יאט"א, ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) הודיע על הורדת התחזית שלו לתעשיית הנסיעות העולמית ל-2019 לרווח של 28 מיליארד דולר (מתחזית לרווח של 35.5 מיליארד דולר בדצמבר 2018). זוהי גם ירידה ברווחים נטו לאחר מס של 2018, ש-IATA העריך ב-30 מיליארד דולר. כך נמסר מהארגון בעקבות הוועידה השנתית AGM של הארגון המתקיימת בימים אלה בסיאול שבדרום קוריאה.
לפי הדיווח, הסביבה העסקית של חברות התעופה הידרדרה בשל עליית מחירי הדלק והיחלשות משמעותית של הסחר העולמי. בשנת 2019 צפוי גידול של 7.4% בעלויות הכוללות, לעומת עלייה של 6.5% בהכנסות. כתוצאה מכך, צפוי הרווח הנקי להצטמק ל-3.2% (לעומת 3.7% בשנת 2018). הרווח לנוסע ירד באופן דומה ל-6.12 דולר (מ-6.85 דולר ב-2018).
"השנה תהיה השנה העשירית ברציפות ב'שחור' (כלומר, ברווח, ע.ר) עבור תעשיית התעופה. אבל השוליים קטנים בשל גידול כללי בעלויות – כולל עבודה, דלק ותשתיות. התחרות הנוקשה בין חברות התעופה מונעת גידול של הרווחים. היחלשות הסחר העולמי צפויה להימשך עם התגברות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. זה בעיקר משפיע על עסקי המטענים המוטסים (קרגו), אבל תנועת הנוסעים עלולה להיות מושפעת גם היא מעליית המתח בין המדינות. חברות התעופה ימשיכו להרוויח השנה, אבל לא מדובר על רווחים קלים", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, יו"ר ומנכ"ל יאטא.
לדבריו, בשנת 2019, התשואה על ההון שהושקע בחברות התעופה צפויה להיות 7.4% (ירידה מ-7.9% בשנת 2018). בעוד זה עדיין עולה על העלות הממוצעת של ההון (המוערכת ב-7.3%), הגבול הוא דק מאוד. יתר על כן, התפקיד של הפצת חוסן פיננסי בכל התעשייה הושלם רק במחצית, עם פער גדול ברווחיות בין הביצועים של חברות תעופה בצפון אמריקה, אירופה ואסיה פסיפיק לבין הביצועים באפריקה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון.
"החדשות הטובות הן שחברות התעופה שברו את המחזור של התעצמות מהירה והתרסקות. ההאטה בסביבת המסחר כבר לא מטילה את התעשיה למשבר עמוק. אבל בנסיבות הנוכחיות, ההישג הגדול של ערך יצירת עבור המשקיעים עם רמות רווחיות נורמליות – נמצא בסיכון. חברות תעופה עדיין ייצרו ערך למשקיעים ב -2019 עם החזר הון על ההשקעה, אבל ממש על הגבול", הדגיש דה ז'וניאק.
הוא פירט את אותם גורמי עליית מחירים כמו עליית מחיר הנפט – 71.6 דולר לחבית – והוצאות עבודה ואחרות שבסופו של דבר יגדלו ב-2019 ב-7.4% ויגיעו ל-822 מיליארד דולר. ההכנסות צפויות לגדול ב-6.5% לעומת 2018 ולהגיע ל-865 מיליארד דולר.
4.6 מיליארד נוסעים ב-2019 לעומת 4.4 מיליארד ב-2018
אשר לנוסעים, לפי נתוני יאט"א, הגידול בתוצר הלאומי הגולמי שיעמוד על 2.7% (לעומת 3.1% ב-2018), עדיין יגרום לתנועה מוגברת שלהם. אולם הכנסה מנוסע לקילומטר צפויה לגדול ב-5% בלבד לעומת 7.4% ב-2018. חברות התעופה התאימו את ציי המטוסים שלהם להאטה והקטינו גידול בקיבולת מושבים ל-4.7%. המספר הכולל של נוסעים צפוי לצמוח בשנת 2019 ל-4.6 מיליארד – לעומת 4.4 מיליארד ב-2018.
בחלוקה לאזורים, חברות התעופה בצפון אמריקה יציגו את התוצאות הפיננסיות הטובות ביותר, עם 15 מיליארד דולר רווח אחרי מס, המהווים עליה מ-14.5 מיליארד דולר ב-2018. זה מייצג רווח נקי של 14.77 דולר לנוסע, שיפור לעומת 2.3 דולר לנוסע שנרשם לפני שבע שנים, לדוגמה.
חברות התעופה אירופיות צפויות להראות רווח נקי של 8.1 מיליארד דולר, ירידה מ-9.4 מיליארד ב-2018. זהו רווח לנוסע בסך 6.75 דולר והיא התעשיה השנייה בגודלה בענף. לכיסוי ההוצאות נדרשים 70.2% תפוסה במטוסים בשל הקיבולת הגדולה והתחרותית בשמי אירופה, הוצאות רגולטוריות גבוהות ותשתית לא מספיקה. ב-2019 האיחורים בטיסות הוכפלו והגיעו ל-19.1 מיליון דקות. אירופה גם סובלת מחולשה בסחר בינלאומי, מה שפגע בתחזיות להשנה.
"התעופה היא ביזנס של חופש"
חברות התעופה במזרח התיכון יציגו הפסד משותף של 1.1 מיליארד דולר (לעומת 1.0 מיליארד ב-2018). זה מייצג הפסד של 5.01 דולר לנוסע. האזור עמד בפני אתגרים משמעותיים בשנים האחרונות הן לסביבה העסקית והן למודלים הכלכליים. בהמשך השנה צפויים הפסדים. גם באפריקה חווים הפסדים של 0.1 מיליארד דולר, כמו ב-2018. כל נוסע יעלה לחברות התעופה 1.54 דולר. פקטור כיסוי ההפסדים נמוך יחסית, אך מעט חברות תעופה מגיעות לאחוזי תפוסה סבירים והתפוסה הממוצעת עומדת על 60.7% והיא הנמוכה מכל האזורים בעולם. בסך הכל, התעשיה מציגה שיפור – אך איטי בלבד.
"התעופה היא ביזנס של חופש", אמר מנכ"ל יאט"א, "עבור 4.6 מיליארד נוסעים זה החופש שלהם לחקור, לבנות עסק, או להתאחד עם חברים ובני משפחה. היתרון הכלכלי של זה הוא 65 מיליון משרות ו-2.7 טריליון דולר תוספת לכלכלה העולמית. התעופה צומחת כדי לענות הדרישה מתוך אחריות לסביבה… אנו נחושים לספק קישוריות גלובלית בת קיימא באמצעות תעופה", אמר דה ז'וניאק.
כתבה קודמת: תחזית יאט"א לישראל תוספת של 6.2 מיליון נסיעות