Site icon IAS

אל על היא מותג-על בישראל 2018

אל על משכה את העתירה לבג"ץ בעניין אייר אינדיה. צילום יח"צ

אל על משכה את העתירה לבג"ץ בעניין אייר אינדיה. צילום יח"צ

חברת אל על נמנית בין מותגי-העל של ישראל לשנת 2018, כך לפי ארגון Superbrands הבינלאומי. גם חברת ארקיע נמצאת ברשימה. זו השנה העשירית ברציפות, שהבחירה נעשית במתכונת זהה ב-70 מדינות ברחבי העולם ושבמהלכה מכתיר קהל הצרכנים בישראל את מי שבעיניהם הם Superbrands: "מותגים מצטיינים, שלצרכנים בישראל יש קשר רגשי חזק ועמוק במיוחד לגביהם".

אל על, שנבחרה מותג-על בישראל 2018, היא חברת התעופה הגדולה בישראל, שיש המגדירים אותה כחברה הלאומית. היא גם חברת התעופה המטיסה את מספר הנוסעים הגבוה ביותר, כחברה בודדת בנתב"ג.

אל על הוקמה ב-1948 כמוביל הנקוב הרשמי של ישראל, לא רק על מנת להיות כלי תחבורה וגשר תעופתי לעולם, אלא כדי לתת ביטוי לקיום הלאומי ולגאווה הלאומית בעצם הנוכחות שהיא מפגינה יום יום בעשרות ערים בעולם, באמצעות דגל ישראל המתנוסס על זנב מטוסיה.

בשנת 2017 הטיסה אל על 5,665,657 נוסעים ותפסה 28.06% מהפעילות בנתב"ג, בתום הרבעון הראשון של השנה הטיסה אל על 1,168,180 נוסעים ותפסה 27,46% מהפעילות בנתב"ג.

מותגים כחול-לבן

בשנה זו, חלק מרכזי מהרשימה בישראל הם מותגים כחול-לבן, ביניהם גם מותגים רבים מעולם הצריכה כדוגמת במבה, אלקטרה, תדיראן, לילי, תנובה, גולדסטאר, וכאמור, אל על; מוסדות ציבור כדוגמת צה"ל, המוסד, רפא"ל, בג"ץ והשב"כ; ארגונים כדוגמת זק"א, עזר מציון, האגודה למען החייל, יד שרה ועמותת 'לתת'; רשתות שיווק כדוגמת שופרסל, סופר-פארם, המשביר לצרכן ורשת שיווק השקמה של רמי לוי שמבססות את מעמדן בדירוג ה-Superbrands – שנה עשירית ברציפות, לצד רשתות שהצטרפו בפעם הראשונה כמו חצי חינם ורשת YELLOW   של פז, ועוד מותגים רבים נוספים ב-29 קטגוריות בחירה שונות, ביניהן 'תקשורת', 'תחבורה', 'קוסמטיקה', 'אלכוהול', 'סחר אלקטרוני', 'אופנה', 'אינטרנט ואפליקציות' ועוד.

בין המותגים החדשים שנכנסו השנה ל"היכל התהילה" של המיתוג העולמי, גם פרטנר, סלקום, דלתא, קוטקס, ארקיע, סלטי אחלה, פיראוס, 'לוטו' של מפעל הפיס ועוד. בין המותגים שיצאו מהרשימה השנה  נמנים מלון בראשית, קרוקס, AVIS, בושם YSL ועוד.

אישים

בין הקטגוריות הנכללות בהליך הבחירה נמצאים גם אישים, אותם מכתיר הקהל כמותגי-על. הפוליטיקאים היחידים אותם בחר הקהל בשנה זו הינם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. הזמר שלמה ארצי הוא הזמר היחידי בישראל שנבחר כבר עשר שנים ברציפות כסופרברנד. עוד ברשימה היוקרתית – גל גדות, רמי לוי, בר רפאלי, ריטה, הסופר מאיר שלו שנכנס לרשימה לראשונה, המדליסטית האולימפית יעל ארד, הכדורסלן מספר 1 של ישראל מיקי ברקוביץ ועוד אישים נוספים.

לשטראוס מותגי-על רבים

בשנה זו קבוצת שטראוס מחזיקה במספר מותגי-העל הגבוה ביותר – 19 במספר. בין מותגי-העל של הקבוצה ניתן למנות את מילקי, דנונה, תפוצ'יפס וקפה טורקי עלית. נושפת בעורפה קבוצת אסם נסטלה, שמנהלת כיום מותגי-על רבים בישראל וביניהם ביסלי, במבה, גלידות נסטלה וטייסטרס צ'ויס.

מטוס ארקיע מדגם E195 הנקרא על שמה של הזמרת שושנה דמארי (צילום: ארקיע)

תפיסת קהל הצרכנים

"ארגון Superbrands בוחן בשנים האחרונות ברחבי העולם את תפישות קהל הצרכנים לגבי המותגים הפועלים במדינה ואת עוצמת הקשר שלהם אל המותגים. המוכתרים כ-Superbrands הם אך ורק מותגים שהקשר שנוצר בינם לבין הצרכנים הוא עמוק וחזק במיוחד", מסבירה מנכ"לית Superbrands Israel אתי עמיעד,"השנה, אנחנו רואים שמי שמרכיבים את החלק הארי של הרשימה הם מותגים כחול-לבן, שהשכילו להתאים את הצעת הערך שלהם לצרכי הצרכן הישראלי, וידעו לעשות את ההתאמות הנדרשות כדי לחזק את הקשר שלהם עם הצרכנים. בעשור האחרון אפשרה רשימת המותגים הנבחרים לקבל 'תמונת מצב' על עמדות הישראלים וגם השנה מניתוח הרשימה, עולה למשל שהישראלים מביעים אמון במותגי המזון: מותגים רבים נבחרו ונכנסו, מביעים עניין הולך וגובר במותגי הלבשה בכלל וברשתות שיווק נוחות וזולות".

כיצד נבחרים ה-Superbrands ?

בכל שנה, בכל מדינה, נערך מחקר מקיף בקרב הצרכנים אשר מדרגים את המותגים וקובעים מי ראוי בעיניהם להיות מוכתר בתואר "מותג על" בישראל ולהפוך ל-Superbrands. מותגים אינם צריכים לשלם על הגשת מועמדות או על הזכייה בתואר.

גם השנה, בשלב הראשון הרכיבו נציגי Superbrands בישראל את רשימת כל המותגים הפועלים במדינה: מוצרי צריכה ושירותים, מקומיים ובינלאומיים, ואף מגזר ציבורי ואנשים כדוגמת פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אנשי עסקים ואמנים. בסך הכול, כללה הרשימה כ-2,900 מותגים.

בשלב השני, ניגש לפעולה צוות שופטים בראשות פרופ' יעקב הורניק מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, המורכב מכ-110 מנכ"לים, סמנכ"לי שיווק, אנשי אקדמיה ופרסום מובילים. צוות השופטים ניפה ודירג את רשימת המותגים המלאה, כאשר רק המותגים שזכו מהשופטים בציונים גבוהים עלו לשלב מחקר הצרכנים.

בשלב השלישי נערך מחקר הצרכנים על ידי מכון המחקר IPSOS, שבמסגרתו דירגו הצרכנים בישראל את המותגים שעלו לגמר, ובחרו מי מתוכם הם Superbrands מותגי-על.

Exit mobile version