חודש ינואר 2018 נפתח בסימן טוב בנתב"ג עם גידול של 15.01% במספר הנוסעים הכללי (הנכנסים ויוצאים), בהשוואה למספרם בינואר 2017. אולם חברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר – סיימו את החודש בירידות במספר הנוסעים וזה אומר דרשני, מעורר שאלות ובדיקה למרות, שבדרך כלל, חודש ינואר לא מרמז דבר על המשך הפעילות.
אך מתברר, כי חוסר כוח אדם באבטחה הביטחונית של אל על עבור חברות התעופה הישראליות, השפיע כבר בחודש ינואר על פעילותן. גם הגידול של חברות הלואו קוסט במחירים נמוכים מאוד, השפיע מאוד על כדאיות הפעילות של החברות הישראליות.
מאל על נמסר בתגובה, כי כרגע אין ביטולי טיסות (בגין הנושא הביטחוני ע.א.) "ואם ישנם הם נקודתיים".
בינתיים מוסרים מקורות, כי בעקבות הלחץ שנוצר בנושא האבטחה הביטחונית בחו"ל של חברות התעופה הישראליות, נפרץ סכר ההתנגדות וכנראה שעומדים לאשר כמעט את כל דרישות אל על בנושא. כך יתאפשר לארקיע ולישראייר להתחיל לשווק את כל היעדים שתכננו לעונת הקיץ הקרובה. אולם כל עוד לא התקבלה החלטה – עדיין קיימת סכנת אי-קיום הטיסות בקיץ.
פעילות כללית בינואר בנתב"ג
בטיסות הבינלאומיות טסו בחודש ינואר 1,297,075 נוסעים (נכנסים ויוצאים), בהשוואה ל-1,127,762 נוסעים בינואר 2017, שזו עלייה של 169,310 נוסעים ובאחוזים – עלייה של 15.01%. גם מספר הנחיתות וההמראות בינואר גדל ב-14.22% ל-9,695 תנועות מטוסים. תוצאה יפה לקראת פתיחתה הצפויה השבוע של הזרוע הרביעית בטרמינל 3 של הנמל.
מספר טיסות הלואו קוסט גדל מאוד בינואר השנה, והן הכבידו על מתחרותיהן הישראליות. חברת וויזאייר הטיסה בינואר 35,131 נוסעים, המהווים גידול של 89.11% ואיזי ג'ט הטיסה בינואר 16,282 נוסעים – גידול של 28.66%.
חברות התעופה הישראליות ביחד
בהשוואה לגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית הכללית, בולטת מאוד הירידה בתנועת הנוסעים בחברות התעופה הישראליות. בסה"כ הטיסו החברות הישראליות בחודש ינואר 409,726 נוסעים (נכנסים ויוצאים), שזו ירידה של 9,079 נוסעים ובאחוזים ירידה של 2.49%.
גם נתח הפעילות של כל חברות התעופה הישראליות ירד בינואר השנה ל-31.58% בהשוואה ל-37.25% בינואר 2017, שזו ירידה של 5.67 נקודות אחוז. ירידה מבוטלת, ביחס לפעילות הכוללת של כל חברות התעופה הפועלות בנתב"ג.
אל על הטיסה בינואר השנה 370,754 נוסעים בטיסות בנינלאומיות בהשוואה ל-379,833 נוסעים בינואר 2017, ירידה של 9,079 נוסעים ובאחוזים ירידה של 2.39%. את שנת 2017 סיימה אל על בעלייה של 2.15% וכשהיא מתחילה את השנה החדשה בירידה במספר הנוסעים, זה קצת מדאיג. יתכן מאוד שמותג UP, המסיים את פעילותו במרץ, לא סיפק בינואר את הסחורה.
UP מפעילה טיסות ללרנקה, ברלין, בודפשט, קייב ופראג. על פי דוח רש"ת בתנועה של כל חברות התעופה לנמל התעופה טגל בברלין הייתה בינואר ירידה של 75.61%, ללרנקה הייתה ירידה של 0.66%, לפראג הייתה ירידה של 2.63%, לבודפשט הייתה עלייה של 31.42% ולקייב הייתה עלייה של 2.33%. למותג UP יש חלק לא קטן בירידות וגם בעליות ליעדים האלה, כך שבהחלט ניתן להקיש כי יתכן והתנועה אליהם ירדה ב-UP. כמו כן יתכן שאל על סבלה גם היא מהתמחור הנמוך של טיסות הלואו קוסט, שנוסעים רבים ינקו מהם.
