Site icon IAS

אל על וישראייר מערערות על החלטת ביטול המיזוג ביניהן

עסקים (צילום:Depositphotos)

אל על וישראייר הגישו היום בקשת ערעור על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאשר את המיזוג של ישראייר וסאן דור, החברה-הבת של אל על.

אל על הודיעה על הגשת הערר לבורסה לניירות ערך, שבו נאמר כי בהמשך לדיווחים מיידיים של החברה מיום 3 ביולי 2017 ומיום 10 בינואר 2018 אודות התקשרות בעסקה לרכישת מניות ישראייר תעופה ותיירות על ידי החברה-הבת של החברה, סאן דור נתיבי אוויר בינלאומיים, וההודעה שקיבלה החברה מטעם רשות ההגבלים העסקיים בדבר התנגדותה של הרשות לעסקה, "מתכבדת החברה לעדכן, כי ביום 29 במרץ 2018, הגישה החברה ערר לבית הדין להגבלים עסקיים על החלטת ההתנגדות. החברה עתרה לביטול החלטת ההתנגדות ואישור העסקה ולחילופין אישור העסקה בכפוף לתנאים".

Depositphoto

ערר על פני עשרות עמודים

מישראייר נמסר, כי החברה הגישה היום ערעור על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאשר את המיזוג עם סאן דור. בסיכום, המשתרע על פני עשרות עמודים, מתייחסת ישראייר לשלוש הטענות המרכזיות של הממונה: הנתיב לאילת, הדומיננטיות ביעדי נופש, ביטחון התעופה הישראלית והשלכותיו על החברה הממוזגת.

בהתייחסותו לפעילות באילת, מסר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, כי "בחודשים האחרונים אנו עדים לגידול משמעותי בנתח השוק של ישראייר לאילת שהתייצב מעל 35% בהשוואה ל-30% בשנה שעברה. הסיבות לכך הן תגבור הטיסות בקו חיפה-אילת מאז הפסקת הטיסות על ידי ארקיע ותגבור משמעותי של קיבולת בין נתב"ג לאילת הודות להפעלה של 4 מטוסים צרי גוף ברבעון הראשון של 2018".

עוד ציין סירקיס, כי "ברבעון השני עתידה ישראייר לקלוט מטוס ATR ומטוס איירבוס נוסף שיופעלו על ידי צוותי האוויר של ישראייר. התרחבות זו תאפשר להגדיל את נתח השוק".

לדברי סירקיס, "השוק לאילת נמצא בקיפאון. כמויות הנוסעים יציבות ואף נרשמת ירידה קלה בטסים לאילת, וזאת בהשוואה לגידול ניכר של יותר מ-15% בפעילות הבינלאומית. החיבור שלנו עם אל על יאפשר לנו לחצות את תקרת ה-40% בנתח השוק ולהוות מתחרה של ממש בנתיב הפנים-ארצי גם עבור הנוסעים הבודדים וגם עבור מארגני הכנסים וקבוצות גדולות. יחד עם הגידול בתפוקות, אנו נערכים למציאת שותף בתחום ההפקות שיאפשר לנו למצות את הפוטנציאל שלנו בתחומי ההטסה עד תום."

התנגדות רשות ההגבלים העסקיים למיזוג

ממלא מקום הממונה על הגבלים עסקיים, עו"ד אורי שוורץ, החליט בתום בדיקה מעמיקה של עסקת המיזוג, להתנגד למיזוג משני טעמים:

ראשית, המיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקווי התעופה לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בקווים אלה. אל על הפעילה קו טיסות סדיר מנמל התעופה בן גוריון לאילת משנת 2010 ועד ליציאתה מהפעילות בקו בשנת 2013. יציאתה של אל על מהקו הייתה משיקולים תפעוליים ובטיחותיים, ולא משיקולים כלכליים. בידי רשות ההגבלים העסקיים הצטברו ראיות המלמדות על כוונות קונקרטיות של אל על לחזור ולפעול בקו בעתיד עם פתיחתו של שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון בתמנע, כאשר אישור המיזוג היה מותיר את ישראייר וארקיע כמתחרות יחידות בקו.

שנית, המיזוג מעורר חשש גם לגבי הפעילות הבינלאומית, בפרט על רקע החששות לדחיקת מתחרים הנובעים מהתלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, ובפרט של ארקיע, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל, שכאמור ניתנים באופן בלעדי על ידי אל על. המיזוג עם ישראייר היה מעצים חשש זה, בין היתר, נוכח הדמיון במאפייני הפעילות של ישראייר וארקיע, אשר עוסקות בעיקר במכירה ושיווק של חבילות נופש וכן בהפעלת טיסות שכר עבור סיטונאי תיירות. כתוצאה מהמיזוג, התועלת של אל על מדחיקה אפשרית של ארקיע באמצעות שירותי אבטחת התעופה, צפויה הייתה לגדול ולהגביר את התמריץ של אל על לדחוק את ארקיע.

מטוס אל על בנמל התעופה בן גוריון (צילום: עוזי בכר)

תגובת אל על

מאל על נמסר אז בתגובה להחלטה, כי "מדובר בהחלטה שגויה אשר בראש ובראשונה משמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת, שמחזיקה ב-70% מהטיסות. אל על הציגה בפני הרשות תחשיב כלכלי שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה ושאין בכוונתה – בלי קשר למיזוג – להיכנס לפעילות באילת. יתרה מכך – היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים. החברה אף התחייבה בפני הרשות כי לאחר הרכישה, ישראייר תרכוש שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור.

"ההחלטה המצערת מעידה, כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה

עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית. היה מקום, לטעמנו, שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור".

מטוס ישראייר. צילום Depositphotos

תגובת ישראייר

מישראייר נמסר אז, כי "קיבלנו את החלטת הממונה על ההגבלים ואנו ממתינים לנימוקי החלטתו. משיצאנו לדרך, היה לנו ברור כי מדובר בהליך מורכב וארוך המלווה בעליות ומורדות. מול אופציה עתידית כביכול, במסגרתה תחדש אל על את טיסותיה לאילת, דחה הממונה הצעה מחייבת לפיה תכפיל ישראיר את כמות מטוסי ה ATR-הפועלים בקו לאילת. הכפלת מספר המטוסים יכולה היתה לחזק את התעופה ישראלית, אך יותר מכך, לשנות אחת ולתמיד את שיווי המשקל בקווים הפנים-ארציים. התחייבות זאת הייתה גוררת ירידה מיידית של כ-7% עד 10% במחירים לטובת הצרכנים, החיילים, הגימלאים ותושבי העיר אילת. ישראייר היא חברה חסונה, שדורגה לראשונה בשנת 2017 בין חמש החברות המובילות בנתב"ג. הנהלת החברה ועובדיה יציבים וחסונים, ויכולים להתמודד ולהתאים עצמם במהירות לסביבה תחרותית ומשתנה".

Exit mobile version