Site icon IAS

אושרה ערבות מדינה לצורך רציפות פעילות חברות התעופה הישראליות

דיון ביטוח חברות התעופה בוועדת הכספים, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה אתמול (ה') מסגרת ערבות מדינה לענבל חברה לביטוח בע"מ עבור מתן ביטוח סיכוני מלחמה לחברות התעופה הישראליות.

נוכח פרוץ המלחמה בעזה וירי הרקטות כלפי מרכז הארץ, הודיעו חברות הביטוח המבטחות את חברת אל על, ארקיע וישראייר כי בהתאם לתנאי פוליסות הביטוח עליהן חתומות חברות התעופה, בתוך שבעה ימים מיום ההודעה תהיינה רשאיות חברות הביטוח לבטל את פוליסות הביטוח.

במטרה להבטיח את רציפות פעילות חברות התעופה הישראליות אישרה ועדת הכספים לבקשת החשב הכללי, הקצאת ערבות מדינה לחברת ענבל לכיסוי התחייבויות ועלויותיה בנוגע לפוליסות שתנפיק ענבל עבור מתן ביטוח סיכוני מלחמה לחברות התעופה בסך כולל של 6 מיליארד דולר. הפוליסה תונפק בפועל ככל שפוליסת הביטוח שברשות חברות התעופה הישראליות תבוטל או תצומצם. לצד חברות התעופה אושרה גם ערבות לחברת ההובלות האווירית הישראלית צאלנג', המובילה מטען הכרחי בעת הזו, והיא החברה היחידה העושה זאת. הפוליסה תהיה לתקופה של שלושה חודשים, עם אפשרות לקיצור או חידוש תקופת הביטוח לתקופות נוספות.

חברי הכנסת ביקשו במהלך הדיון לבחון סיוע בנושא הביטוח גם לחברות זרות שתהיינה מעוניינות להמשיך לטוס לארץ, בנוסף ביקש יו"ר הוועדה לפעול להחזיר ישראלים שמבקשים לחזור ארצה ממקומות שונים בעולם.

בפתח הדיון ציין *יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "זו לא כמו כל הוועדות שפתחתי בתקופה האחרונה או בשנים האחרונות, מדובר במצב שבלתי מתקבל על הדעת, הדור הזה לא מכיר את מציאות הזו שרוצחים ילדים והורים, אמא ליד הבן שלה, מציאות שאף אחד מאתנו לא האמין שקיימת, רוע כ"כ גדול, גרוע מדאעש, אי אפשר לתאר את הרוע, אי אפשר להירגע מכך. זו מציאות שבלתי מתקבלת על הדעת. זה עוד יותר גרוע מכל מה שקראנו ושמענו, מציאות שבלתי ניתנת לתיאור".

"לפני שנתחיל את הדיון, אני רוצה לומר לחברים, חלקם פנו אלי בנושאים שברור שמבקשים לקיים את הדיונים האלה. כך נהגתי בעבר, ואז לא הייתה מציאות כפי שהיא עכשיו, אני לא מתכוון שנרפה מהעניין, התפקיד של ועדת כספים מקבל תפנית מאוד דרמטית, בכל הנושאים הכלכליים שעומדים על הפרק. *גם לעניין פנייה לבעלי הבנקים, לעניין הריביות, הפחתות וכו', בוודאי לגבי חיילי מילואים, נפגעים, ואירגוני הצלה שנמצאים בחזית המלחמה, זו מציאות שבלתי מתקבלת על הדעת. אם הבעל נמצא במלחמה, והוא בהתנדבות, ויש לו משכנתא, והוא בחזית ובינתיים המשכנתא עולה. אני מתכוון לפנות מטעם כל חברי הוועדה למנהלי הבנקים, שכל עוד המלחמה נמשכת, לעצור את התהליך הזו, לעצור את התשלומים, ריביות וכל הנוגע לכך".*

