Site icon IAS

אל על: ההפסד ברבעון הראשון של השנה גדל ל-44 מיליון דולר

אל על הפסידה ברבעון הראשון של השנה 43.972 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 29.961 מיליון דולר ברבעון הראשון ב-2017, שזו ירידה של 47%. ההפסד מהווה כ-9.5% מהמחזור. סכום זה התקבע לאחר שמן ההפסד לפני מיסים על ההכנסה של 56.890 מיליון דולר נגרעה הטבת מס בסכום של 12.918 מיליון דולר.

כפי שכתבנו לא מכבר, הרצון של אל על לפעול מעבר לכושר הייצור המוגבל שלה הוא בעוכריה. זה קיבל ביטוי במרבית הפרמטרים של הדוח. הכנסותיה מהפעלתה ברבעון הראשון של השנה היו 463.774 מיליון דולר, בהשוואה ל-417.691 מיליון דולר באותה התקופה ב-2017, שזו עלייה של 11%, אבל – הוצאות ההפעלה גדלו ב-15% ל-433.236 מיליון דולר, שזה 93.4% מהמחזור ולכן זה יצר רווח גולמי נמוך של 30.538 מיליון דולר, שזה 6.6% מהמחזור.

גונן אוסישקין מנכ"ל אל על. תחרות עזה ומתגברת מצד חברות התעופה הזרות. צילום יונתן בלום

ההפסד לפני מיסים

כשהורדו מהרווח הגולמי הנמוך הזה הוצאות מכירה, הוצאות הנהלה וכלליות והכנסות נטו אחרות – נוצר הפסד של 83.155 מיליון דולר ובתוספת הורדת הוצאות מימון נטו של 4.016 מיליון דולרים והורדת 257 אלף דולר הפסדי חברות כלולות ושיערוך האופציות בגינן הגיע ההפסד לפני מיסים על ההכנסה לסכום הגבוה של 56.890 מיליון דולר.

תוצאות אלה הניעו את החברה להעמיק את יישום תוכנית התייעלות חוצת חברה ובכלל זה צמצום הוצאות והגדלת ההכנסות, ובמקביל לשנות את שיטת התגמול לסוכנים וסיטונאי התיירות שעובדים עימה בארץ ובעולם. לדברי אל על בכך היא תתאים עצמה למגמה הרווחת בקרב רוב חברות התעופה המובילות בעולם, של שינוי מודל התגמול שבין חברות התעופה וסוכני הנסיעות, ותעבור למודל התקשרות חדש עם הסוכנים במסגרתו לא תשולם עמלת בסיס לסוכנים, אשר נכון להיום עומדת על שיעור של 5% בישראל ובאחוז משתנה במדינות בהן פועלת החברה בחו"ל, וזאת החל מיום 1 ביוני 2019.

האצת תהליכי האופטימיזציה

כמו כן החליטה החברה להאיץ את תהליכי האופטימיזציה של כלל המטוסים רחבי הגוף של החברה. על מנת לשפר את השירות ללקוח ולהתייעל, נוכח ההתחדשות בצי מטוסי הדרימליינר נערכת אל על להוצאה מוקדמת משירות של צי מטוסי 767 עד סוף שנת 2018 במקום בשנת 2020 ועקב כך וכן עקב יציאה מוקדמת משירות של אחד ממטוסי צי 767 אשר נפגע בנתב"ג, הוחלט לדחות את מועד פתיחת הקו לסן פרנסיסקו לרבעון השני לשנת 2019. ההחלטה לטוס לסן פרנסיסקו, בניסיון להתחרות בחברה רבת עוצמה כמו יונייטד, עלולה לשבש את שאר פעילותה, בגלל גריעת המטוס מהלו"ז הכללי לתקופה ממושכת נראה כמיותר ולא מעיד על החלטה לצמצם פעילות בהתאם לכושר ייצור של החברה. בהקשר זה גם הקווים לבוסטון ולמיאמי דורשים בחינה מחדש.

