שתי יצרניות המטוסים הענקיות, בואינג האמריקנית מול איירבוס האירופאית במאבק של שנים מי יוביל את שוק תעשיית המטוסים העולמית. בואינג חווה לאחרונה לא מעט 'נפילות' ברמת בטיחות המוצרים: דלת מטוס 737 Max של אלסקה איירליינס (לכתבה), תקלה טכנית במטוס חברת לאטם בדרכו מאוסטרליה לניו זילנד ועוד. נראה שהמקרים משפיעים גם על מספר המטוסים הנמסרים לחברות התעופה. מה היה בחודש פברואר 2024 ?
בואינג סיפקה 27 מטוסים מסחריים בפברואר 2024 (מטוס אחד פחות משנת 2023), לעומת היריבה איירבוס עם 49 מסירות מטוסים ל-28 לקוחות (3 מטוסים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד). בשל בעיות הייצור המתמשכות, בואינג צפויה לספק השנה הרבה פחות מטוסים מההערכות הראשוניות.
מתוך 27 מטוסי בואינג שנמסרו, 17 היו מסוג MAX (שמונה פחות מחודש ינואר בעקבות התקלה באלסקה איירליינס), 7 מטוסי דרימליינר, P8-Poseidon עבור הצי האמריקני ושני מטוסי 767. הדבר המעודד היחיד שבואינג סיפקה שישה מטוסי MAX ללקוחות סינים – לעומת שניים בינואר – לאחר שסין אישרה את חידוש המשלוחים של MAX. בחודשיים הראשונים של השנה יצרנית המטוסים מסרה 54 מטוסים.
מתוך 49 מטוסים שסיפקה איירבוס, רובם היו ממשפחת A320neo עם 39 שהושלמו בחודש שעבר. יצרנית המטוסים האירופית פרסמה כי קיבלה סה"כ 33 הזמנות חדשות עד כה השנה, ללא ביטולים. כל ההזמנות הללו מיועדות גם לתוכנית ה-widebody A350 שלה ( 20 מטוסים -1000 מדלתא, 11 -900 מאתיופיאן ושני לקוחות לא ידועים), שמחיר המחירון שלה הוא כ-315 מיליון דולר עבור ה-900 ו-360 מיליון דולר עבור ה-1000 .
מה לגבי שנה שעברה ? בואינג מסרה בסך הכל 528 מטוסים בשנת 2023, נתון נמוך בהשוואה לאיירבוס, שמסרה בסה"כ 735 מטוסים. איירבוס גם הגיעה לשיא חדש של 2,319 הזמנות ברוטו חדשות (2,094 נטו) בשנה מרשימה עבור החברה. החברה מקווה להגיע ל-800 משלוחים במהלך שנת 2024, שיעבדו בממוצע של למעלה מ-66 מטוסים בחודש.