Site icon IAS

אל על: ביי לעמלות הבסיס ליועצי התיירות, תכנית תגמול חדשה

מטוס דרימליינר של אל על (צילום: יחסי ציבור)

מטוס דרימליינר של אל על. צילום יח"צ

אם בתקופה האחרונה מספקת חברת התעופה אל על לא מעט כותרות סנסציוניות על  ירידה דרמטית בערך שוויה בבורסה, דחיית השקת קו הטיסות לסן פרנסיסקו ועוד, הרי כעת אנו ניצבים בפני עוד אחת מהמהפכות היותר דרמטיות שנראו בשוק הנסיעות הישראלי. החברה הוציאה הודעה בהולה לרשות ניירות ערך ולבורסה לניירות ערך בתל אביב בזו הלשון:

"החברה מתכבדת להודיע כי ביום 28 במאי 2018, אישר דירקטוריון החברה עדכון לתכנית התגמול לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות שעובדים עמה בארץ ובחו"ל ("תכנית התגמול המעודכנת " ו"הסוכנים" בהתאמה) זאת נוכח האתגרים הניצבים בפני החברה כתוצאה, בין היתר, ממדיניות השמיים הפתוחים, אשר הובילה להתגברות התחרות מצידן של חברות התעופה הזרות ובריתות ענק בינלאומיות ומשינויים בהרגלי הצריכה כפועל יוצא מהמהפכה בערוצי השיווק הדיגיטליים. במקביל, נמשכת  המגמה העולמית בענף התעופה של שינוי מודל התגמול שבין חברות התעופה וסוכני הנסיעות.

לפיכך ובהמשך לאמור בסעיף 7.6.1 (סוכני נסיעות ומשווקי חבילות תיירות) לדוח התקופתי של החברה לשנת 2017  לפיו משלמת החברה כיום לסוכנים עמלה כמרכיב קבוע ("עמלת בסיס")  וכן תמריצים מיוחדים (עמלה משתנה) בהתאם להיקף מכירות כרטיסי טיסה, תעבור החברה למודל התקשרות חדש עם הסוכנים במסגרתו לא תשולם עמלת בסיס, אשר נכון להיום עומדת על שיעור של 5% בישראל ובאחוז משתנה במדינות בהן פועלת החברה בחו"ל, וזאת החל מיום 1 ביוני 2019.

החברה מעריכה כי לתוכנית התגמול המעודכנת תהא השפעה חיובית על תוצאותיה הכספיות אם כי לא במונחים מהותיים בהשוואה למחזור המכירות שלה."

בחברה אומרים כי לאור השינויים, נאלצת החברה לשנות את מתכונת התקשרותה עם סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות הכוללת כיום תשלום עמלת בסיס של 5% בישראל ובאחוז משתנה במדינות בהן פועלת החברה בחו"ל, אך תמשיך להציע תכניות תמריץ מבוססות יעדים לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות על פי שיקוליה המסחריים.

בחברה אומרים עוד כי ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה וכי היא מכירה בערכם הרב של סוכני הנסיעות והערך המוסף שלהם עבור נוסעים רבים, בדגש על המקצוענות והשירות האישי המצוין שניתן.

עידית פדן, מנכ"ל קבוצת "אופקים נסיעות ותיירות" מקבוצת "אופקים" אמרה בנושא ביטול עמלת הבסיס: "חברת אופקים מברכת על השינוי, זאת לאור העובדה כי בשנים האחרונות, עם כניסתן המאסיבית של חברות הלואו קוסט אשר אינן משלמות עמלות – בנוסף לחברות התעופה הגדולות אשר ביטלו את העמלה כבר בשנת 2008 – לדוגמא קבוצת לופטהנזה – סוכני הנסיעות יודעים לעבוד עם עמלת 0 ולגבות דמי שירות. אופקים דוגלת בתחרות חופשית המתאימה לתנאי השוק החדשים ומאמינה שסוכן מקצועי – ראוי שיזכה בדמי שירות עבור עבודתו. לצרכן עצמו זה לא אמור לשנות כיוון שמחירי הכרטיסים יושפעו מההיצע והביקוש על פי תנאי השוק."

לדברי ארז שמול, בעלים "תלמה נסיעות ותיירות" "אנו מברכים על הצעד המשמעותי ש'אל-על' עושה למען התייעלותה; מעבר לתכנית תמריצים מבוססת יעדים, אנו מאמינים כי התכנית החדשה תשביח את הענף. זאת, על-ידי חיזוק השחקנים המרכזיים והמקצועיים, ובראשם 'תלמה נסיעות ותיירות', אשר נותנים ערך מוסף לחברות התעופה בתפעול מאגר לקוחות איכותי. בנוסף, הגורמים המקצועיים ייהנו מתכנית תמריצים ייעודית ההולמת את תרומתם לחברה, ולא באופן אחיד כפי שהיה עד כה. במקביל, 'תלמה נסיעות ותיירות' מחזיקה בארגז כלים ייחודי, המקנה לסוכנים שלנו סט כלים מסחריים מועדפים מול חברות התעופה ברמה העולמית והמקומית כאחד, לצד כלים טכנולוגיים מתקדמים שמשלימים את ההצעה המיטבית עבור הלקוחות, הן מבחינת היקף השירות, העלות והטכנולוגיה".

Exit mobile version