Site icon IAS

קסם המדבר – החוויה הבדואית בנגב

סדנת קפה במסגרת קסם המדבר והשוק הבדואי. צילום דן ברסלו

"קסם המדבר" – החוויה הבדואית בנגב, מזמינים את הציבור לחוויה אותנטית ומיוחדת במסגרת פסטיבל "דרום אדום", שחזר עם מרבדים אדומים ושלל פעילויות במרחבים הירוקים, בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב, כשהפסטיבל מתקיים השנה בסימן "צמיחה והתחדשות".

לצד הכלניות האדומות בפריחה מרהיבה, הופעות מוזיקליות LIVE, צעדה ומרוץ הכלניות המסורתיים וקולינריה משובחת עם שפים ידועים, ב"קסם המדבר" – שנערך בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הרשות לפיתוח הנגב, קק"ל ועמותת התיירות שקמה-בשור – תוכלו לטעום גם מהמטבח הבדואי המסורתי. זאת באמצעות סדנאות אותנטיות בטבע ביער דבירה ובשוק בדואי בוטיקי "שוקראן", המחכה בצומת בית קמה עם שלל מטעמים אותנטים שמיוצרים על פי המסורת הבדואית.

השוק הבדואי הנודד שוקראן. צילום סאלי פטל

השוק הבדואי הנודד – "שוקראן" – ריחות, טעמים ותבלינים בדואים:

ימי שבת ה- 9.2, 16.2, בין השעות 14:00-10:00 – שוק היזמיות והיזמים הבדואי היחיד בארץ, "שוקראן", מציע מוצרים בדואיים אותנטיים בעבודת יד, קרמים טבעיים שנרקחו מצמחי מדבר, תכשיטים, רקמה, תבלינים ייחודיים, צמחי מרפא, קפה בדואי טחון במקום, מוצרים עבודת יד, מאכלים ביתיים, שמן זית, חמוצים ומטבלים ייחודיים, מתוקים ועוגיות בדואיות.

התיירנים המיוחדים שימכרו את מרכולתם ב"שוקראן", יחכו בשבתות בצומת בית קמה, שם גם אפשר יהיה להתעדכן על שלל הפעילויות שיתקיימו במסגרת פסטיבל דרום אדום.

סדנאות אוכל בדואי אותנטי בחיק הטבע. צילום שוש להב

 סדנאות אותנטיות בטבע:

לצד מרבדי הכלניות ביער דבירה (ממזרח לקיבוץ דביר, לצד מרבדי הכלניות), צפויה חוויה של ריחות, טעמים וחיבור לאדמה ולמסורת הבדואית. בימי שבת ה-23.2 וה-2.3 בין השעות 14:00-10:00 מחכה מתחם ססגוני בו יתקיימו  כ-10 סדנאות אותנטיות בטבע, על ידי יזמים ואמנים בדואים. הסדנאות למשפחות ולילדים יכללו גם סיפורים ומעשיות מהמורשת הבדואית. בין הסדנאות: רקמת כלניות על בד שחור, ציור בחינה של פרחי בר וכלניות, סדנה להכנת זעתר וסומק, סדנאות להכנת תה צמחים ושמן טיפולי, צמחי מרפא וסודות צמחי הבר, תכשיטנות בדואית עם חומרים מן הטבע, סדנת רקמה וכדים, סדנת חיטה ושעורה והכנת קמח באופן מסורתי, סדנה להכנת בובות מבד מסורתיות, סדנת דרבוקות לילדים, סדנה להכנת פונפונים מחוטי בד, סדנה ליצירת חרוזים בדואים ומחזיקי מפתחות, סדנה בנושא קיימות ומחזור על פי הגישות הבדואיות ועוד.

סדנה לרוקחות טבעית. צילום סאלי פטל

בין הסדנאות הקצרות בטבע:

במסגרת הפסטיבל תתקיימנה סדנאות קצרות של 20 דקות, מדי חצי שעה בין השעות 14:00-10:00, בעלות של 5 שקלים לכל סדנה, בישיבה על מחצלות. מספר המשתתפים מוגבל ומותנה ברישום ותשלום ביום האירוע, בכניסה לכל סדנה. בין הסדנאות:

* בת המדבר מרים אבו-רקייק, בעלת חברת הקוסמטיקה הטבעית "בת המדבר", תגלה למשתתפים חלק מסודותיה ותלמד להכין תה ותכשירים טיפוליים מצמחי בר ומרפא.

