Site icon IAS

שיטת Airbnb לא תעלם

סמלה של Airbnb. ההפרות ביוון דווחו לה. צילום Depostiphotos

שיטת Airbnb לא תעלם משוק תיירות, היא אולי תשנה צורה, אבל בעיקרון היא תמשיך לפעול, כפי שקרה בזמנו לטיסות השכר ולטיסות הלואו קוסט. הסיבה: תחום זה מושתת בבסיסו על חוכמת ההמונים, המחפשים לטוס וללון במחירי זולים או סבירים לכל נפש. כך יהיה גם לאחר שמדינת ניו יורק העבירה חוק המאפשר לרשויות לקנוס מארחי דירות להשכרה כמו Airbnb בסכום של עד 7,500 דולר, כשבמקביל הגישה חברת Airbnb תביעה פדרלית, נגד ההחלטה.

שיטת Airbnb תמשיך להיות מקובלת ומשפיעה בענף התיירות הבינלאומי. בדיוק כפי שקרה בזמנו לטיסות השכר, שהפכו מקובלות למרות התנגדות חברות התעופה המסורתיות, ובדיוק, כפי שטיסות הלואו קוסט הפכו לגורם משפיע ומשמעותי ביותר בענף התעופה, שוב, למרות התנגדותן הנמרצת מאוד של חברות התעופה המסורתיות.

חוכמת ההמונים

בספרו "חוכמת ההמונים", אשר יצא לאור בשנת 2005, הציג גיימס סורוביצקי את התיאוריה שלו בדבר חוכמת ההמונים. לפי התאורייה, ב-91% מהמקרים, ההמונים מספקים תשובה נכונה לבעיה המוצגת בפניהם, בעוד שיעור ההצלחה של מומחים בעלי שם והשכלה רלוונטית הוא רק 65%. מאחר שבין השאר חוכמת ההמונים מחפשת מוצרים זולים תיושם תיאוריה זו גם בתחום דירות להשכרה, כשהיא מתוגברת באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות רבות העוצמה. חוכמת ההמונים, המייצגת תבונה קולקטיבית, מעצבת עסקים, תרבויות ומדיניות, שהשפעתם על תעשיית התיירות רבה.

תביעה פדרלית

ואכן, כבר באותו יום שישי שבו מושל ניו יורק אנדרו קואומו חתם על הצעת חוק שמאפשרת לרשויות לקנוס מארחי דירות להשכרה כמו Airbnb בסכום של עד 7,500 דולר, הגישה חברת Airbnb תביעה פדרלית, נגד ההחלטה. ענקית השכרות הדירות לתיירים, המוערכת בכ-30 מיליארד דולר, טענה בתביעתה, כי התקנות החדשות יגרמו לחברה "נזק בלתי הפיך".

החוק החדש בניו יורק

החוק החדש, אשר המחוקק במדינת ניו יורק העביר בחודש יוני האחרון, ועם האישור הרשמי של החוק ביום שישי, נכנס החוק לתוקף והוא מגביל בעלי דירות, לפרסם באמצעות פלטפורמת Airbnb  את השכרת הדירות לתקופה פחותה מ-30 יום. על החוק תושבים בבניין שבו יותר מ-3 דירות לא רשאים לפרסם את הדירה שלהם להשכרה עבור פחות מ-30 ימים ( שכירת חדר משותף או חילופי חדרים הם חוקיים). מפרי החוק ייקנסו ב-1,000 דולר בגין עבירה ראשונה, 5,000 דולר עבור העבירה השנייה ו-7,500 עבור העבירה עבור השלישית.

רשויות ניו יורק טענו, כי פעילויות השכרת הדירות לפחות מ-30 יום היא כבר לא חוקיות והן כבר אסורות בתכלית איסור על פי חוק. דוברו של קואומו, ריצ'רד אזופארדי ציין, על פי ניו יורק דיילי ניוז כי פעילויות השכרת החדרים, פגעו במאמצים לשמור ולקדם דיור בר השגה בכך שהתאפשר ליחידות אלה לשמש מלונות מוסדרים, ומנעו הכנסות משמעותיות ממסים שלא נאספו, כאשר עלות הפעלתם מושתת בסופו של דבר על משלמי המסיים המקומיים.

דבר אחד לא לקחו רשויות ניו יורק בחשבון בעת שאישרו את החוק המגביל את פעילות השכרת החדרים לתיירים (כפי שקרה בסן פרנסיסקו ובמדינות מסוימות באירופה) שאומנם הנטייה שלהם לסמוך על מומחים שתמכו בחוק ולזלזל בהמונים – אך מתברר שזו טעות, כי הקבוצות הן חכמות מכל אחד מחבריהן, מוכשר ככל שיהיה. בתנאים המתאימים הן טובות יותר בפתרון בעיות, אימוץ חידושים, קבלת החלטות וחיזוי העתיד. וכך, התבונה הקולקטיבית היא שמעצבת תרבויות, עסקים ומדינות, וגם את חיי היומיום שלנו.

