Site icon IAS

תיירות בפינלנד ? דווקא בקיץ

בתערוכת התיירות הבינלאומית IMTM, שתתקיים בפברואר השנה, בגני התערוכה בתל אביב, ישתתפו זו הפעם השנייה גורמי תיירות מפינלנד. לקראת האירוע זימנה אולה הקאנן (Ulla Hakanen), מזכירה ראשונה בשגרירות פינלנד בישראל, כמה עיתונאי תיירות לבית השגריר בהרצליה לארוחת צהריים בעלת אופי פיני. הארוחה כללה מרק פטריות מוקרם וחם, דג סלמון מעושן ברוטב חזרת בטיבול פיני מיוחד, לצד קולרבי אפוי בחמאה ותפוחי אדמה. היא סיפרה על טירות ומבצרים, יערות עד וצמחיה ירוקים, עשרות אלפי אגמים, נופים מרהיבים, שקט ושלווה, אור תמידי, ולא אמרה מילה אחת על שלג בלפלנד. כן – פינלנד משווקת עצמה, לא בפעם הראשונה, גם כארץ תיירות קייצית.

התנהגות התייר השתנתה

"מחקרים מראים שהתייר הוא מי שהוא רוצה להיות! כלומר: טיולי אופניים, טיולים גיאוגרפיים, נופש ספא, צפיית ציפורים, קניות, וייצור יין", טוען פרופ' יניב פוריה, מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות, הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

לדבריו, גם התנהגות התייר כצרכן השתנתה ללא היכר. הוא מואס בצורך להתמודד עם אפשרויות בחירה רבות, הוא מהיר החלטה ומצפה לשירות מהיר, מסתמך ומכבד דעות אנונימיות אותן הוא תופס כלא מוטות וטוען: "אני מיוחד אבל מאמין בחוכמת ההמונים". גם התנהגותו של התייר  כצרכן תיירות השתנתה. הוא יוצא לכמה חופשות קצרות, לא מתבייש ליהנות ולהגיד שהוא לא ביקר במרכזי תרבות יעשה ניסיון לאתר מרחבי פנאי/תחביב פנאי אליהם אפשר לנסוע ברכב ורוצה לחשוב שבזמן חופשות פנאי הוא מתחשב בסביבה הפיסית והאנושית.

תשובות לצרכים המשתנים

תשובות להתנהגויות ולצרכים המשתנים האלה אפשר למצוא בקיץ הפינלנדי. חוכמת ההמונים מניעה את הישראלים לצאת בחורף בהמוניהם לשלג בלפלנד ועכשיו הפינים שואפים להפעיל את חוכמת ההמונים ולהפנות באמצעותה את תנועת הישראלים גם לביקורי קיץ בארצם ויש להם מה להציע.

שטחה של פינלנד הוא 338 קמ"ר, פי 15 מישראל ואוכלוסייתה מונה 5.4 מיליון תושבים. במרחבי פינלנד גרים בממוצע כ-16 איש בלבד לכל קילומטר מרובע, לעומת ישראל שבה גרים כ-350 איש בכל קילומטר מרובע. העונה הנעימה ביותר לטייל בקיץ בפינלנד היא בין יוני לבין אוגוסט. אז הימים הם ארוכים עם אור שלא נגמר ונמשך כדמדומים אל תוך הלילה ומזג האוויר חמים.

ארץ אלף האגמים

כ-10% משטחה של פינלנד מכוסים במים, ואזורים אלה מכונים "ארץ אלף האגמים", למרות שמדובר בלפחות 200 אלף אגמים, הגדולים יותר מ-500 מ"ר, שנוצרו בתום תקופת הקרחונים. כ-80% אחוזים משטחה מכוסים ביערות – האזור המיוער ביותר באירופה. הלבירנט המורכב של יערות ואגמים, בתוספת לשונות ים החודרים ליבשה, מתגלים במלוא הדרם, יופיים ושלוותם דווקא בקיץ. 

בפינלנד ישנם כ-500 אלף בקתות, רובם ב"ארץ אלף האגמים". בקיץ הופך חבל ארץ זה לאזור קייט מאוד פופולרי, המאפשר לזוגות צעירים המחפשים רומנטיקה, משפחות, אזרחים ותיקים, ואפילו בודדים להשתכן בבקתה ולחוש את חוויית השקט, יופי היערות והאגמים. לצאת למסעות רגליים ולשייט ולדייג באגמים, שהמים שלהם טהורים וטובים לשתיה. אגם הלייקלנד, למשל, נחשב לאחד הבולטים מהווה מוקד משיכה לתיירים – הן בזכות האטרקציות הרבות שהוא מספק והן בשל יופיו. אחת האטרקציות החווייתיות בארץ האגמים הוא לעלות לספינה ולהפליג בה באגמים, מדרום לצפון, בשייט הכולל ארוחות ועגינות ליד עיירות וכפרים ציוריים.