* רקמת המדבר צוות עמותת רקמת המדבר ילמד איך רוקמים תיקים ומפיות, בעיטור מסורתי עם פרח כלנית על בד שחור. הפעילות מתבצעת בקבוצות וכוללות הסבר על הרקמה, כמו גם הזדמנות לשוחח עם הנשים הבדואיות.   

* ארמון חוריה – סדנת ציור בחינה של פרחי בר וכלניות וסדנה בנושא חובזות. בנוסף ניתן ללמוד על מעמד האישה בחברה הבדואית.

* חוות צמחי מרפא ותבלין – אסד אלאסד יארח בחוות צמחי המרפא הייחודית שלו ויעביר סדנה והרצאה בנושא צמחי מרפא וסודות צמחי הבר.

* נשים למען עצמן – מרכז המורשת הבדואית, סדנת תכשיטנות בדואית מסורתית.  

* אוהל האירוח של סלימה – סלימה תלמד את המשתתפים כיצד להכין את הפונפונים המיוחדים מחוטי בד שמקשטים את האוהל הבדואי.

* ואדי עתיר – מיזם אקולוגי שמקדם קיימות וערכים בין חדשנות למסורת. תכירו את הצוות של ואדי עתיר ותתנסו בסדנה בנושא קיימות תוך קידום ערכים בדואים של שמירה על הסביבה.

* מרכז סידרה – מפגש עם הנשים שהקימו עמותה לקידום נשים בדואיות יזמיות. הן יעבירו סדנאות אריגה של צמידים, הסבר על סוגי הצמר, תהליך האריגה ושלביו ומסורת האריגה בחברה הבדואית.

* האלה אבו סיהם – סדנה להכנת זעתר טבעי בשילוב תבלינים ייחודיים כמו סומק, בסיום הסדנה המשתתפים יוכלו לטעום את הזעתר על גבי פיתה ולבנה.

* נג'אח אבו לטייף – תראה ותסביר את אופן הכנת הקמח הבדואי מחיטה או משעורה, על ידי אבני ריחיים שעברו במשפחתה מזה כמאה שנה, כולל טעימה של "שוראבה ג'רישה" – מרק עם חיטה לחורף.

* סאמיה אלקרינאוי – תכין עם המשתתפים חרוזים בדואים אותנטים, מחוטים שיוצרים מחזיקי מפתחות באופן ייחודי ומסורתי.

* ג'ולייט בדר – תספר את סיפור משפחתה הייחודי ותכין עם הנוכחים "בובה" מבד, כפי שעשו בכפרים הבדואים לפני שנים רבות, הרבה לפני שהיו חנויות.

* ג'מאלת אבו מוסא – תראה את סודות הכנת סבונים וקוסמטיקה טבעית מקטניות, על פי המסורת הבדואית של סבתה, שבסופה התנסות ביצירה עם סבונים.

פסטיבל 'דרום אדום' משופע בפריחת כלניות בצפון הנגב. צילום שוש להב

המוזאון לתרבות הבדואים ע"ש ג'ו אלון:

במסגרת הפסטיבל, יציע המוזאון פעילות אינטראקטיבית ללא תשלום, בה ניתן לחקור ולגלות את נסתרי המסורת הבדואית באמצעות כתב חידה ומשימות. את התשובות תוכלו למצוא במוזאון הנודד שיוצב בלב יער דבירה, בין עצי האורן ומרבדי הכלניות, ובו תחכה תצוגה מרהיבה של כלי עבודה ומלאכה בדואים וכמובן גם מדריכי המוזאון, שיספרו לכם על השימוש הקדום של אותם הכלים והחיבור שלהם למסורת הבדואית. סיורי גששות בדואית בטבע: איברהים אבו-כף, הגשש הבדואי הוותיק ייקח אתכם לסיור גששות מרתק בעקבות העקבות בטבע. שם תוכלו לעקוב אחר מסלולן של חיות היום והלילה החיים ביער, לשמוע סיפורים פיקנטיים ממחקרי הגששות של איברהים ואפילו לגלות איך מוצאים גמלים ש"הלכו לאיבוד". הסיורים ללא תשלום, אך מחויבים בהרשמה מראש בכניסה למתחם. אוהל אירוח בדואי לקהל הרחב: שיח' עלי הגדול יקבל את פניכם כמיטב המסורת עם קפה מר ותה מתוק לאירוח בדואי מסורתי וסיפורים על המסורת והמנהגים הבדואים. באוהל אירוח יהיה נגן בדואי מסורתי.

לפרטים נוספים אתר , בפייסבוק: "קסם המדבר – החוויה הבדואית בנגב"

Exit mobile version