Site icon IAS

אליטליה עדיין על המדף

שבע שעות של פגישות פנים אל פנים, בסוף השבוע החולף, בין המשלחת הגדולה המייצגת את בכירי לופטהנזה לבין בכירי הוועדה המנהלת את אליטליה – לא הצליחו לישב את חילוקי הדעות בסבב הראשון של המשא ומתן. התברר, כי המחלוקות המרכזיות אינן בתחום גובה ההשקעות, אלא בנקודות המבט התעשייתיות בהצעה שהוצגה על ידי לופטהנזה, המתייחסות לטיסות בטווח הבינוני והארוך.

כך, למשל, הועלו על ידי האיטלקים כמה שאלות כמו: מה יהיה עתיד אליטליה בעת שתשולב בקבוצת לופטהנזה, מה יהיה תפקידו של נמל המאסף (HUB) פיומיצ'ינו ברומא בטיסות ארוכות-הטווח? האם יהיה צורך בפשרה שתנקז תנועה בפרנקפורט עבור הנתיבים הרווחיים ביותר למרחקים ארוכים, או שהוא יהיה גורם מוביל באליטליה החדשה של לופטהנזה? ומה תפקידו של נמל התעופה במילאנו בתוכניתה של לופטהנזה?

אלה הם חלק מהנושאים שהועלו בדיונים עם משלחת לופטהנזה, בראשותו של המנכ"ל  קרסטן שפוהר (Carsten Spohr), על ידי בכירי הוועדה של אליטליה המטפלת במכירתה – לואיג'י  ג'וביטוסי (Luigi Gubitosi), סטפנו פלארי (Stefano Paleari) ואנריקו לאגי (Enrico Laghi), אליהם הצטרף ג'ורג' אברהארט (Jorg Eberhart) מספר אחד באייר דולומיטי.

אחרי הפגישה פורסם סירוב אליטליה להצעה, שבו נאמר, כי "השמועות שהודלפו בימים אחרונים בתקשורת על פרטים, לכאורה, של ההצעה שהגישה לופטהנזה נחשבות מופרכות".

האם אליטליה תימכר בחלקים או בשלמותה?

לופטהנזה וחברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט, הן שתיים מבין שבע החברות שהציעו לרכוש חלקים מאליטליה. אנליסטים באירופה טוענים, כי תהליך ההצלה של נושאת הדגל התעופתי החולה של איטליה, צפוי להיגרר עד סוף השנה הבאה. בינתיים מתברר, כי המתמודדים על אליטליה צריכים עתה לשפר את הצעותיהם עד 30 באפריל 2018 ורק לאחר מכן תיבחר ההצעה המתאימה ביותר, וגם הצעה זו תיושם רק לאחר האישורים הרגולטוריים הנדרשים.

שבע המעטפות הוגשו, ובתוכן ההצעות לרכישת חלקים או חברת התעופה בשלמותה. לא נמסרו פרטים נוספים. לופטהנזה ואיזי ג'ט מסרו כי הן מעונינות ברכישת חלקים מאליטליה. הממשלה ברומא, המעוניינת למכור את חברת התעופה כיחידה שלמה אחת, כדי למזער את ההשפעה הצפויה אלפי עובדי החברה – לא ראתה זאת בעין יפה.

לופטהנזה, איזי ג'ט וריינאייר

לופטהנזה לא סיפקה פרטים רבים על הצעתה, אך מסרה, כי היא כוללת תוכניות למה שהיא כינתה "אליטליה" החדשה (NewAlitalia), לא ברכישת כל אליטליה, אלא רק בחלקים מקווי התעופה הגלובליים שלה, לצד קווים מקומיים פנים-אירופיים. הצעתה כוללת תוכנית קונספט לבנייה מחדש של אליטליה, בדגש על מודל עסקי ממוקד, אשר ייצר אופק כלכלי לטווח ארוך וברכישת מטוסים, צוותי אוויר, קווי טיסה פנים אירופיים ובינלאומיים וסלוטים.

איזי ג'ט מסרה, כי היא מעוניינת לרכוש נכסים מסוימים מאליטליה, אך לא מסרה פרטים מעבר לכך. איזי ג'ט פועלת נמרצות כדי למצב עבורה בסיסים באירופה מחשש שיישום הברזיט יפגע אנושות בפעילותה באירופה, בדיוק כפי שעשתה לא מכבר במקרה של אייר ברלין.

עוד מתברר, כי ריינאייר, שגם היא התעניינה ברכישת חלקים מאליטליה, החליטה לצאת מהמירוץ בגלל סיבות פנימיות שלה.

לקראת הבחירות הכלליות באיטליה

כל התהליך היה מיועד להסתיים בנובמבר השנה, אך הוא הוארך בשבוע שעבר, והעלה שאלות לגבי הסבירות שהעסקה תתקדם במהירות, במיוחד כאשר איטליה מתכוננת לבחירות כלליות בתחילת השנה הבאה.

"העיכובים וההודעות הממשלתיות הנוספות רק מראות, כי אליטליה ממשיכה לשרוף מזומנים, שלא ניתן לשנותה בקלות, ושכוח המשא ומתן שלה רק נחלש עם הזמן", אמרה אנדריאה ג'יוריצ'ין, מומחית התחבורה באוניברסיטת ביוקוקה במילאנו ומחברת "ההפרטה האינסופית של אליטליה" .
לדבריה, "בשנה הבאה תהפוך אליטליה שוב לחייל במשחק הבחירות".

בכך נשארת אליטליה תפוח אדמה פוליטי לוהט עבור הממשל ברומא, המקשה על ביצוע כל ארגון מחדש שלה באמצעות משקיעים זרים. מסקרן מאוד יהיה לראות האם יינתן סוף סוף האות ליישום כל עסקת רכישה באליטליה.

הכניסה להליכי פשיטת רגל

אליטליה, שהרוויחה רק פעמים בודדות במשך 70 שנותיה, הועברה בתחילת 2017 לניהול מינהל מיוחד, לאחר שהנהלתה דחתה תוכנית לקיצוץ משרות ומשכורות והחברה נכנסה להליכי פשיטת רגל.

ההליכה לכיוון הליך פשיטת הרגל החלה, כאשר הנהלת אליטליה יצאה בהצהרה כי בעלי המניות האיטלקיים ואתיחאד – חברת התעופה של אבו דאבי, המחזיקה ב-49% מאליטליה – "מחויבים להגדיל את ההון ולשלם על פי תוכנית ההבראה כ-2 מיליארד יורו", אך ללא אישור העובדים לתוכנית ההבראה, היא לא תוכל להמשיך בהליך ההבראה. למרות זאת, הצביעו עובדי חברת התעופה נגד תוכנית לקיצוץ משרות ומשכורות שיאפשרו לה להשיג כספים חדשים.

הממשלה האיטלקית הפסיקה את הליכי שיקומה של חברת התעופה, שהייתה פעם סמל לצמיחה הכלכלית של איטליה לאחר מלחמת העולם השניה, לאחר שלא הצליחה להיאבק בתחרות בבית מול חברות לואו קוסט ושכר זולות, וכן ברכבות מהירות, ולא השקיעה מספיק בקווים ארוכי הטווח, כדי לחזור לרווחים.

בינתיים השקיעה הממשלה האיטלקית באליטליה כ-900 מיליון יורו, מאז שהיא נכנסה להליכי פשיטת רגל בתחילת 2017.

Exit mobile version