Site icon IAS

אם אתם עומדים לטוס בקרוב אולי מוטב שלא תקראו

בדרכנו לטיסת עבודה או פנאי אנו עוברים שלבים הכרחיים ולא פעם מתישים הכוללים הגעה לנמל התעופה,  הליך הצ'ק אין, ביקורת גבולות, קניות בדיוטי פרי ( מרביתנו), הגעה לשער היציאה, התמקמות במושב ואז….רגע של מחשבה תוך מבט לקדמת המטוס, שם מעבר לדלת הנעולה. הרהורים מתחילים לצוץ והמחשבות עולות לאוויר: מי הם הטייסים היושבים שם ומה עבר עליהם בשבוע האחרון ?

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת הארוורד, הידועה, לא יירגעו אתכם לפני, במהלך וגם אחרי הטיסה. "מאות טייסים מסחריים המטיסים מטוסים ברגעים אלו עלולים להיות בדיכאון קליני" כך עולה מסקר אנונימי של כ- 1,850 טייסים.

הנתונים החדשים והמדאיגים מגיעים כשנה וחצי לאחר טיסת המוות של טייס המשנה בחברת התעופה  Germanwings  הגרמנית, שסבל מדיכאון והתרסק לתוך האלפים הצרפתים תוך שהוא גורם למותם של 150 נוסעים ואנשי צוות.

המחקר, הוא הראשון שמתאר את מצבם הנפשית של הטייסים המסחריים, עם דגש על דיכאון ומחשבות אובדניות ומתבסס על חקירות של תאונות מטוסים, בדיקות טייסים תקופתיות, דיווחי טייסים. כולם רשומים בדוחות של רשויות התעופה האזרחיות וחברות התעופה.

"מצאנו שטייסים רבים העובדים כיום בחברות תעופה מראים תסמיני דיכאון ולא פונים לטיפול בשל החשש על ההשפעות השליליות העלולות להיות על הקרירה העתידית שלהם כטייסים", אמר ג'וזף אלן, מרצה בכיר ואחד הכותבים הראשיים של המחקר. " יש מעטה סודיות סביב בעיות נפשיות בתא הטייס ( קוקפיט) ובאמצעות סקר אנונימי הצלחנו להתגבר על הפחדים של המשתתפים".

כ-350 מיליון אנשים בעולם סובלים כיום מדיכאון ולמרות שקיימים טיפולים יעילים למחלה רק פחות ממחצית פונים לקבלת טיפול, נתונים המגיעים מארגון הבריאות העולמי. אחד המכשולים העיקריים לאי פנייה לקבלת טיפול קשורה בסטיגמות חברתיות.

מתוך סקר שנערך בין אפריל לדצמבר 2015 ב-50 מדינות ברחבי תבל בקרב 3,500 אנשים ובו השתמשו הרופאים המתמחים בבריאות הנפש בשאלות לאבחון דיכאון עולה כי 233 (12.6%) היו בסבירות גבוהה במצב של דיכאון ו-75 (4.1% ) דיווחו על מחשבות אובדניות במהלך השבועות האחרונים. 1430 מתוך הנשאלים עבדו כטייסים בעת הסקר, מהם 13.5% נכנסו לקטגוריה של דיכאוניים. 45.5% מהנשאלים היו אמריקנים, 12.6% קנדים ו-11.1% אוסטרלים. למעלה מ-1100 טייסים סירבו לענות לשאלות הנוגעות לבריאות הנפש.

אחוז הסובלים מדיכאון בקרב טייסים זכרים היה גבוה יחסית לטייסות נשים. הגברים סבלו מהרגשת דיכאון כמעט על בסיס יומי המלווה בהרגשת כישלון, קשיי ריכוז ומחשבות אובדניות. הנשים היו יותר פתוחות לקבלת עזרה וקל יותר אצלן לאבחן את המקרים הספציפיים.

עוד מגלה המחקר שרוב הטייסים הסובלים מדיכאון היו אלו המשתמשים  באופן רצוף בתרופות המיועדות לשינה ו/ או מי שחווה הטרדה מינית או מילולית.

"המחקר שלנו מרמז על שכיחות של מקרי דיכאון בקרב טייסים מסחריים (בכ-4000 טיסות יומיות) , שאחראים על חייהם של אלפי נוסעים מידי יום ומצביע על חשיבות אבחון המקרים, מניעתם וטיפולם בקרב אותם טייסים", אמר אלכס וו, סטודנט אחראי ומרכזי של המחקר באוניברסיטת  הרווארד.

      

 

 

 

Exit mobile version