לפלנד

ארץ הלאפים, לפלנד, המשתרעת בצפון נורבגיה, פינלנד, שבדיה ורוסיה, אליה נוהרים בחורף הרבה מאוד קבוצות ישראליות לחוויות מושלגת מיוחדות במינן, מגלה בחודשי הקיץ צבעוניות קיצית של יערות עד וצמחיה ירוקים ושעות אור לתוך הלילה. בבירת לפלנד הפינית רובניימי (Rovaniemi) יש חיי לילה קיציים פעילים והיא מהווה מוקד ליציאה לסיורי הליכה, טיולי אופניים ודייג. כפרו של סנטה קלאוס (מסורת שהתמסדה) ממוקם כ-8 ק"מ צפונית מרובניימי. מי שרוצה לשמוע על תרבות הלאפים (המכונים סאמי) יכול לבקר בעיר, במוזיאון ארקטיקום (Arktikum), העוסק בתרבותם.

הלסינקי

הלסינקי בירתה של פינלנד, מונה קצת יותר מ-600 אלף תושבים. עיר נמל זו מורכבת מכמה עיירות לוויין, שביחד הם מהווים את הלסינקי רבתי. על אף היותה מרכז אורבני גדול יחד עם מרחבים ענקיים ובלתי מיושבים, היא מצליחה לשמור על אווירה ידידותית של עיירה קטנה, בזכות האופי האדריכלי המאופק שלה. העיר ממוקמת על חצי אי, בין לשונות ים ומפרצים. הבתים שלה נמוכים וממוקמים בה פארקים ירוקים. בקו הרקיע של מרכז העיר בולטים תחנת הרכבת הגדולה, והקתדרלה.

אוכלוסיית הלסינקי חובבת מאוד רכיבה על אופניים. מה שמעניין הוא – שבקרב אלפי האופניים המסתובבים בעיר אין כמעט אופניים חשמליות, כי הפינים, בכל רחבי המדינה, אוהבים לדווש ולא לנוע בכוח האנרגיה החשמלית.

קיץ בהלסינקי הומה אדם עם אירועי תרבות המתמשכים אל תוך שעות האור של הלילה. בעונה חמה זו מספקת בירת פינלנד עניין בהרבה תחומים, המתאימים ליחידים, משפחות ולזוגות צעירים רומנטיים. אתרים בולטים בעיר הם:

כיכר הסנאט – ממוקמת במרכז העיר ומהווה דוגמה ייחודית ומגובשת של אדריכלות הניאו-קלסית. הכיכר נשלטת על ידי ארבעה בניינים, שתוכננו על ידי קרל לודוויג אנגל בין השנים 1822 ו- 1852: קתדרלת הלסינקי, ארמון הממשלה, הבניין הראשי של אוניברסיטת הלסינקי והספרייה הלאומית של פינלנד. בכיכר מופעל מייצב הסאונד נקרא הקול של כיכר הסנאט, שזוהי גרסה מודרנית של גלוקנשפיל (פעמונה בעברית, המפיקה צלילי פעמונים) האירופי. ניתן לשמוע אותה בכל יום החל משעה 17:49, בעת נסיעתו מבניין לבניין, כשהוא פועל במשך 5 דקות ו-18 שניות. מהכיכר מתפתלים רחובות צרים אל אזור הנמל ושוק הדגים.

טיילת הפארק – ממוקמת בלבה של הלסינקי ומשמשת להליכות וכמקום להירגע למקומיים. הפארק מארח אירועים פופולריים רבים, כולל תצוגת האופנה Marimekko ביוני וסדרת הקונצרטים ג'אז-Espa במשך חודש יולי.

קתדרלת הלסינקי – הבניין המפורסם ומצולם ביותר של פינלנד. הקתדרלה היפה והמשמעותית מבחינה היסטורית היא כנסייה לותרנית אוונגליסטית, ועבור רבים הוא הסמל של הלסינקי. כאמור, הכנסייה תוכננה על ידי אדריכל קרל לודוויג אנגל במאה ה -19 כחלק מאזור האימפריה בסגנון המרכז העיר הלסינקי. הקתדרלה הושלמה בשנת 1852.

