Site icon IAS

תיירות בעדיפות לאומית- לא רק אומת סטרטאפ, אלא גם של תיירות

בעיתוי יוצא דופן התכנסה היום לראשונה במושב הכנסת הנוכחי שדולת התיירות, בראשות ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).
 
21 ח"כים טרחו והגיעו לכינוס השדולה, לרבות השר, דר' עוזי לנדאו, מספר גבוה במיוחד המצביע על הפוטנציאל הגבוה של התיירות למדינת ישראל.

השדולה קמה כדי לקדם את תעשיית התיירות ולסייע מתוך הכנסת בחקיקה, בעבודת הוועדות, בלובינג, בהגדלת תקציבים לקידום התיירות ובהתמודדות עם משברים. 
 
יו"ר שדולת התיירות בכנסת, ח"כ רוברט אילטוב:

"התלבטנו האם לכנס את שדולת התיירות הראשונה בעת הזו אבל החלטנו לעשות כן, כדי לשמור על נורמאליות ושגרה. בימים האלו הדבר הראשון שנפגע הוא התיירות. הנוכחות המרשימה והמגוונת של המשתתפים וחברי הכנסת שהשתתפו בשדולה מבטאת הסכמה פה אחד מקיר לקיר להירתמות למען תעשיית התיירות – המשאב הלאומי של מדינת ישראל. לתעשיית התיירות פוטנציאל אדיר להביא בתוך פרק זמן קצר לצמיחה ויצירת עשרות אלפי מקומות עבודה בכל רחבי הארץ ובפריפריה בפרט".

 
בשדולה נכחו בין היתר:
השר עוזי לנדאו, ח"כ רוברט אילטוב, ח"כ אופיר אקוניס, ח"כ אלעזר שטרן, ח"כ חנא סוויד, ח"כ בוז'י הרצוג, ח"כ יואל רוזובוב, ח"כ חמאד עאמר, ח"כ שמעון אוחיון, ח"כ רינה פרנקל, ח"כ איילת שקד, ח"כ אורלי לוי, ח"כ נחמן שי, ח"כ מיכל בירן, ח"כ איתן כבל, ח"כ פנינה תמנו-שטה, ח"כ אברהם מיכאלי, ח"כ עליזה לביא, ח"כ עמרם מצנע, ח"כ אבישי ברוורמן וח"כ מיכל רוזין.
 
בנוסף נכחו גם: ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ראש מועצה אזורית תמר, דב ליטבינוף, ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי.
 
מתעשיית התיירות:

מיכאל פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, נציגי המסעדות, ראובן אלקס, מנכ"ל רשת פתאל, רפי שדה, מנכ"ל רשת דן, ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, לשכת מארגני תיירות נכנסת, אבי זיו, תיירות פנים, מוני בר, חברות השכרת הרכב, ועוד.

 
נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן:
"נטענו עצים לכבוד ח"כ אקוניס ביער המלונאים בפאתי בית שמש בהוקרה על פעילותך ותרומתך לתעשיית התיירות".
 
ח"כ אופיר אקוניס:
"בענין תיירות אין קואליציה ואין אופוזיציה. כולנו צריכים להיות למען התיירות,
רוברט אילטוב אתה משיק היום את אחת השדולות החשובות בכנסת. יש בכנסת מאות שדולות. אבל יש מעט שדולות שהן באמת מהותיות לפעולת התעשייה אותן היא מייצגות. יש לישראל שני מנועי צמיחה: היי טק ותיירות. מדינת ישראל מתברכת בבתי מלון
נהדרים. אני מסתובב בעולם ורואה. יש פוטנציאל ענק לענף . בעיניי השר הכלכלי השני בחשיבותו הוא שר התיירות, אחרי שר האוצר. משרד התיירות הוא משרד כלכלי חשוב ביותר".
 
שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו:
"אני שמח לראות כאן גם את יו"ר האופוזיציה ומאחל לו שנים רבות להישאר בתפקידו באופוזיציה. מאיר יצחק הלוי שוב עלית לחדשות. אנחנו מציינים 3 שנים למחאה
החברתית. אני מציע, שתעשיית התיירות תהיה חלק מהשינוי החברתי. כמחולל צמיחה, מה מסתתר מאחורי הביטוי מנוע מחולל צמיחה? בצרפת, התרומה לתוצר הלאומי המשקי הוא 3.9% במצרים – סמוך ל- 6%, בישראל הוא רק 2.2% הפוטנציאל ענק.
זו תעשייה עם מוביליות גדולה. אני מכיר מישהו, שהתחיל משטיפת כלים ומנהל היום רשת. אפשר להקים עסק קטן בפריפריה ולצמוח. זה צמצום פערים חברתיים.
אנחנו בימים לא פשוטים. היקף הביטולים יותר משחששנו. אם תהיה אכן הפסקת אש – נצליח להשתקם. סיירתי עם מנכ"ל המשרד, הרבה בשטח בשבוע האחרון. בכל מקום ראינו חיוכים ואופטימיות. נעשה הכול כדי לסייע. השיווק העיקרי שאנחנו צריכים לעשות זה בקרב ממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות. זו תעשייה חיובית לכולם".
 
מיקי פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות:
"תעשיית התיירות היא התעשייה המובילה בעולם. יש שנים, שבהן מחירי האנרגיה עולים – ואז האנרגיה יותר. תעשיית התיירות מעסיקה כמעט 10% מהעובדים בעולם, והיא צומחת בקצב של 4% בשנה. יש לישראל היסטוריה, דת, חופים, אנשים ברמה ובריאות. מדינה עם בעיה אחת: גיאופוליטית. מצד שני, בישראל גם יוצאים מהר יחסית ממשברים.
זה אומר שצריך להשקיע יותר מכל מדינה אחרת בתחום השיווק. להסביר לעולם שהפוטנציאל הוא אדיר. אנחנו נמצאים בכנסת שמשפיעה במיוחד בנושא התקציב. יש לה כוח. במשרד האוצר, עם כל ההערכה לאגף התקציבים, אין הבנה לנושא זה. זו תעלומה
 
בעייני. ידם קמוצה והם אינם מבינים בתיירות. אתם כשדולה של הכנסת צריכים לעזור לתעשייה למצות את הפוטנציאל.
 
ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ בוז'י הרצוג:
"הפגיעה בתיירות הייתה קשה מאוד. קשה לאמוד את הנזק להמשך. אני חושב שהשדולה צריכה לדרוש רשת ביטחון מהאוצר לעסקים קטנים בינוניים וגדולים. אני חושב שבראש ובראשונה לתיירות. המצב הראשון: רשת בטחון הנדרשת לתעשייה. זה נעשה בעבר. כשר התיירות, הכנסתי נוהל מהיר אחרי מלחמת לבנון השנייה. זו תעשייה מפוארת. 100 אלף עובדים. אני מאמין שארכיב את הממשלה הבאה ואתם שר התיירות תהיו באופוזיציה. בלי קשר לאופוזיציה ולקואליציה התיירות צריכה לקבל גיבוי".
 
ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת:
"דיברתם עם היתרון היחסי שיש למדינה. המותג ירושלים הוא היתרון היחסי המוביל במדינה. ברור בעולם שאם יש מקום אחד שצריך להגיע אליו לפחות פעם בחיים – זו ירושלים. כשבאים ומבלים 3 – 4 לילות בירושלים, בת"א, באילת ובמקומות אחרים זה טוב לכולם. המותג ירושלים חזק מהמותג ישראל. לכן צריך לשים את ירושלים במרכז.
אנחנו שמנו יעד של 10 מיליון תיירים לישראל לוכסן ירושלים. זו לא פנטזיה. זה אפשרי. בנחישות עלינו לשאוף לשם. מספיק גידול בממוצע של 15% לשנה ונגיע לשם עד 2020.
לראות איך מגדילים ביקושים ועקב בצד אגודל להקים תשתיות במלונאות, בתחבורה ציבורית כדי שאפשר להכיל את התיירים ולהניע את המהלך קדימה.
תפקידנו לא רק להציב יעד, אלא לייצר את הדינמיקה ולשווק את הפאן החיובי של ירושלים. תמונה של פורמולה 1, מרתון ירושלים, ותמונות מהכותל, החיבור והתמהיל של הדת והספורט והפאן – דגש על הפוזיטיב. כל המשבר האחרון כמעט לא ראיתם את ירושלים בכותרות. בשיח הבינ"ל כשמדברים על הפוזיטיב של העיר – זה עושה את שלו.
אני מאמין שירושלים וישראל תצאנה מחוזקות מהמשבר הזה. אין נפגעים תיירים. אין נפגעים ישראלים. המסר העיקרי שצריך לצאת מהשדולה: להציג את הפוזיטיב בעולם.
צריך לחבר את התיירות לתרבות ולספורט".
 
