Site icon IAS

אייר אינדיה עשתה היסטוריה

השקת הטיסה הישירה של חברת התעופה אייר אינדיה בקו דלהי תל אביב אמש (ה'), לא הייתה אחת מני רבות שחווינו בשנים האחרונות מאז שהמושג "שמים פתוחים" הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. הפעם מדובר היה בטקס חגיגי במיוחד נוכח העובדה שמספר רב של אורחים ועיתונאים פקדו את נמל התעופה בן גוריון בהמתנה לנחיתת המטוס והשתתפותם באירוע אחד של שר התחבורה ישראל כץ, שר התיירות יריב לוין ומנכ"ל משרדואמיר הלוי, שאינה מובנת מאליה. "היסטוריה", נשמעה המילה מכל עבר. בפעם הראשונה שמטוס הנוחת בנתב"ג חולף בתחום האווירי של ערב הסעודית וירדן לפני נגיעתו במסלול הנחיתה של ארץ הקודש.

שני השרים, כץ ולוין, נראו מחובקים כזוג אוהבים, קרוב למתחם בו אמור היה לנחות מטוס הדרימליינר ההודי והעניקו ראיון משותף לעיתונאים. השר כץ היה זה שדיבר כנציג ממשלת ישראל וחשף חלום שברוב המקרים הוכיח כי יש גם ביכולתו להגשימו. מדובר בקו רכבת שיחבר את ערב הסעודית, מדינות המפרץ, ירדן, ישראל והפלשתינאים – ממש "מזרח תיכון חדש בהתגלמותו".

כמו כן הרעיף שר התחבורה מחמאות על עמיתו לממשלה, שר התיירות לוין, הודה לו על תרומתו לקידום הבאתה המהירה של חברת התעופה אייר אינדיה לישראל וגידול במספר התיירים המגיעים לישראל.

אפרים פורטיס, נשיא ומנכ"ל חברת אופן-סקיי, נציגת אייר אינדיה בישראל, שפתח והוביל את הטקס אמר: "אנו נרגשים עם נחיתת הטיסה הראשונה בקו החדש של אייר אינדיה לתל אביב. הקו יאפשר לנוסעים משתי המדינות להגיע בצורה המהירה והטובה ביותר, וכן יספק אפשרויות טיסות קונקשן רבות של הציבור הישראלי ליעדים בכל רחבי אסיה, במחירים תחרותיים שטרם נראו בישראל. זאת, באמצעות צי המטוסים החדיש והמתקדם של אייר אינדייה, כשגולת הכותרת שלו היא מטוס הדרימליינר שיופעל בקו לישראל".

מטוס אייר אינדיה התקבל בטקס חגיגי של זרנוקי מים מסורתיים. צילום עוזי בכר

מטוס אייר אינדיה התקבל בטקס חגיגי של זרנוקי מים מסורתיים. צילום עוזי בכר

3 טיסות שבועיות ב-7 שעות בלבד

הקו יפעל בתדירות של שלוש טיסות שבועיות בימים ראשון, שלישי וחמישי. כל הטיסות בקו תבוצענה במטוס הבואינג 787 "דרימליינר" החדש והמתקדם של החברה, המכיל 256 המושבים בתצורה של שתי מחלקות: עסקים ותיירים. הטיסה בקו תארך כ-7 שעות – זמן הטיסה הישיר הקצר ביותר בין המדינות – ותאפשר לנוסעים לשאת שתי מזוודות במשקל של עד 23 ק"ג במחלקת תיירים ומגוון רחב ונוח של טיסות ליעדי ההמשך של החברה: בנגקוק, החל מ-699 דולר; קטמנדו, החל מ-868 דולר; קולומבו, החל מ-726 דולר; סינגפור, החל מ-964 דולר; סידני, החל מ-1268 דולר; מלבורן, החל מ-1288 דולר ועוד.

הטיסה הראשונה בקו, AI139, המריאה מדלהי בשעה 18:00 ונחתה בנתב"ג בשעה 21:45 (כל הזמנים, מקומיים). טיסת החזור הראשונה לדלהי, AI140, המריאה מנתב"ג בשעה 23:15 ונחתה בשעה 10:00 בדלהי וכך יתבצעו הטיסות בשבוע ההפעלה הראשון של הקו. החל מה-1 לאפריל, טיסה AI139 תמריא בשעה 16:50 מדלהי ותנחת בנתב"ג בשעה 21:45 וטיסה AI140 תמריא מנתב"ג בשעה 23:15 ותנחת בדלהי בשעה 09:00.

