסדרי חכירה רטובה.

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה אשר כללה את חתימת הסכם התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי, מאפשרת חלק משמעותי מהגידול במספר הטיסות ובקיבולת המושבים המוצעת. מדיניות זו, הבאה לידי ביטוי בתהליך שוטף של עדכון הסכמי תעופה באמצעות הגדלת מכסת התדירויות ומספר החברות הרשאיות להפעיל טיסות סדירות, תורמת לגידול בכמות הטיסות ובמספר החברות המפעילות טיסות סדירות. הגידול בהיצע וברמת התחרות מובילים, להפחתת מחירי הטיסות ולגידול בתנועת הנוסעים לישראל וממנה. מעבר לחתימת ההסכם בין ישראל לאיחוד האירופי עודכנו במהלך השנים האחרונות הסכמי תעופה בין ישראל לכמה מדינות, שהיקף התנועה בינן לבין ישראל הינו משמעותי )רוסיה, אוקראינה, קנדה וסין).

 

 

Exit mobile version