ח"כ איילת שקד:
"מנוע צמיחה למדינה. 20 סיבות נגד הפסקת האש, וסיבה אחת בעדה: וזה התיירות".
 
ח"כ אלעזר שטרן:
"תעשיית התיירות בישראל עובדת קשה בשירות משרד החוץ ומשרד החינוך. התיירים שמגיעים לכאן נושאים איתם חזרה תמונות של נורמאליות".
 
ח"כ חמאד עמאר:
"להביא תיירים לישראל זו משימה באמת קשה עם כל הקשיים, אתם בתעשייה עושים עבודה נהדרת. אני מאחל 10 מיליון תיירים לירושלים. מה שיש לנו בישראל אין להרבה מדינות. יש את החרמון, ירושלים, אילת, ים המלח. יש לנו אפשרות לתת את הכול. נחשפתי לתיירות דרך העדה הדרוזית.
 
ח"כ אורלי לוי:
"בכל נושא ההכשרות בתיירות, נחשפנו לזה בועדת עבודה ורווחה – קורסים למקצועות התיירות, שבעבר מ. הכלכלה מימן . בשנים האחרונות ראינו קיצוץ אדיר, למרות למעלה מ- 95% השמה. זה פספוס של אותו נער בסיכון שרוצה להיכנס לתחומים הללו. פה רוכשים מקצוע ויוצאים מהעוני, וזה עוזר גם לתיירות. צריך להיאבק על כך שמשרד התיירות יממן את הקורסים הללו למען תושבי הפריפריה במיוחד. אשמח לתת כתף בעניין. בהצלחה."
 
נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן:
"רוצה להודות לח"כ אילטוב שלוקח אותנו למקומות אחרים. אנחנו רוצים, שיהפוך את ישראל לטוריסט ניישן. אני מקווה שבקרוב יבואו אנשי ההי טק לח"כ אילטוב וישאלו איך- ההיט טק ניישן הפך לטוריסט ניישן?. בכל העולם התיירות זה מוצר ציבורי.
למע' הממשלתית יש כל הלגיטימציה לעזור לסקטור הפרטי. יושבים כאן הקולגות שלי.
אנחנו אנשים אופטימיים. אלמלא היינו אופטימיים – לא היינו נשארים בתעשייה הזו. אנחנו תעשייה כלכלית. מדברים במונחים כלכליים. בצד תרומה של מדינה לחיזוק התיירות – אנחנו לא מובילים. אם יש משהו שאנחנו מצטיינים בו זה התעסוקה. בין היתר אנחנו לאחרונה נותנים יותר ויותר תעסוקה לחרדים. בתפוסות ירדנו בשבועיים האחרונים. למרות זאת, שומרים על העובדים שלנו. מתחשבים. מי שצריך להיות עם הילדים – נתנו. הממשלה הקודמת הקימה ועדת בר ניר. כל ההמלצות נשארו תקועות, ומשמעותן הפחתה משמעותית של העלויות.
 
כשנגיע ל- 6.5 מיליון תיירים – יהיה מדובר ב- 350 אלף מועסקים. לממשלת ישראל יש מתחת לאף אפשרות ליצור מקומות תעסוקה לאנשים. ח"כ אילטוב צריך להכיר בתיירות כתעשייה מועדפת. לקבל החלטת ממשלה בעניין ולהזיז. מודה לחברי הכנסת שבאו לתת תמיכה. אנחנו רוצים בצד של ההצלחה: צריכים עזרה בשיווק רב שנתי, עוד חדרי מלון, עוד מכל דבר, אבל לפני הכל: לרוץ על שיווק נכון. מתחת לאף יש לנו אוצר. מקווה שהממשלה והציבור ישימו את התיירות במקום הראוי.
 
ח"כ אברהם מיכאלי:
"כל פעם שבאים לבקר באילת, ראש העיר מציג נתונים כמה פשוט לתייר לעבור לעיר השכנה (עקבה) וכמה זול. צריך לחזק את נושאי התיירות. כולם רוצים לבוא לבתי המלון אבל מתקשים לשלם תעריפים גבוהים. נעזור לכם להוריד עלויות".
 
ח"כ נחמן שי:
"אתם מחזיקים את אחד המפתחות החשובים לכלכלה הישראלית, אבל גם למעמד הבינלאומי והמדיני של המדינה. התיירות מייצגת את ההיסטוריה של מדינת ישראל, את האוכלוסייה המגוונת והנופים המיוחדים. תיירות חזקה שווה ישראל חזקה. המשברים קצרים מאוד. צריכים כולנו לגלות אורך רוח.  רוצה להגיד לכם תודה על תרומתכם למדינה".
 