הכנסות מהפעלה – ההכנסות מהפעלה גדלו בתקופה המדווחת בכ-11% ל-463.774 מיליון דולר  בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר הכנסות מנוסעים גדלו בכ-10.2% לכ-37.4 מיליון דולר. הגידול בהכנסות נוסעים נובע מעליה בתשואה לנוסע-ק"מ ומהגידול בכמות הנוסע-ק"מ (RPK) שהטיסה החברה. יש לציין, כי תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בכ-19% גם בשל עיתוי חג הפסח שחל השנה מוקדם יותר, כך שחלק מתנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון הראשון בעוד אשתקד כל תנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון השני. הכנסות ממטען גדלו בכ-19% (כ-7 מיליון דולר), בעיקר כתוצאה מגידול בכמות טון – ק"מ(RTK), אשר קוזזה במעט בקיטון בשיעור התשואה לטון –ק"מ. בנוסף, הכנסות המטען הושפעו לטובה כתוצאה משינוי באופן הצגת הכנסות מטען המוטס על ידי חברות אחרות (כ-1.3 מיליון דולר).

סן פרנסיסקו,פתיחת קו הטיסות נדחה.Depositphotos

הוצאות הפעלה – הגידול בהוצאות ההפעלה גדלו ל-433.236 שזה גידול של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נובע ממכלול גורמים, ביניהם גידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל), גידול בפעילות החברה אשר התבטאה בגידול בכמות המושב-ק"מ (ASK) וקטעי הנוסע אשר הטיסה, (לרבות בשל קליטת מטוסי 787), מגידול בהוצאות השכר, בעיקר בשל השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר ועדכון שכר המינימום, ירידה בנתח השוק של החברה בנתב"ג אשר הביאה לירידה בשיעור ההנחות שקיבלה החברה בגין שירותים אותם רוכשת החברה מרשות שדות התעופה (רש"ת).

הוצאות הדס"ל – גדלו בכ-22.6 מיליון דולר שזה גידול של כ-25% בהשוואה להוצאות הדס"ל ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מעליה במחירי הדס"ל, אשר קוזזה בחלקה על ידי השינוי בתוצאות עסקאות גידור הדס"ל, וכן מעליה בפעילות.

נתונים אלה ובשל המציאות המורכבת בפניה ניצב ענף התעופה הישראלי  במיוחד מול חברות הלואו קוסט ולאור האתגרים העומדים בפני אל על בתקופה הקרובה, לרבות החרפת התחרות והעלייה במחירי הדלק – החליטה הנהלתה על כמה צעדים על מנת להתאים את פעילותה לאתגרים. לדברי החברה, העמקה של יישום תכנית התייעלות היא חוצת-חברה ובכלל זה צמצום הוצאות והגדלת ההכנסות.

מסביר גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "במשך הרבעון הראשון לשנת 2018 רשמה אל על גידול של כ-11% בהכנסותיה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. החברה הגדילה את היקפי פעילותה, על אף האתגרים הרבים הנובעים מפתיחת השמים והתחרות העזה והמתגברת מצד חברות התעופה הזרות, ובמיוחד חברות הלואו קוסט. יחד עם זאת, החברה רשמה גידול בהוצאות, שנבע בעיקר מהעלייה במחיר הדלק ושינויים בשערי החליפין, כך שבשורה התחתונה סיימה את הרבעון, המתאפיין בחולשה עונתית, עם הפסד בסך  44 מיליון דולר.

"לאור המציאות המשתנה והתחרות הגוברת, כמו גם השינוי במחירי הדלק, שערי החליפין והרגולציה, חברת אל על נמצאת כיום בעיצומו של תהליך התייעלות מואץ הן מבחינת היקפו והן מבחינת מהירות היישום שלו. במסגרת זו הכרזנו על  מספר פעולות משמעותיות וצפויות להתקבל החלטות נוספות בתחומים המרכזיים בהם קיים פוטנציאל התייעלות. התכנית מקיפה והיא בוחנת את כל ערוצי הפעילות ותחומי העיסוק ומטרתה להביא להגדלת הכנסות וצמצום משמעותי בהוצאות על מנת לייצר תוואי ברור של שפור התוצאות, בתהליך רב שנתי".

Exit mobile version