Site icon IAS

אל על ביטלה הערב טיסת הלוך ושוב לבייג'ין

אל ביטלה הערב את טיסת 095 לביג'ין בסין וגם את הטיסה חזרה. ביטול הטיסה הערב בוצע לאחר שאתמול ביטלה אל על את טיסת 027 לניוארק בארה"ב ואת הטיסה חזרה. בשני המקרים הודיעה אל על כי ביטולי הטיסות נעשו בעקבות עיצומי הטייסים וכי לנוסעים יחזר כספם. ביטולי הטיסות הם שלב נוסף וחמור בסכסוך המתמשך בין הנהלת החברה לבין הטייסים בכל הקשור לטיסות הלוך ושוב , כאשר ברקע הודיעה ההסתדרות כי היא מתכוונת להכריז על סכסוך עבודה באל על.

בשני ביטולי הטיסות הדגישה הנהלת אל על, כי "עיצומי הטייסים פוגעים זה חודשים בפעילות החברה. העיצומים מתבטאים בחוסר ההיענות של הטייסים לאייש טיסות ולטוס כטייסים פעילים הלוך וחזור ובדרישה לטוס רק בכיוון אחד. צר לנו על הפגיעה בנוסעים אך אין בידינו כל ברירה אלא להחזיר את הסדר על כנו ואת החברה לפעילות סדירה".

ביטול הטיסה לבייג'ין, כאשר רק שתי חברות מפעילות טיסות ישירות בין נתב"ג ליעד הזה – אל על והיינאן, הוא מסובך מבחינת האפשרויות להציע טיסות חלופיות ישירות. הדרך היחידה לבצע זאת היא בטיסות המשך דרך יעדי ביניים בארצות שמהן מתבצעות טיסות לבייג'ין. האפשרויות לטיסות חלופיות מארה"ב יותר רבות, אבל גם בכך מדובר בארגון לא פשוט.

תחילת הליך סכסוך עבודה

אתמול מסרה חברת אל על בהודעה לבורסה, ביום חמישי שחלף נתקבל במשרדה מכתב מאת יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ("ההסתדרות"), לפיו ההסתדרות הודיעה על התחלת הליך סכסוך עבודה בחברה.

לדברי אל על עיקר טענות ההסתדרות במכתב, הינן כי במהלך השנה האחרונה מבצעת החברה מיקור חוץ של פעילותה באמצעות מטוסים חכורים ב"חכירה רטובה", תוך פגיעה בעובדי החברה במגזרים השונים, ופגיעה בעבודה המאורגנת בחברה.

על רקע דברים אלו, צוין, כי ההסתדרות פועלת להכרזת סכסוך עבודה בחברה וקוראת לחברה לקיים משא ומתן עם ההסתדרות ונציגות העובדים בקשר עם האמור לעיל.

יובהר כי בשלב זה, מדובר בהודעה על התחלת הליך סכסוך עבודה בחברה ולצורך השלמת ההליך והכרזה על סכסוך עבודה נדרשים אישור של רוב מיוחד של עובדי החברה המאוגדים בהסכם הקיבוצי וכן אישור ההסתדרות.

המשמעות היא, שההסתדרות חייבת לקיים משאל בקרב כל עובדי אל על כדי להכריז סכסוך עבודה בחברה ורק אם יושג רוב, היא תוכל לבצע זאת הלכה למעשה. משמעות הכרזת סכסוך עבודה היא, שבתום 14 יום תוכל ההסתדרות להכריז על שביתה כללית בחברה.

בהקשר לכך פנה מנכ"ל אל על דוד מימון , באמצעות סרטון, לעובדי החברה והסביר להם את הקשיים הנגרמים לחברה ולנוסעיה, שהאיצו את הצורך בחכירת מטוסים זרים.

עיצומים והסכמות והסכסוך נמשך

בדו"ח אל על לרבעון השני של השנה, צוין, כי הצדדים לא הגיעו להבנות ובשל עיצומי טייסים שננקטו החל מחודש אוקטובר 2015, הן בשיבושי טיסות והחל מחודש מאי השנה גם בשיבוש הדרכות והכשרות.

