Site icon IAS

אל על הפסידה כ-20.5 מיליון דולר בתום 9 חודשים של השנה

מטוס אל על. צילום יח"צ

בתום 9 חודשים שחלפו ב-2018, הפסידה אל על 20.518 מיליון דולר, בהשוואה ל-35.383 מיליון דולר שהרוויחה בתום 9 החודשים ב-2017. זאת לאחר שברבעון השלישי החזק של השנה היא הרוויחה 41.631 מיליון דולר, שלא הספיקו לכסות את ההפסד בחציון של השנה שעמד על 62.149 מיליון דולר.

הכנסות מהפעלה, 9 חודשים

ההכנסות מהפעלה גדלו ב-9 החודשים שחלפו השנה בתקופה זו בכ-63.9 מיליון דולר, כ-4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וזאת למרות קיטון בסך של כ-9.5 מיליון דולר כתוצאה מיישום 15 IFRS, אשר על פיו נזקפו תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה, חלף רישום הוצאה במסגרת הוצאות ההפעלה. בנטרול האמור, בהכנסות מנוסעים חל גידול של כ-70.8 מיליון דולר. הגידול נובע מעלייה בנוסע-ק"מ (RPK) שהטיסה החברה, עלייה בשיעור התשואה לנוסע-ק"מ וכן מהשפעה חיובית של שערי החליפין במטבעות בהם מבוצעות חלק מעסקות המכר של החברה, ביחס לדולר. ההכנסות ממטענים, גדלו בכ-1.8 מיליון דולר (1.6%) כתוצאה מגידול בכמות המטענים ומהשפעת שע"ח ומשינוי ביישום של התקן. מאידך גיסא, הייתה ירידת מחירים שקיזזה את הגידול בהכנסה.

הוצאות הפעלה, 9 חודשים

גונן אוסישקין. "הסדרת מערכת היחסים עם הטייסים תסייע להצעיד את החברה קדימה". צילום יונתן בלום

הוצאות ההפעלה גדלו בתקופה המדווחת בכ-131.8 מיליון דולר, המהווים גידול של 10.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גידול זה נובע ממכלול גורמים, העיקרי בהם הוא גידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל(  בסך של כ-82 מיליון דולר; גידול בהוצאות חכירת מטוסים בסך של כ-18.5 מיליון דולר, בעיקר בשל הפעלת 3 מטוסים חכורים מדגם 9–787 מרבית התקופה השנה לעומת הפעלה של מטוס אחד ברבעון השלישי של השנה הקודמת; הוצאות ההפעלה בתקופה המדווחת הושפעו מגידול בפעילות, גידול בהוצאות השכר בסך של כ- 17 מיליון דולר, בין היתר בשל השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עדכון שכר המינימום והשפעה חד-פעמית בשל הסכם עם טייסי החברה; גידול בהוצאות בגין אגרות ושירותים בסך של כ-12.6 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות וכן בהשפעת התייקרויות בתעריפי האגרות אותן משלמת החברה לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג, בין היתר כתוצאה מירידה בנתח השוק של החברה בנתב"ג, אשר הביאה לירידה בשיעור ההנחות שקיבלה החברה. הוצאות ההפעלה גם הושפעו מיישום 15 IFRS אשר הגדיל את ההוצאות בכ-4.5 מיליון דולר. מנגד, הוצאות ההפעלה קוזזו בשל הצגת תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה בשל יישום התקן לראשונה בשנה זו, בסכום של כ-5.9 מיליון דולר.

למעשה חל גידול בכל הפרמטרים הפיננסים לתקופה זו: בהוצאות המכירה חל גידול בסך של 6.3 מיליון דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הנובע ברובו מגידול בהוצאות ההפצה כתוצאה מהגידול במכירות. בהוצאות הנהלה וכלליות בתקופה המדווחת חל גידול של 4.9 מיליון  דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול מיוחס בעיקר להפרשה בגין תביעות משפטיות ולגידול בהוצאות בגין אחזקת מערכות מידע וייעוץ מקצועי. הוצאות המימון נטו בתקופה המדווחת הסתכמו בכ-21.3 מיליון דולר בהשוואה לכ-14.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בעלויות נובע מהגידול במצבת ההלוואות של החברה עקב קבלת 3 מטוסים מדגם 787-9 דרימליינר שרכשה החברה ועליה בריבית הליבור, ומהוצאות בגין הפרשי שער בתקופה המדווחת לעומת הכנסות מהפרשי שער בתקופה המקבילה אשתקד.

