Site icon IAS

אמסטרדם – טיפים לנוסעים

קוראים יקרים, כתבה זו לא באה להחליף את מדריכי המטיילים המפורטים הנמצאים בחנויות הספרים או באתרי האינטרנט בארץ ובעולם, אלא להעניק לכם כמה "טיפים מעופפים" מניסיוני האישי ומפגישתי הקצרה עם אחד מיעדי התיירות הסימפטיים באירופה, אמסטרדם.
 
כפי שציינתי כבר בעבר, ההכנה לנסיעה היא ערובה להצלחה והמשפט הנדוש: " Time is money ", מקבל משמעות חזקה במיוחד בביקור קצרצר ביעד תיירותי באשר הוא. עיינו בכל מידע אפשרי והגיעו מצוידים במטרייה. מזג האוויר ההפכפך של אמסטרדם עלול לתפוס אתכם לא מוכנים ברגע הכי לא מתאים בביקורכם.
 
טיסות ישירות לאמסטרדם מופעלות ע"י חברות התעופה: אל על, KLM, ארקיע וישראייר. משך הטיסה מתל אביב לנמל התעופה סכיפהול אמסטרדם אורכת כ-5 שעות.
      
נמל התעופה סכיפהול ממוקם כ-15 ק"מ ממרכז העיר וההגעה אפשרית בכמה אופנים: בחרתי ברכבת, שהיא הדרך הקלה והיעילה ביותר להגיע לתחנת הרכבת המרכזית הממוקמת במרכז העיר (כ-800 מטר מכיכר דאם).
 
הרכבת יוצאת בתדירות גבוהה מהרציפים הממוקמים בקומה התחתונה של נמל התעופה ומשך הנסיעה 15 דקות. מחיר הכרטיס 4.30 יורו והקנייה מתבצעת ממכונות אוטומטיות הפזורות באולם הנוסעים או במשרד מכירת הכרטיסים.
 
שימו לב! לא לשכוח להעביר את הכרטיס במכונות הכרטוס לפני העלייה לרכבת, כרטיסן הולנדי חביב עלול לקנוס אתכם בסכום לא מבוטל. הרכבת פחות מומלצת למשפחות עם מספר רב של מזוודות.
   
מחיר נסיעה במונית נע בין 35 ל- 50 יורו והיא הדרך המפנקת ביותר אך לא בהכרח המהירה, כ-45 דקות מורטי עצבים בשיא התנועה עברו עלי בחזרה לנמל התעופה.
 
אפשרות נוספת היא שאטל של חברה המנוהלת ע"י ישראלים, Easy Rider, עלות לבודד 20 יורו ולשלושה 30 יורו. שילוב בין שתי האפשרויות הראשונות.
 
כמו בכל עיר אירופאית, גם באמסטרדם חשמליות, אוטובוסים, מטרו והרבה מאוד רוכבי אופניים. בלונדון מזהירים אתכם בשעת חציית הכביש מרכבים, באמסטרדם אתם עלולים להיפגע בניסיון לחצות את מסלולי האופניים, היזהרו. נראה שכל תושבי אמסטרדם רוכבים ברחבי העיר ללא הפסקה.
 
אמסטרדם היא עיר קטנה בגודלה ומומלץ לטייל בה רגלית, זאת בתנאי שבית המלון שלכם ממוקם במרכז העיר. מניסיוני, מוטב לוותר על מלון מפואר הממוקם רחוק מהמרכז ולבחור מלון צנוע יותר במרכז העיר.
 
הפעם בחרתי במלון בסט ווסטרן דאם סקוור: 800 מטר מהתחנה מרכזית, 20 מטר מהכיכר. נקי, נחמד עם ארוחת בוקר טובה. 600 ₪ ללילה.
 
המלצה למסלולים: יציאה מתחנת הרכבת המרכזית, שהיא אטרקציה כשלעצמה ומבקרים בה מידי יום 250,000 נוסעים. בנויה בסגנון נאו – רנסנס מרשים ששווה להגדיש לו תשומת לב.
 
מפה, קיימת אפשרות לפנות שמאלה או להמשיך ישירות לכיוון כיכר דאם:  
אם תבחרו לפנות שמאלה ותצעדו לאורך רחוב Prins Hendrikkade תבחינו מייד מימין בכנסייה הקתולית St. Nicolaaskerk, הבנויה בסגנון נאו רנסנס וברוק שנבנתה במאה ה-19.
 
