Site icon IAS

"אפלייה לרעה של חברות התעופה הישראליות, ובראשן ארקיע"

ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה דנה היום (ב') בתיקון לחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) והכינה אותו לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה שנועדה להקפיא חלק מזכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות, לרבות תשלומי פיצוי על ביטולי טיסות. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן כי מטרת ההצעה היא להחזיר את חברות התעופה לישראל – אך היא פוגעת בזכויות הצרכנים, והציע כי התיקון לחוק יחול רק על חברות תעופה שיחזרו ארצה. ברגע האחרון שלפני ההצבעה מנסה הממשלה לקדם הטבה נוספת לחברות התעופה הזרות. לפי ההצעה החדשה, יפחיתו אגרות מטרמינל 3 לחברות שיודיעו כי הן שבות לישראל.

במכתב שנשלח על ידי עוז ברלוביץ', מנכ"ל חברת ארקיע לוועדת הכלכלה נכתב: "הגם שארקיע מברכת על הרעיון הגלום בתיקון שבנדון, אשר בבסיסו מבקש לעדכן את גובה האגרות המשולמות מטיסות אשר היו מיועדות להמריא מטרמינל 1, אולם בשל סגירתו, ממריאות בפועל מטרמינל 3, הרי שאנו סבורים כי החלת התיקון אך ורק על חברות התעופה הזרות, מהווה אפלייה לרעה של חברות התעופה הישראליות, ובראשן של ארקיע אשר ביקשה ומבקשת לפעול באופן מוחלט מטרמינל 1, בדומה לחברות הלואו קוסט הזרות".

עוז המשיך וציין במכתבו: "הוועדה מבקשת להפחית את האגרה המשולמת כיום בגין טיסות הממריאות מטרמינל 3 (עם סגירתו של טרמינל 1, החל מה-1 בנובמבר 2024) אך ורק עבור חברות התעופה הזרות שחדלו לטוס אל ומישראל, וזאת כתנאי לשובן לפעילות, תוך התעלמות מחברות התעופה הישראליות, הנדרשות להמשיך ולשלם את האגרות החלות על כלי טיס המופעלים מטרמינל 3."

"תיקון זה מעבר לאפלייה החמורה והברורה המגולמת בו, מעניק יתרון בלתי הוגן לחברות התעופה הזרות ואף מעביר מסר בלתי ראוי ולפיו כדאי וניתן לנטוש בשעת משבר את ישראל ולזכות לאחר מכן, עם החזרה לטיסות, ביתרונות ובתנאים מועדפים. אנו סבורים כי ניתן לעודד חברות תעופה זרות לשוב ולפעול בישראל שלא באופן מפלה, ומבקשים כי התיקון האמור יחול על כלל חברות התעופה וביחס לכל הטיסות שנועדו להמריא מטרמינל 1 אולם בשל ההחלטה על סגירתו, הועברו לפעול מטרמינל 3", סיכם עוז במכתבו.

היו"ר ביטן אמר כי עדין לא החליט אם לאשר את הוראות המעבר. "אני לא מוכן להקל על החברות או לפגוע בצרכנים כשאני לא רואה את הצד השני של המטבע. הרעיון הוא שהצרכנים נפגעים גם מעליית המחיר ומזה שאין להם אין לחזור הביתה בגלל ביטול טיסות, ואני לא רואה איך המערכת הולכת איתי בעניין הזה. אם המערכת לא תראה לי שאפשר לטפל בבעיה הזו, שהחברות יחזרו לטוס, אני לא רואה טעם למה להקל עליהם בעניין הזה של הפיצויים והתביעות. לא מספיק מה שחברות התעופה הישראליות הרוויחו, אל על דורשת גם הקלה כמו החברות הזרות", אמר.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, העיר כי גם ישראייר דורשת את אותן הקלות, והיו"ר ביטן אמר בתגובה: "אתם לא יכולים גם להנות מהרווחים מהמלחמה ועכשיו גם לבקש שוויון. זה לא מקובל עלי". סירקיס השיב: "אדוני טועה ומטעה את הציבור" והיו"ר ביטן דחה זאת ואמר שהוא לא מטעה את הציבור.

היו"ר ביטן שאל שוב האם החברות הזרות יחזרו, ועו"ד שירלי קציר המייצגת את בריטיש אירווייז, אייר פראנס, טורקיש איירליינס, פגסוס, פיס אייר, דיוס אס וקלאסיק אייר, אמרה: "התשובה שלנו שאנחנו מאוד רוצים לחזור. לא שמנו איום או ביקשנו סוכריה. אמרנו מה יעזור". היו"ר ביטן התעקש: "נניח שאישרנו את הוראת השעה, אתם חוזרים או לא חוזרים?" וח"כ דנינו שאל מתי חוזרים. קציר השיבה: "עד מרץ איבדנו אותם ואם נאשר יש סיכוי להחזיר אותם ב-1 באפריל. חייבים לשנות את זה דחוף כדי שיתארגנו". היו"ר ביטן הגיב: "אבל אין התחייבות, אולי כן אולי לא". קציר השיבה כי ההצעה לא מספיק עוזרת.

מנכ"ל רש"ת, שרון קדמי, ציין כי לרשות יש תזרים שלילי של 1.2 מיליארד שקל והפסד תפעולי של 150 מיליון שקל. היו"ר ביטן הזכיר כי כשהאוצר רצה הוא לקח לרש"ת 4 מיליארד שקל וקרא לאוצר ולמשרד התחבורה לממן את הפחתת האגרות לחברות הזרות. "השרים מדברים להוריד מחירים איך אתם מתכוונים להוריד את המחירים בכאילו? בדיבורים? לא הבנתי את זה. הם צריכים לממן אותם כמו שלקחו 4 מיליארד שקל, ואם הם לא רוצים אז זה לא יהיה והמחירים לא ירדו. אני לא מאשר את הוראת השעה הזו. תודיעו למי שצריכים להודיע".

ראש אגף כלכלה וקשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית (רת"א), ישי דון יחיא, אמר כי בעניין האגרות היו"ר מציע להפלות לרעה חברות תעופה שפעלו פה כל המלחמה, כולל חברות זאות, על חשבון חברות שלא פעלו פה. "זאת אפליה לא חוקית ומנוגדת להסכמי התעופה שהמדינה חתומה עליהם", אמר. היו"ר ביטן השיב: "מה שצריך זה להחזיר את החברות הזרות, והחברות הישרלאיות לא יקבלו שום דבר ולא יעזור אמנות בינ"ל".

מנכ"ל רש"ת קדמי הוסיף כי "כל חברות התעופה ביקשו סלוטים בקיץ והכל תלוי במצב היבטחוני. ברגע שהם יגיעו אין בעיה". היו"ר ביטן השיב כי הוועדה תדון בסעיפי ההצעה, אבל לא תאשר את הצעת החוק. "אני יכול להוסיף סעיף שיחייב את האוצר לממן, אבל לא אעשה את זה הפעם. תבואו עם תכנית אמיתית שמחזירה את החברות, ושהחברות יגידו את האמת האם הן רוצות לחזור או רק לקבל הקלות. עד אז לא אאשר שום דבר. מצד אחד הממשלה לא עושה מה שצריך להפחית מחירים ולהחזיר את החברות, מצד שני החברות כל מה שהן רוצות זה רק פיצוי ולכן לא נצביע על זה". ח"כ רון כץ גיבה אותו ואמר כי גם האופוזיציה תומכת בכך באופן מלא.

Exit mobile version