הרבעון השלישי

ברבעון השלישי החזק של השנה, הרוויחה אלעל רק 41.631 מיליון דולר, שלא הספיקו לכסות את ההפסד החציוני של 62.149 מיליון דולר. הרווח לא גדל מספיק בעקבות כמה גורמים משמעותיים: חל קיטון במספר הנוסעים שהטיסה החברה (קטעי נוסע). ברבעון השלישי חלה ירידה של כ-3.4% במספר ימי הפעילות של החברה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בשל עיתוי החגים והשבתות בהם החברה אינה פעילה. עם זאת, חל גידול במספר הנוסעים בשקלול מרחק (RPK) בשל שינוי בתמהיל הטיסות כך שגדלו הטיסות לטווחים ארוכים יותר ביחס לרבעון המקביל אשתקד. שיעור התפוסה עלה במעט ב-0.1%. ההכנסה הממוצעת ל-RPK גדלה בכ-2.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. כמו כן, ברבעון המדווח נמשכה מגמת הירידה בנתח השוק של החברה בנתב"ג ל-23.9% וזאת לאור הירידה במספר ימי הפעילות בשבתות וחגים, ובשל העלייה החדה בתנועת הנוסעים בנתב"ג, כאשר לחברה אין יכולת לגדול בשיעור דומה, בשל מגבלות כושר הייצור שלה.

גונן אוסישקין  מנכ"ל אל על, אמר בתגובה לדו"ח כי: "במהלך רבעון זה רשמה אל על גידול של כ-2.5% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, לצד ההתמודדות עם האתגרים והשינויים בענף התעופה, המשך מגמת הגידול בתחרות מצד חברות התעופה הזרות, ובמיוחד חברות ה-Low Cost. לצד זה התמודדה החברה עם עלייה חדה של 37% שנרשמה במחירי הדס"ל,  נתון שהיווה את הסיבה המרכזית לגידול בהוצאות החברה והירידה ברווחיות.

סן פרנסיסקו. החברה נערכת לפתיחת הקו במאי 2019. צילום.Depositphotos

"לאחרונה חתמה החברה על הסכם חדש עם הטייסים, אשר  צפוי לייצר מערכת יחסי עבודה תקינה ואוירה חיובית של שיתוף פעולה בין ההנהלה וטייסיה. ההסכם נותן מענה לתקנות החדשות  לחוק הטיס והוא יאפשר לחברה להגשים ולממש את תוכניותיה המסחריות. אנו מאמינים שהסדרת מערכת היחסים עם הטייסים תסייע להצעיד את החברה קדימה.

"תוכנית קליטת מטוסי הדרימליינר מתבצעת כמתוכנן, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. עד כה קיבלנו 7 מטוסים, שהאחרון מביניהם הגיע בסוף חודש אוקטובר. במהלך שנת 2019 אנו עתידים לקלוט 7 מטוסי דרימליינר נוספים. הביקוש למושבים במטוסי הדרימליינר הנו גבוה ושביעות הרצון ממנו עונה על ציפיות החברה.

"אנו ממשיכים בהאצת תהליכי השיפור והשדרוג של כלל המטוסים רחבי הגוף של החברה. על מנת לשפר את השירות ללקוח ולהתייעל, הקדמנו את היציאה משירות של צי מטוסי 767-300 כך שהם יפסיקו את פעילותם בחברה עד לסוף חודש ינואר 2019.

"בהתאם להכרזה של החברה, בחודש אוקטובר התחלנו להפעיל טיסות ליעדי אירופה תחת מודל המכירה החדש עליו הודענו. המודל מאפשר לנוסע לבחור את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיו, לכלל יעדי אירופה, ולשלם על החבילה בהתאם לבחירתו. מודל זה משפר את יכולתה של החברה להתחרות בצורה יעילה יותר מול כלל השחקנים בשוק, ובמיוחד מול חברות ה-Low Cost.

"החברה מגוונת את לוח הטיסות הסדירות שלה. היא נערכת להשקתו של הקו החדש  לסן פרנסיסקו שיתחיל לפעול במאי 2019 ומרחיבה את היצע יעדיה בטיסות סדירות לאירופה, כך שהטיסות לליסבון וניס שבוצעו על ידי חברת הבת סאן דור בלו"ז עונתי, יופעלו באופן סדיר על ידי החברה בכל השנה ובנוסף תשיק החברה נתיב חדש למנצ'סטר החל מחודש מאי 2019 . אנו נמשיך לייעל ולשפר את רשת הנתיבים ונבחן כל העת פתיחה של יעדים אטרקטיביים עבור לקוחותינו."

Exit mobile version