צוות מטוס אייר אינדיה בטקס השקת קו הטיסות דלהי – תל אביב. צילום עוזי בכר

פוטנציאל תיירותי עצום

הקו נפתח על ידי אייר אינדיה לאור הפוטנציאל העצום של ישראל לתיירות הדדית בין שתי המדינות, ובהמשך למאמצי שיווק של משרד התיירות, שכוללים פתיחת לשכת תיירות בהודו וקמפיינים ייעודים, שהביאו לעליה מתמדת בכניסות תיירים מהודו לישראל. סכום המענק החד-פעמי הצפוי להינתן לאייר אינדיה לפיתוח הקו ושיווק התיירות עומד על 750 אלף יורו. מנתוני משרד התיירות עולה כי תייר הודי שוהה בישראל 6.2 לילות בממוצע ומוציא 1,066 דולר בממוצע בביקורו.

בשנת 2016 נפגש מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי בהודו עם מנכ"ל חברת התעופה והציג בפניו את הפוטנציאל העסקי של פתיחת קו ישיר לישראל. כבר כיום ניתן להצביע על התחלת מימוש הפוטנציאל ובין היתר עליה של 47% בכניסות תיירים מהודו בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2015, לצד המציאות בה למעלה מ-50 מיליון הודים בעלי דרכונים.

ממחקר שוק שבוצע על ידי המשרד עולה שההודים, אשר למעלה מ-350 מיליון איש ביניהם גולשים באינטרנט – רואים בישראל "סטארט-אפ ניישן" וכמובילים בקולינריה, יין וסגנון חיים. לאור זאת, ניתן לראות עלייה מתמדת במספר התיירים המגיעים לישראל מהודו בשנים האחרונות: בשנת 2014 הגיעו כ-34,600, בשנת 2015 הגיעו כ-39,300 (עלייה של כ- 13.5% לעומת השנה קודמת), בשנת 2016 כ- 44,500 – (עלייה של כ-13.2%) ובשנת 2017 כ- 58,000 (עלייה של כ-23.2%( לעומת השנה שקדמה לה. גם ב-2018, מגמת העלייה נמשכת כאשר בחודשים ינואר ופברואר נרשמה עלייה של 33% במספר התיירים הנכנסים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ועלייה של 54% ביחס לאותה תקופה לפני כשנתיים.

לאחר שזיהה את הפוטנציאל התיירותי הגדול, הגדיל משרד התיירות את תקציב השיווק בהודו ופתח לשכה במומביי לטובת קידום הנושא, כאשר היעד העתידי שהציב לעצמו משרד התיירות הינו בין 80-100 אלף תיירים בשנים הקרובות. היות והתיירות היוצאת מהודו גדלה בקצב המהיר ביותר בעולם, הודו מהווה פוטנציאל תיירות נרחב. כבר כיום הודו הינה מדינת המקור השנייה בגודלה במזרח הרחוק לתיירות נכנסת לישראל לאחר סין. נתון מעניין המדגיש את הפוטנציאל הוא שמעמד הביניים ההודי מונה כ-300 מיליון אנשים, כאשר 34% מההודים מעדיפים לנצל את כספם הפנוי על חופשות ונסיעות.

מטוס אייר אינדיה נחת בישראל. צילום עוזי בכר

"רגע מרגש ויום היסטורי"

שר התיירות, יריב לוין בראיון ל-IAS: "רגע מרגש, יום היסטורי. לא רק חונכים קו טיסה ישיר מדלהי של חברת אייר אינדיה אלא טיסה ראשונה שמגיעה במסלול הקצר מעל ערב הסעודית ב-7 שעות בלבד. מחירי כרטיסי טיסה יותר נמוכים, הרבה יותר תנועת תיירות מהודו ותרומה לגידול העצום בתיירות הנכנסת לישראל.

"אני שמח שהמאמצים הגדולים שעשינו מול אייר אינדיה בשנתיים האחרונות נושאים פרי ונפתח קו תעופה ישיר מניו דלהי לישראל. פתיחת הקו הינה חלק ממהפכת השיווק אשר הובלתי במשרד והביאה לשיאים חדשים בתנועת התיירות לישראל", הוסיף השר לוין.

קבלת פנים מתוקה לאייר אינדיה בישראל. צילום עוזי בכר

מה עם אל על ?

בנושא אל על, אמר השר לוין: " זה רק עניין של זמן. פרצנו היום דרך ובסופו של דבר גם אל על תוכל לטוס במסלול הזה. אין תחליף לאל על. מדינת ישראל זקוקה לחברת תעופה לאומית ואנחנו לא ניתן שתהיה פגיעה באל על, שתסכן את החברה, אבל כרגע זה לא המצב. מדובר בקו לדלהי ואל על טסה למומבאי. התוצאה של הדבר הזה תהיה רק תוספת גדולה מאוד של נוסעים ובשלב הזה אני לא חושב שיש איזושהי סכנה."

גם שר התחבורה ישראל כץ, התייחס לסוגיה והוסיף כי כולו תקווה שגם חברות התעופה הישראליות יטוסו בקרוב מעל שמי ערב הסעודית.

כעת כולם מצפים כי חברות תעופה נוספות יוכלו להגיע לישראל בקו המהיר מעל סעודיה.

 

Exit mobile version