בדיוק מאחוריה נמצא רובע החלונות האדומים ,De Wallen, רחמנא לצלן. במשך היום נראה המקום פסטורלי לחלוטין עם תעלות מים, רחובות ציוריים, בתי קפה וכנסיית Oude Kerk הבנויה בסגנון גותי בעלת מגדל מתומן ובו חמישה צריחים. 
 
בלילה, הופך המקום לאחת מהאטרקציות הפופולאריות של העיר שבו הזנות ממוסדת. חנויות לאבזרי מין ונותנות שירותים ממוקמות ברחובות הקטנים היוצאות מהתעלה, מועדוני חשפנות והרבה תיירים נפעמים.
 
אם נשכח לרגע את רובע החלונות האדומים ונמשיך לאורך רחוב  Prins Hendrikkade נראה מעבר לגדה פגודה סינית צפה, מסעדה סינית ידועה הקרויה  .Sea Palace בהמשך תבחינו במבנה ירוק דמוי ספינה –Nemo מוזיאון הלאומי למדע וטכנולוגיה הכולל חמש קומות של דברים מעניינים לגלות. עלו למעלה הזמינו לכם כוס קפה וצפו במחזה מדהים של העיר אמסטרדם.
 
ממש ממול ממוקם Scheepvaartmuseum, המוזיאון הימי, מבנה מרשים מהמאה ה-17 המתאר את ההיסטוריה הימית של הולנד ב-25 חדרים ומאפשר ביקור בספינת נוסעים עתיקה ומפוארת העוגנת צמוד למוזיאון.
 
אם לא ראיתם מימיכם תחנת רוח אמיתית זה הזמן. צאו מהמוזיאון הימי וצעדו לאורך רחוב Oostenburgergracht עד בואכם לתחנה, אולי היחידה בעיר אמסטרדם.
 
אם בחרתם ללכת מתחנת הרכבת המרכזית ישר ללב ליבה של העיר, כיכר דאם, הליכה לאורך רחוב Damrak, תפגיש אתכם מימין עם מוזיאון הסקס הקיים למעלה מ-20 שנה שישלים את ביקורכם ברובע החלונות האדומים.
 
ממול למוזיאון תחנת יציאה של אוטובוסים (Sightseeing) המבצעים סיורים בעיר וסירות השייט בתעלות, שהן הדרך הטובה ביותר לראות את אמסטרדם מזווית אחרת ומאוד מומלצת. חוויתי את שייט התעלות מתחנת בית אנה פראנק בסיור של שעה בעלות של 12.5 יורו עם חברת (See Amsterdam) בליווי הסברים בשפות אנגלית והולנדית. מומלץ.
 
כיכר דאם, המרכז ההיסטורי והתיירותי של העיר. אטרקציות באזור: הארמון המלכותי Koninklijk Paleis ממוקם בכיכר ונבנה במקור במאה ה-17 כבנין העירייה, מימין הכנסייה החדשה  Nieuwe Kerk ,שלרוב מוצגות בה תערוכות בתשלום ומשנת 1815 משמשת את בית המלוכה ומכובדי העיר באירועים מיוחדים.
 
ממול מוזיאון מאדאם טוסו הידוע והאנדרטה הלאומית הממוקמת מעברה השני של הכיכר. לא תוכלו להתעלם משתי כרכרות סוסים מהודרות הניצבות במרכז הכיכר שתיקח אתכם לסיור בעיר בתשלום.
 
ההנאה לא מושלמת ללא קניות, כמובן. אז, הכינו את הארנקים, באזור שני בתי כולבו ורחוב חנויות מרשים:  De  Bebijenkorf  , בית כלבו צמוד לאנדרטה הלאומית, שבקומה האחרונה מסעדת שירות עצמי טובה, עם כל סוגי המטבח הבינלאומי. השני הוא קניון קטנטן, Magna Plaza ,הנמצא מאחורי הארמון המלכותי, שלמעט הבניין היפה עם שני צריחים מעוגלים אכזב אפילו אותי, שלא הגעתי למסע קניות.
 
רחוב Kalversraat לעומת זאת, המתחיל מככר דאם דרומה, מרשים ומציג את כל מותגי האופנה האפשריים ומאפשר למטייל בו הצצה גם לחצרות קסומות ובהן קפלה וגינות חמד העונה לשם,Begijnhof.
 
חנות מזכרות עם נעל הולנדית גדולה הניצבת מחוץ לחנות ונמצאת ליד האנדרטה מושכת אליה תיירים רבים. משם מתחיל רחוב Damstraat שמוביל גם הוא לרובע החלונות האדומים ושופע במסעדות ומזכרות תיירים. 
 
