Site icon IAS

רשת של אתרי טבע עירוניים – קהילתיים, בערי ישראל, למען הטבע והאדם

השרה סילמן בתחנה לחקר ציפורים. צילום דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"הטבע העירוני, הוא אחד מנושאי המיקוד שלי, החזון שלי הוא הקמת אתרי טבע בכל קצוות הארץ, אני מתכוונת להקצות לכך תקציב נכבד", אמרה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, בסיור שהתקיים אתמול (ב'). הסיור התחיל באתר הצפרות התחנה לחקר ציפורים, של החברה להגנת הטבע, ע"ש נילי ודוד, והמשיך באתר הטבע העירוני הראשון בישראל – עמק הצבאים, השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, ובו השתתפו השרה סילמן ואנשי משרדה, נציגי החברה להגנת הטבע, בראשות המנכ"ל החדש, דן אלון (שנכנס לתפקידו, באופן רשמי, יום קודם לכן, בראשון), ונציגי עיריית ירושלים.

בתחנה לחקר ציפורים, של החברה להגנת הטבע, ע"ש נילי ודוד, השרה סילמן ביקרה בביתן אריאל, צפתה בציפורים והשתתפה בטיבוע ציפורים (פעילות שגרתית, המבוצעת לצרכי מחקר וניטור), שאותו קיים ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע, שהסביר לסילמן על האיומים על המגוון הביולוגי, בדגש על עולמם של הציפורים.

בעמק הצבאים, הציגו אנשי החברה להגנת הטבע, לשרה סילמן ולאנשי משרדה, את חזונם לגבי טבע עירוני: הקמת רשת אתרי טבע עירוניים – קהילתיים, בערי ישראל.

השבוע, כדי להעלות את המודעות לחשיבות תכנון, הקמה וניהול, של אתרי טבע עירוניים קהילתיים בישראל, והתועלות הרבות שלהם, מקיימת החברה להגנת הטבע, את "שבוע הטבע העירוני". במהלך השבוע, ייערכו בכל הארץ, עשרות אירועים קהילתיים, סיורים והרצאות מגוונות, באתרי הטבע העירוניים, שידגימו את חשיבותם, תוך היכרות עם הטבע הנפלא שמתקיים בהם בכל עונות השנה.

השרה סילמן בעמק הצבאים. צילום דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

 השרה סילמן, אמרה בתום הסיור: "הטבע העירוני, הוא אחד מנושאי המיקוד שלי והוא מהווה נדבך חשוב, בהתמודדות עם האתגרים הסביבתיים, בעידן של משבר אקולוגי ושינויי אקלים. אתרי הטבע העירוני, תורמים לשמירה על המגוון הביולוגי, להיערכות לשינוי האקלים, אך מעל לכל – מאפשרים את הנגשת הטבע לציבור הרחב. העובדה שמדובר באתרים שנמצאים במרחק הליכה ברגל, או בנסיעה קצרה מאזורי מגורים, היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה, בכדי לשפר את איכות חיי התושבים.

"אני ואנשי המקצוע של משרדי, ממשיכים להוביל את החזון של 'טבע על סף ביתך', באמצעות תמיכה ברשויות המקומיות, לביצוע סקרי טבע עירוני, קביעת מדיניות עירונית לטיפוח ניהול אתרי הטבע ולהטמעת חשיבות הטבע העירוני בקרב הציבור, באמצעות אירועי חינוך לטבע עירוני. עד היום, משרדי מימן כ – 120 סקרי טבע ברחבי הארץ, מקרית שמונה, דרך טייבה, בני ברק ועד אילת. עד סוף העשור, לכל רשות מקומית יהיה סקר ומדיניות משלה. השלב הבא בחזון שלי, הוא הקמה של אתרי טבע בכל קצוות הארץ. לשם כך, אני מתכוונת להקצות תקציב נכבד. החברה להגנת הטבע, תמשיך להיות שותפה משמעותית בקידום החזון המשותף שלנו".

יעל זילברשטיין – ברזידה, מנהלת יחידת טבע עירוני, בחברה להגנת הטבע: "לאור חשיבותם של אתרי הטבע העירוניים וגיבוש מסד נתונים לאומי, על ערכי הטבע בתחום הערים בישראל, חשוב לפעול לתכנון, הקמה וניהול, של רשת אתרי טבע עירוניים – קהילתיים בכל ערי ישראל. בחזוננו, אנו רואים בשנים הקרובות, תכנון וביצוע של אתרי טבע עירוניים, שייבחרו על פי קריטריונים שונים שייקבעו, למשל: דחיפות בפתרון לסיכוני שיטפונות והצפות, קיומם של ערכי טבע ובתי גידול משמעותיים, קירבה לריכוזי אוכלוסייה מגוונים ועוד. לצד תכנונם והקמתם, חשוב לקדם את ניהולם, בידי כוח אדם מקצועי ברשויות המקומיות, כמו אקולוגים עירוניים".

דן אלון, מנכ"ל החברה להגנת הטבע: "לשטחים טבעיים בתחום הערים, יש חשיבות גבוהה. התועלות של אתר טבע עירוני, הן עצומות, הן מבחינה חברתית – קהילתית, ציבורית וחינוכית, והן מבחינת אקולוגית. התועלות הללו, מתעצמות בעידן של שינוי אקלים, שבו גדל הצורך בניהול מי הנגר העירוניים ובעקבות גידול האוכלוסין ותנופת הפיתוח, שכן עם הזמן, מתמעטים שטחי הטבע, ביחס לאוכלוסייה הגדלה. בשטחים אלו, נשמר המגוון הביולוגי והם מספקים שירותי מערכת אקולוגיים, לצד תוכן, לפעילות חינוך, חקר, פנאי ונופש, לתושבי העיר ומבקריה. מדובר באתרים המסייעים למצב את דמותה הייחודית של העיר, מהווים עוגן לתיירות פנים".

Exit mobile version