לחברת Airbnb , בניו יורק יש כיום כ-46 אלף דירות להשכרה. בחודש יולי השקיעה החברה כמיליון דולר בסדרת פעולות פוליטיות ומשפטיות ובחודש שחלף קיימה הפגנת תומכים רבת משתתפים בניו יורק. טוענת כי ההחלטה עלולה לגרום לקשיים כלכליים עבור אלפי תושבי העיר ניו יורק המתפרנסים מהשכרת הדירות.

תביעת Airbnb

בתביעה שהגישה Airbnb ביום שישי בבית המשפט המחוזי הפדרלי נגד היועץ המשפטי לממשלת מדינת ניו יורק אריק ט.  שניידרמן וראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו נאמר בין השאר, לפי הניו יורק טיימס: "החברה טוענת כי החוק פוגע בזכויות החוקתיות של החברה לחופש ביטוי ולהליך הוגן, כמו גם להגנה המוענקת על פי חוק ההגינות הפדרלי, שלפיו אתרים לא יכולים לתת דין וחשבון על תוכן שפורסם על ידי המשתמשים שלהם".

"להילחם למען העם"

גם ג'וש מלצר, ראש עמותת המדיניות הציבורית של ניו יורק עבור Airbnb אמר בהצהרה שפורסמה ב-Business Insider: "אנחנו נמשיך להילחם על מתן פתרון הפועל למען העם ולא למען החזק".

הליכים המתנהלים בעצלתיים

בעולם התיירות והתעופה אין מהפכות המתרחשות מהיום להיום, אלא נוצרות התגבשות של הליכים המתנהלים בעצלתיים, שנכנסים לתחום תוך כדי השרשת שורשים עמוקים בתודעת ההמונים, וגורמת לשינויים החדים בתפיסת תשתיות השירות, כפי שקרה לטיסות שכר ולטיסות לואו קוסט וכפי שיהיה בעתיד הלא רחוק לשיטת Airbnb.

יתרה מכך, הניסיון ההיסטורי מוכיח, כי ההתנגדויות לשינויים בהליכים המסורתיים נמסו ונמוגו כאילו לא היו. זה החל בדרישת אגודות העגלונים שאדם ירוץ עם דגל לפני המכוניות שזה עתה הומצאו, ומסתיים היום ברצון ההמונים ללון במקומות שונים בעולם בשיטת Airbnb, למרות ההתנגדויות להליכים, כפי שהתרחשו בברלין ובניו יורק.

אי רצון להתעסק בגביית מיסים

ההתנגדויות של הרשויות המקומיות בחו"ל הן בדרך כלל בגלל אי רצון השלטונות להתעסק עם הקמת ארגון גביית מיסים ממשכירי Aurbnb, הדורש הקמה של מערך גבייה נוסף, שמשמעותו תוספת פקידים ומנהלים ותוספת משרדים עם כל תוספות המחשבים והטלפונים והאמצעים הנוספים הכרוכים בכך. ברגע שמכשול זה יוסר, והוא יוסר, כי זו רק שאלה של זמן, תתפשט שיטת Airbnb כמו שריפה בשדה קוצים יבש. מה גם ש Airbnb- שותף בארגון התיירות העולמי (UNWTO), סוכנות של האו"ם המקדמת אחריות, אחריות סביבתית, נגישות אוניברסאלית בתיירות.

גם בטענה שברגע ששיטת Airbnb תוכפף תחת מערכת מיסוי שלטונית מחירי הלינה בה יתייקרו אבל ימשיכו להיות זולים, כי אין בה מערכות כוח אדם מרובות.

העולם הוא גלגל מסתובב

כאשר החלו הניסיונות להחדרת שיטת הלואו קוסט לארץ התנגדה לכך אל על בתקיפות ושיתפה בכך גם את נציגות העובדים החזקה שלה. גם ארקיע וישראייר הצטרפו להתנגדות לשיטה. לעומתם התאחדות המלונות, בראשותו של נשיאה אז אבי אלה, תמכה מאוד בשיטה והכריזה על תמיכתה בכל במה אפשרית. היום שיטת הלאו קוסט הפכה גורם משמעותי ביותר בתעופה ובתיירות הישראלית. אל על מפעילה מותג לואו קוסט בשם UP, וארקיע וישראייר מפעילות טיסות באותה השיטה.

כאשר שיטת Airbnb החלה לצבור תנופה בארץ, יצאה נגדה התאחדות המלונות בהתנגדות תקיפה הנמשכת עד היום, ואילו מנכ"ל אל על דוד מימון, קורא מעל כל במה אפשרית לאפשר את קיום השיטה וגם שר התיירות יריב לוין תומך בה מאוד.

בעולם של גלגל מסתובב – פעם מתנגדים, פעם תומכים, בהתאם למיקום ולזמן. אבל בכל פעם מנצחת חוכמת ההמונים וממיסה את ההתנגדויות, כפי שיקרה בעתיד הלא רחוק גם Airbnb.

להוזיל את הארנונות ושאר המיסים

כדי לאפשר למלונות המסורתיים להתחרות באופן שוויוני במחירי Airbnb, יצטרכו השלטונות להוזיל את הארנונות ושאר המיסים, השוחקים את רווחיהם. גם הליך זה יתרחש בעתיד הלא רחוק, כי מוטב לגבות סכומים נמוכים יותר, אבל בכמויות רבות.

 

 

Exit mobile version