ביום 6 ביולי השנה הגישה החברה לבית הדין האזורי לעבודה בקשת צד בסכסוך קיבוצי ובקשה למתן סעד זמני  – לטענת החברה, "עיצומים אלה באים לידי ביטוי בצעדים שונים הננקטים בצורה מתואמת ומאורגנת על ידי טייסי החברה, לרבות אי נכונות לאיוש טיסות בניגוד להסכם ולנוהג; התניית הסכמה לאיוש טיסה בדרישה לפיצול הטיסה ותוך התניית איוש הטיסה בביצוע קטע טיסה אחד בלבד ובשמירת מקום עבור הטייס במושב עסקים בטיסה בה הטייס אינו חלק מהצוות הפעיל בטיסה; סירוב להשתבץ לטיסות שלא בתכנון, בניגוד להסכם ולנוהג; ירידה מכוננות ב"מצב הכן"; דיווחים על "מחלות" בהיקף גבוה ביחס לתקופות מקבילות בשנים קודמות ושיבוש חמור בביצוע תכנית ההדרכות וההכשרות של טייסים".

ביום 19 ביולי השנה התקיים דיון בבקשה למתן סעדים זמניים במסגרתו ניתנה החלטה, בהסכמה, בין היתר, כי לא ניתן לנקוט בעיצומים או בשביתה, בכל דרך שהיא, בהיעדר הכרזה על סכסוך עבודה בחברה. כמו כן, הוסכם כי נציגות הטייסים תפנה לטייסים, על מנת לעודדם להמשיך למלא אחר המשימות המוטלות עליהם, במשנה מרץ ובפרט בתחום ההדרכה, יתגייסו הטייסים לצורך מילוי המשימות העומדות על הפרק. דיון תזכורת נקבע ליום 7 באוגוסט השנה. במסגרת דיון התזכורת האמור, נקבעו לוחות זמנים להמשך ההליכים בתיק, לרבות מועד לגילוי מסמכים ולהגשת תגובה מטעם נציגי הטייסים לבקשה. העובדה היא, שלמרות הסיכומים סכסוך העבודה הלא רשמי נמשך.

לטענת אל על כדי להפעיל טיסות, למרות מצב מתמשך של סכסוך עבודה עם הטייסים, מפעילה החברה מטוסים זרים בשיטת חכירה רטובה, שמשמעותה הפעלת המטוס על ידי צוותים של החברה המחכירה.

יש מטוס וטייסים זמינים להפעיל את הטיסה

מוועד הטייסים נמסר בעניין הטיסה לבייג'ין: "ברגע זה ממש נמצא מטוס אלעל זמין, וטייסי אלעל זמינים להפעיל את הטיסה לבייג'ין. בדיוק כמו שהיה אתמול כשבוטלה הטיסה לניו ארק ללא סיבה. זה הערב השני ברציפות בו בוחרים הנהלת ודירקטוריון החברה, לרבות הגברת תמי בורוביץ שאחראית לכל, לפגוע במאות נוסעים שלא יגיעו לייעדם כמתוכנן. אנחנו קוראים להנהלת אלעל לחזור בה מההחלטה האומללה לפגוע בנוסעים ללא סיבה, בשנה הכי רווחית לחברה מאז ומעולם. שנה בה משכו וימשכו בעליה דיווידנדים נדיבים, תוך פגיעה מיותרת וחסרת הגיון בנוסעי ובלקוחות החברה".

בעניינים נוספים מציין ועד הטייסים, כי "הנהלת אל על מטעה את הציבור בכדי לכסות על כשלים ניהוליים מחד, ובמטרה להוציא לפועל תוכנית אב להפיכת אל על לחברת תיירות ותיווך מטוסים ולא לחברת תעופה מאידך. הנהלת אל על חוזרת ומבקשת מטייסי החברה לעבוד בהיקפי שעות טיסה באופן כפול ומשולש ממשרה מלאה, פי כמה וכמה לעומת טייסים בחברות תעופה אחרות.

כשהטייסים נעתרים לכך, מפיצה ההנהלה תלושי שכר גבוהים. הדברים נעשים ללא בושה, בשעה שמנכ"ל החברה ותמי בורוביץ', מחזיקת המניות המרכזית של החברה, מושכים השנה דיבידנדים שמנים על חשבון הלקוחות שנפגעים.  שניהם לא מתביישים להשתלח בקצין ראשון שמשתכר 20,000 שקל בחודש עבור משרה מלאה. הפגיעה בנוסעים מיותרת והיום הוכח שאין מחסור במטוסים ובטייסים.

טייסי החברה ימשיכו לעשות כמיטב יכולתם בכדי שנוסעי החברה יגיעו ליעדם בביטחון ובזמן. עובדי אל על כולם, ובכלל זה גם הטייסים, ימשיכו להתנגד לשיטת הטיסות החכורות בה החברה בוגדת באמון הלקוחות ומחליפה מראש וללא הכרח מטוס אל על במטוס של חברת לואו קוסט זרה, ואת עובדי אל על הישראלים בעובדים זרים, וכל זאת עבור בצע כסף ותו לא".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version