עוד הוסיף יו"ר הוועדה: "המציאות הזו שיש בעוטף עזה קיבוצים, ישובים שלמים, שהמדינה צריכה לשקם את הכל חזרה, את זה יש לעשות באמצעות הממשלה, שר האוצר, רה"מ ואחרים, אנחנו צריכים לעקוב אחר הפעילות הזו, ככל שזו תעשה מהר יותר, אנשים יוכלו לחזור מהר יותר. גם פיצויים לתת לאנשים, ישיר ועקיף, אני רוצה לשבח את רשות המיסים שפועלת די מהר באופן יחסי, דיברתי עם שר האוצר על כל הנושאים הדרושים, לא נרפה מהעניין הזה וכל הנושאים שעומדים על הסדר. יש הרבה מה לעשות לצערי הרב, ואנחנו צעד אחר צעד נלך עם הנושא הזה. יהיה פה גם מנהל רשות המיסים החדש ביום שני, גם הביטוח הלאומי, גם משרד החקלאות, שכן החקלאים בבעיה גדולה, התעשיינים, ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, המסעדנים, מה שיש עכשיו לא דומה בכלל למה שהיא קודם. אני מקווה שהקב"ה יעזור ונוכל להתמודד עם הבעיות האלה".

ח"כ עודד פורר: "מדינת ישראל לא תהייה אותה מדינה ביום שאחרי המלחמה הזו, עברנו משהו שאי אפשר להגדיר אותו במילים. אין פה אופוזיציה וקואליציה, אבל הקצב צריך להיות אחר. אני לא מקבל את זה שהדיון שצריך לעסוק בנושא יהיה ביום שני, אנחנו ביום השישי ללחימה, יש מאות אלפי אנשים שגויסו, עזבו את הכל כדי לסכן את נפשם למען מדינת ישראל, לא היה סדר גודל כזה, לא נראה דבר כזה. התפקיד שלנו, כדי שנוכל לנצח את המלחמה הזו, הוא לתת למי שבחזית את השקט מהעורף. המדינה הקימה כמה וכמה מערכות כדי לתת את המענה הזה, ימי חל"ת, הנגיד והמפקח על הבנקים כבר יכלו לתת אפשרות לדחות את המשכנתא בדיוק כמו בקורונה, צריכה להיות קרן הלוואות יעודיית לדבר הזה. יש גם את הנושא של מס רכוש".

ח"כ נעמה לזימי: "זה האסון הכי גדול למדינה הזו מאז שהיא קמה, ולאנשים שעברו תופת אין אפילו מלון לסופ"ש. זה שלא נקבעו כבר סדר דיונים על כל נושא, זה מחדל בעיני. אני לא צריכה לשמוע מפונים במכביה ובים המלח, ועל זה שאין תזרים, זה לא סביר. להיכנס לאלונקה זה לסגור עכשיו משרדים מיותרים, ולהעברות שהגשנו נגדן עתירות, בזמן הזה עושים סטופ, אי אפשר לתת למפונה מעוטף עזה אלף ₪, ואת הכספים האלה להעביר. אנחנו צריכים לקיים את הדיונים האלה כל שעה ושעה".

ח"כ ולדימיר בליאק: "אני עובר מלוויה ללוויה מניחום לניחום, מבית מלון של מפונים למלון אחר, עד לפני שנה ישבה כאן חברתנו ח"כ לשעבר נירה שפק, ששרדה את הטבח בכפר עזה, ישבה בממ"ד עם משפחתה 18 שעות עם משפחתה. אנחנו עוברים טרגדיה באמת בלתי נתפסת, אבל יש תחושה שבטח בימים הראשונים המדינה נעלמה, קרסה, וישראל נעלמה ומי שנשאר זה הישראלים. אין לי ספק שהישראלים ינצחו את המלחמה הזו, אבל לנו יש תפקיד. טוב שאנחנו מתכנסים, אבל באיחור של כמה ימים, אנחנו הוועדה הכי חשובה לאור הנסיבות. שירטטתי מספר משימות שאנחנו צריכים לעמוד בהם: המענק של שר האוצר לא צריך לחול על חלק רחב יותר, פתרון לשכירים שיושבים כעת בבית, יש להפעיל את מנגנון הקורונה מחדש ולשפר את מה שצריך. עצמאים אנחנו חייבים לתת, כי בתחום העסקי הדבר אולי הכי חשוב זה וודאות, אנחנו צריכים לתת וודאות לעצמאים האלה. לגבי המלונות, יש חשש שכבר יפנו אנשים, יש לקדם את החלטת הממשלה. בי"ח ברזילי, יש להעביר את הכסף הדרוש, הם מטפלים במאות פצועים. הבנקים, גם בשוטף וגם במשכנתאות, הקול הזה חייב לצאת מכאן, חקלאים. הדבר האחרון, הקול צריך לצאת מכם הקואליציה, הדבר הכי נכון לעשות תעצרו את הביצוע של ההסכמים הקואליציוניים, הכסף הזה חייב לחזור לקופת המדינה ולשמש את המדינה לצרכי המלחמה וסיוע למאות אלפי אזרחים שצריכים את הסיוע עכשיו".