ח"כ מיכל רוזין:
"אנקדוטה. בדרך לכנסת שוחחתי עם הוריי שנמצאים בשבוע בים המלח. שמעתי מהם שהמקום די שומם. האזור שומם. אין אותה אווירה רגילה במלונות בים המלח. בעיקר גמלאים וישראלים שחששו להגיע לאזור. אני מכהנת כיו"ר הועדה לעובדים זרים בכנסת. לא מזמן קיבלה הממשלה החלטה על הבאת 1,500 עובדים ירדנים לאילת. אנחנו חיים באזור לא פשוט. גם הפלסטינים שעובדים באזורים הללו בים המלח ובאילת. יש
מחסומים וסגר. קושי רב. ענף המלונאות היה הראשון והעיקרי לוותר בשעתו על העובדים הזרים בתחום הניקיון. העובדים הישראלים לא רוצים לעבוד בניקיון. אי אפשר להגיד הלאה למלונאים תעסיקו ישראלים, כאשר הישראלים לא רוצים לעבוד במקצועות הללו.
אתם צריכים לדאוג שלנו הישראלים יהיה משתלם להגיע לבתי המלון".
 
ח"כ פנינה תמנו שטה:
"אני רואה את התיירות לא רק כמנוף תעסוקתי, אלא ככלי המרכזי להסברה ישראלית. עם קבלת פנים חמה ונכונה נביא להכרה כפי שלא נצליח לעשות בשום סרטון.
מי שמגיע לישראל- מתאהב בה. זה צריך להיות בסדר העדיפויות העליון של הממשלה.
הזכירה ח"כ רוזין שלא צריך לתת למלונאים למצוא בעצמם עובדים. המדינה צריכה לתת יד בכל עניין ותחום הקשור בתיירות. לא די לצאת בקמפיינים להביא תיירים, אלא להשקיע בחינוך האוכלוסייה הישראלית בקבלת התייר. מבקשת שתהיה מחשבה איך לקבל את התיירים ולדאוג, שהתיירים יצאו מכאן בתחושה טובה בלי שיעשקו אותם".
 
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי:
"בכובעי כראש העיר היחידה שמוגדרת כעיר תיירות. צריך למתג את התיירות גבוה יותר, ממה שקורה היום. מתבקש להביא לארץ את ביה"ס הגבוה בעולם בתחום התיירות. אני
חושב שצריך להכניס לבתי הספר התיכוניים את נושא התיירות, ולהפסיק לראות בזה מקצוע שכמעט מתנצלים עליו. אני חושב, שצריך לעשות כל פעולה להגדלת תקציב המשרד. המשרד הזה נוהג כפושט יד. אין הדלק הראוי כדי לדחוף קדימה.
 
בעניין סוגיית העובדים הזרים – הענף הזה הוכיח, שאינו יכול להישען רק על ישראלים. מכסה לים המלח ולאילת של 2,000 עובדים זרים – זה ייתן שקט. רוצה להתייחס גם לתקציבי שיווק – נהיה חייבים להיות יותר יצירתיים. חושב שליד כל שגרירות צריך להקים רפרנט תיירות. צריך להשקיע יותר בהקמת אטרקציות בעזרת משרד האוצר, בהקמת בתי מלון. דבר אחרון, לפשט את הבירוקרטיה. זה פשוט בלתי אפשרי. לפעמים ברמת שרים מסכימים על פעולה, אבל בגלל עריצות של פקידות לא מצליחים להזיז דברים".
 
ח"כ אבישי ברוורמן:
"לישראל יש בעיה קשה. הכלכלה שלה לא באמת מחלחלת לכל  התושבים. זהו הענף הרגיש ביותר לתנודות כלכליות".
 
ח"כ עליזה לביא:
"אסור לזלזל בתיירות הפנים. אני מבקשת לפנות אליך ראש עיריית אילת. כיו"ר הועדה לקידום האשה, אצלך בעיר יש נשים רבות חד הוריות שעובדות במלונות. מבקשת שתקימו מעונות לילדים בזמן שהן עובדות".
 
ראובן אלקס, מנכ"ל רשת פתאל:
"השכר שמשולם באילת לחדרניות: מאפשר לחד הוריות לכלכל עצמן בכבוד, ולחנך בכבוד, כולל קייטנות בקיץ ובמעונות".
 
מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי:
"ענף התיירות הוא ענף רווי סיכונים. במסגרת הרצון להגדיל את מגוון התיירות, אנחנו מפתחים את תיירות השטח, הוסטלים וקרוונים. יש חוסר באמצעי לינה.  אם ועדת בר ניר המליצה שורת המלצות – אנחנו עובדים על כולן. עזרה שלכם הח"כים יכולה להיות חשובה".
 
אוני עמיאל, לשכת מארגני תיירות נכנסת:
"אני מייצג למעלה מ- 100 חברות שמביאות תיירים לארץ. המלונאים, שביקשו להעביר באוקטובר הקרוב תיירים מירושלים לאזורים אחרים בגלל אובר בוקינג, בגלל מה שקורה צריך גמישות ניהולית. תקציב השיווק של ישראל חייב להיות ברמה גבוהה.
אנחנו יודעים להביא 30 מיליון ארוחות צהרים ו- 7 – 8 מיליון ביקורי תיירים באתרים. לא להפסיק תקציב שיווק בתקופות קשים, פתיחת השמיים הייתה חשובה. יש נושא ויזות. שר התיירות נסע להודו וסין ואח"כ אין ויזות מהמדינות הללו. חשוב להמשיך לשמור על מע"מ 0 לתיירים. אנחנו מדינה יקרה, ואסור שזה יצוץ מחדש.
 
קרן השיווק לפני שבוע הוצאתי 6 מורי דרך להסתובב בארה"ב כדי להביא תיירים באוקטובר. יש לנו תחרות מהרשות הפלשתינים. 2 ק"מ מדן ירושלים נבנה בבית סחור
מלון שמוכר חדר בקושי במחיר חדר בירושלים. יש לנו תחרות. בנושא פיצוי למשברים. כשיש פגיעה במלונות – אנחנו גם נפגעים. גם נושא שער הדולר פוגע בנו".
 
ראש מועצה אזורית תמר, דב ליטבינוף:
"ללא פתרון מדיני לא נגיע ל- 10 מיליון תיירים בירושלים ונחייה מגל לגל.כדאי שנלמד לגלוש על הגל הזה כשאפשר כמה שיותר טוב. ההשקעה בתיירות. מדינת ישראל השקיעה כמעט חצי מיליארד דולר כדי להקים את אינטל בק.גת. אתם יודעים מה זה חצי מיליארד דולר בתיירות? זה עשרות אלפי מקומות עבודה! הפתרון האמיתי לעסקים שנפגעים בגל הנוכחי זה השקעה בשיווק ובקידום התיירות".
 
עופר גת, נציג התעופה

חברות התעופה הישראליות כמעט לא ביטלו טיסות ולא שינו את זמני הטיסות חרף האיומים. כתף בכתף עם מ. התיירות אנחנו משמשים כשגרירי מדינת ישראל.
יש לנו בעיה עם הסכם השמים הפתוחים מול טורקיה. ההסכם עובד רק לטובתם. חברות ישראליות לא יכולות לטוס לטורקיה ולאנטליה.
 
מוני בר, חברות השכרת הרכב:
"בתקופת המשבר הייתה הססנות באייר ברלין להגיע לארץ. אני מחזק בכך שאל על היא העוגן המרכזי. אם המצב היה מחממיר אני מניח שחברות תעופה זרות היו מבטלון טיסותיהן לישראל. אני מייצג את חברות השכרת הרכב, שהצטיידו לקראת הקיץ באלפי מכוניות. צוק איתן נפל בדיוק על הקיץ. המכוניות שלנו השתזפו בשמש. התעריפים של נתב"ג בכל תחום שהוא יקרים מאוד. בהוראת שעה צריך לטפל בעלויות בנתב"ג, כולל בחניית רכבים להשכרה.
 
אבי זיו, תיירות פנים:
"בשנת 2013 היו למעלה מ- 12 מיליון לינות ישראלים, 68% מכלל הלינות במלונות.
אם הפסקת האש תפעל – אני קורא לצאת מיד בקמפיין לעידוד תיירות הפנים".
 
ח"כ עמרם מצנע:
"רוצה להיות שותף בכל נושא או יוזמה שעולה. תחום התיירות הוא מפוטנציאלי ההכנסה הגבוהים ביותר שיש לחברה הישראלית. לקיים תיירות למול עליות וירידות – מה שאתם מצליחים לעשות זה נס אחד גדול".

Exit mobile version