ישראייר
ישראייר הטיסה בינואר 22,911 נוסעים בטיסות בינלאומיות, בהשוואה ל-25,277 נוסעים בינואר 2017, ירידה של 2,366 נוסעים ובאחוזים ירידה של 9.36%.
לדברי מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, בעיית אי הפעלת האבטחה הביטחונית של אל על החלה כבר בינואר בטיסות ישראייר לבוקרשט ולסופיה. "7 טיסות בינואר ביצענו באמצעות קוד זר, כשמדובר ב-2,300 נוסעים. אם לא היו מגבלות ביטחון, היינו גומרים את ינואר כמו בשנה שעברה עם גידול קטן", הדגיש סירקיס. "כך שבעיית הביטחון מתרחשת כבר בחורף ולא רק בקיץ כפי שנמסר".
חברת Travel Service הצ'כית הטיסה בינואר 12,394 נוסעים עם גידול של 37.69%, שזה כ-4,000 נוסעים, מתוכם כ-2,000 נוסעים היו של ישראייר. השאר, כ-300 נוסעים, הוטסו בחברות בקוד זה בחברות אחרות.
אם לא ימצא פתרון לבעייה הביטחונית, תפעילו טיסות בקוד זר?
"אם לא ייסגר הנושא הביטחוני, תפעיל ישראייר טיסות בקוד זר. כך, למשל, יעדים כמו מדריד וטנריף עם 3 טיסות שבועיות, שזה כ-1,000 נוסעים בשבוע ואנחנו נפעיל טיסות ממרץ ועד אוקטובר, שזה כ-30 שבועות – יטוסו כ-30,000 נוסעים בקוד זר", מתריע סירקיס.
גורם נוסף לירידה על פי סירקיס, הוא צמצום קיבולת בגלל התבססות מבצעית. "בשנה שעברה פתחה ישראייר יעדים בחורף שנועדו עבור הקיץ, כמו בלגרד, סלוניקי ולרנקה. השנה לא היינו צריכים לעשות זאת, כי כבר התבססנו ביעדים האלה מבחינת הפעילות, מוצרי התיירות והנוכחות שלנו באינטרנט ולכן צמצמנו קיבולת. לעומת זאת יעדים אחרים שפתחנו – חלקם פתחנו לפני כן כמו באקו – לא יכולנו לפתוח בגלל מחסור באנשי ביטחון ולכן נאלצנו להטיס נוסעים בקוד זר".
ארקיע
ארקיע הטיסה בחודש ינואר 8,909 נוסעים בטיסות בינלאומיות, בהשוואה ל-12,355 נוסעים בינואר 2017, ירידה של 3,446 נוסעים ובאחוזים זו ירידה של 27.89%.
כמו כל חברות התעופה הישראליות, גם ארקיע סובלת מבעיית האבטחה הביטחונית בחו"ל. אך מנכ"ל ארקיע אינטרנשונל, עוז ברלוביץ, מעלה נימוקים נוספים: "ישנן כמה סיבות לירידה: הראשונה, מחירים נמוכים מאוד של הלואו קוסט. חברה ישראלית לא יכולה לעמוד מול התמחור שלהן ולכן אנחנו פחות אטרקטיביים בחורף. השנייה, אירופה מאוד קרה החורף ולכן ישנם פחות ביקושים ואם כבר ישנם ביקושים אז הם למחירים מאוד מאוד זולים ושלישית, אנחנו מפנים תנועה להיכן שיותר נוח לנו ובחורף זה יותר פנים-ארצי".
לדבריו, יש לארקיע הרבה פעולות תמריץ עם קבוצות שעובדות איתה. "אנחנו מבצעים פעילות מאוד גדולה בחורף באילת. גם גדלנו בתיירות הפנים שלנו. אנחנו הסוכן הגדול ביותר באילת, מבצעים הרבה כנסים ופרוייקטים לקבוצות ולכן אנחנו מפנים את המטוסים לשם".
כיצד אתה רואה את ארקיע ב-2018?
"חודש ינואר בוודאות לא מעיד על השנה, כי בשנת 2018 ארקיע תצמח בכמות הנוסעים שלה לפחות ב-20%. תאילנד היא רק שער השינוי הגדול, שיתחיל בחודש יולי, עם קרוב לכ-50 אלף נוסעים ויהיו גורמים נוספים. ארקיע היא חברה תוססת שלא מהססת לפתוח – לאחר בדיקות קפדניות – יעדים חדשים. כמו שהתחלנו לטוס בשנה שעבר לסרדיניה ולנמל התעופה סטנסטנד בלונדון, שהיוו הצלחה – כך יהיה גם השנה".