ח"כ גפני: "אפשר לדבר על הרבה נושאים שאפשר לקצץ בהם, לא חשבתי שניכנס לפוליטיקה כזו, ואני לא מתכוון להיכנס לוויכוח הזה, יחד עם חלק מחבריי, נלחמתי על זה שתהייה ממשלת חירום, אני גם עכשיו מנסה להרחיב את זה, אני חושב שזה הדבר הנכון ביותר לעשות כנבחרי ציבור, יום אחרי האסון כבר התחלתי לדבר עם הפקידים והשרים לגבי הנושאים הללו, אני מקבל את דבריכם לגופו של עניין, לא נניח את העניין הזה, כפי שפירטתי ניגע בכל נושא ובכל עניין לעומקו ונדאג לכלל הגורמים בדרום ובכלל".

ח"כ שרן השכל: "כולנו ביחד גם חברי הכנסת וגם המשרדים כעת, אני יודעת שגם אתם רוצים לעשות את הדברים בזריזות, יש לנו מסר אחד, תגידו לנו איפה הדברים תקועים, אנחנו יחד נשחרר את הבירוקרטיה, כל בעיה או מעצור בתוך הצינור כדי להביא את הדברים לתוך ידם, תביאו את זה לידיעתנו. איפה שצריך תקציבים ממשרדים אחרים יש לפעול יחד".

ח"כ חמד עמאר: "אני מאחל מכאן החלמה מהירה לפצועים ומתפלל להחזרת כל השבועיים והנעדרים, אין זמן לשלטון הפקידים, אין זמן לפוליטיקה כעת, אני יודע מה זה משפחה שהתפנתה וצריכה לשלם שכירות, ומה זה עסק שאין לו הכנסה וצריך לשלם הכל. אם צריך לעבוד 24 שעות נעבוד, אם צריך להגיע כל יום לכנסת, נגיע. אני מציע להגיע לכנסת כבר ביום ראשון, נסגור את הכנסת ביום שישי. שלשום הייתי בדרום, ראיתי את ההתגייסות של החיילים, אנחנו בעודף, כל אזרחי מדינת ישראל התגייסו, אנחנו ככנסת חייבים להתגייס".

ח"כ קטי שטרית: "חברי הכנסת הקימו חמ"ל, עם מתנדבים, עוזרי היועצים, חרדים עם חילונים, ימין ושמאל, חברי הכנסת מחליפים את כל הפונקציות החסרות, ממזרן לגופיות, מקיימים שיחות זום אפילו ב-2 ו-3 בבוקר. הדבר היחיד שנתקענו בו הוא שיש יהודים טובים שמבקשים לתרום ועד לרגע זה אין פתרון לזה, אי אפשר להכניס. למשל באפודים, קודם כל תקלטו את האפודים, אחר כך תמיינו, מה לצבא, מה לאזרחים, יש הרבה מה לעשות. תנו לשערים של המדינה הזו להתפתח, כמה בירוקרטיה?! זה תלוי רק בפקידות".

Exit mobile version