יציאה מכיכר דאם מערבה לאורך רחוב Raadhuisstraat תוביל אתכם לאנדרטת Homomonument המנציחה את זכרם של הומוסקסואלים ולסביות שנרדפו ונרצחו. קרוב לשם, ניצבת כנסיית  Westerkerk, שנבנתה ב- 1931 והיא אחת מהמרשימות בהולנד. ייחודה בצריח גבוה שבראשו כתר מלכותי שהוענק לעיר ע"י הקיסר מקסימיליאן.
 
במרחק הליכה מהכנסייה ממוקם בית אנה פרנק המפורסם, שעמוס מבקרים. נסו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות או לרכוש כרטיסים מראש.
 
הליכה מכיכר דאם דרומה ברחוב Voorburgwal תפגיש אתכם עם מוזיאון ההיסטוריה של אמסטרדם, כנסיית Oude Lutherse Kerk  הלותרנית בכיכר Spui הציורית עד לשוק הפרחים- Bolemenmarket הידוע והססגוני שיצבע את היום באינסוף צבעים ומזכרות.
 
ביציאה מהשוק ניצב מגדל מרשים עם שעון, Munttoren שמו, שהיה חלק מהשער הראשי של אמסטרדם בימי הביניים.
 
סמוך למגדל נמצאת כיכר Muntplein , שהיא בעצם הגשר הרחב באמסטרדם שחוצה את תעלת Singel והנקודה בה היא זורמת לנהר אמסטל. כל הגשרים באמסטרדם ממוספרים וגשר Muntplein נושא את מס' 1 . מהגשר נגלת תמונה קסומה של תעלות ובתים טיפוסיים היוצרים יחד גלויה מרשימה.
 
בקרבת מקום נמצאת כיכר רמברנדט עם פסלו של הצייר המפורסם, אזור בילויים וחיי לילה. באחד מהרחובות היוצאים מהכיכר תמצאו את חנות האוהדים של קבוצת הכדורגל המפורסמת של אמסטרדם, Ajax . 
 
הליכה מזרחה מכיכר רמברנדט תביא אותנו לאזור Waterlooplein עם שוק הפשפשים הידוע ולידו Stopera, בית התרבות הנמצא במבנה עגול עם חלונות שממנו נשקף נוף לנהר אמסטל ומוצגים בו אופרות, הופעות בלט וקונצרטים.על נהר אמסטל גשרים עתיקים ומיוחדים הנפתחים בשעת מעבר סירות.
 
ממול ומעבר לגשר ממוקם מוזיאון הרמיטאז' עם הכיתוב I Amsterdam  בכניסה, מוקד עלייה וצילום לתיירים.
עד אפריל 2013 מארח המוזיאון את יצירות ואן גוך במקום מוזיאון ואן גוך הסגור לרגל שיפוצים.
 
עמידה ממול למוזיאון הרמיטאז' מגדת הנהר היא תצפית יפה על המוזיאון והגשרים העתיקים מברזל היוצרים תמונה מרהיבה.
 
במרחק הליכה משם ממוקם בית הכנסת הפורטוגזי והמוזיאון היהודי ממולו, שמומלץ לבקרם ולהעשיר את הידע על ההיסטוריה של יהודי העיר אמסטרדם. בהמשך בית הכנסת המוזיאון הבוטני הבנוי מזכוכית בלב פארק ירוק.
 
אטרקציות נוספות: הרייקסמוזיאום (Rijksmuseum) המוזיאון הלאומי והגדול ביותר בהולנד המציג יצירות של מיטב האמנים בעולם, אך עובר סדרת שיפוצים חלקיים עד שנת 2013.
 
מבשלת היינקן, לאוהבי הבירה, וונדלפארק (VondelPark), הפארק הגדול והירוק באמסטרדם, שוק אלברט קאופ ( Albert Cuyp Market ), המפורסם בעיר עם סוחרים חביבים המציעים את מרכולתם המגוונת ופתוח מיום שני עד שבת מ-9:30 עד 17:00 ומוזיאון (Stedelijkmuseum), לאומנות מודרנית.
 
לסטלנים מביניכם ואוהבי הקופי שופס באמסטרדם, שמושכות אליהם מידי שנה מיליוני תיירים ומתירה מכירת מריחואנה לשימוש עצמי, אל דאגה, הם לא ייסגרו במהרה למרות החוקים החדשים. עובד במלון שבו התארחתי אמר בגאווה, שניסיון לסגור את הקופי שופס באחד מפרברי העיר גרם לעלייה בפשע בקרב הצעירים ופתיחתם מחדש.

https://www.youtube.com/watch?v=vstB6d1OLhg

Exit mobile version