גן חיות – אחד מגני החיות העתיקים ביותר בעולם, שהוקם בשנת 1889. חיים בו בעלי חיים החל מהטונדרה הארקטית וכלה ביערות הגשם הטרופיים. בסך הכל כ-200 מינים שונים של בעלי חיים. גדלים בו גם כ-1,000 מיני צמחים שונים.

מוזיאון לאמנות (Ateneum ) – בית האוסף מהגדולים ביותר של אמנות בפינלנד עם יותר מ -20,000 יצירות אמנות מ-1750 עד לשנת 1950. התערוכות המתחלפות מוצגות בקומת הקרקע ובאולמי התצוגה בקומה השנייה.

כיכר השוק – ממוקמת בדרום הנמל ממש בתחילת טיילת החוף של העיר. המקום הוא השוק הבינלאומי והמפורסם ביותר של הלסינקי. הדוכנים כאן מציעים מאכלים מסורתיים מפנקים, עבודות יד ומזכרות.

השוק המקורה – השוק המקורה העתיק בהלסינקי משמש את לקוחותיו מאז שנת 1889. הסוחרים בו מוכרים כמעט כל דבר: גבינות, דגים, פירות ים, ירקות, פירות, עוגות, תבלינים, קפה ותה.

אנדרטת סיבליוס – אנדרטה לכבודו של המלחין המפורסם יאן סיבליוס, שחי בין השנים 1865 ל-1957, שנבנה על ידי איליה הילטונן  (Eila Hiltunen) ונחשף בספטמבר 1967. האנדרטה, מורכבת מ-600 צינורות פלדה המרותכים לפסל של המלחין. זהו אחד הפסלים הפופולריים ביותר של הלסינקי ואחת האטרקציות התיירותיות הידועות ביותר בעיר.

סואומנלינה – מבצר ימי, הנחשב לאחד המבצרים הגדולים ביותר בעולם מסוגו, שנבנה בשנת 1748 על איים מול חופי הלסינקי. המבצר נחשב לאחת האטרקציות הפופולריות ביותר בפינלנד והוא צורף לרשימת המורשת העולמית של אונסק"ו בשנת 1991, כאנדרטה ייחודית לאדריכלות צבאית אירופית. חלק חשוב בכל ביקור בסואומנלינה הוא ארוחה טובה, או הפסקה מרעננת באחד מבתי הקפה שלה. יש במבצר מבחר מסעדות ובתי קפה מקסימים. מרכז המבקרים ומוזיאון סואומנלינה, ממוקמים באמצע המבצר, והם מהווים את הבסיס לביקור במקום ולקבלת מידע למבקרים, וליציאת טיולי הליכה במבצר. בקיץ מתקיימים סיורים מודרכים באנגלית.

קניות

המחירים בהלסינקי ובשאר אזורי פינלנד סבירים. בפארק שדרת אספלנדה בהלסינקי ממוקמים חנויות מעצבים עם חלונות ראווה נוצצים. אזרחי חוץ מקבלים בנמל התעופה החזרי מע"מ (VAT -Value added tax ), תמורת קבלות הנרשמות בעת הקניה, המוזילים את המחירים. בנמל התעופה Vantaa של הלסינקי אפשר, לאחר החתמת הקבלות במכס, להשתמש בסכומי המע"מ של הקבלות לקניות נוספות בנמל.

פינאייר

טיסות של חברת פינאייר מישראל נוחתות בנמל התעופה Vantaa, אשר ממוקם כ-20 ק"מ צפונית למרכז הלסינקי, המשמש גם כנמל לטיסות המשך ליעדים נוספים בפינלנד ובסקנדינביה. באביב ובקיץ מרחיבה החברה את פעילותה מישראל:

תל אביב – הלסינקי – שלוש טיסות שבועיות בין 29 במארס ל-29 באוקטובר 2016, בימים שלישי, חמישי ושבת. ארבע טיסות שבועיות בין 20 ביוני ל-13 באוגוסט  2016 בימים שני, שלישי, חמישי ושבת.

הלסינקי – תל אביב – שלוש טיסות שבועיות מ-28 במארס עד 29 באוקטובר 2016, בימים שני, רביעי וששי. ארבע טיסות שבועיות בין 190 ביוני ל-12 באוגוסט 2016, בימים שני, רביעי, ששי וראשון.

פינאייר מיוצגת בישראל על ידי חברת פיס אייר ואיוייאיישן שירותים, הסניף הישראלי של חברת הייצוגים העולמית Discover the World.

 

Exit mobile version