Site icon IAS

קונפדרציית התיירות ביוון מתנגדת למיסוי על הענף במדינה

מיוני טיסות בימי שלישי לרודוס מנמל התעופה בחיפה. צילום עוזי בכר

הקונפדרציה של התיירות ביוון (SETE), מבקשת משר האוצר בממשלת יוון להקדיש מחשבה נוספת להחלטה להחיל מס על תיירות במדינה. כמי שמייצגת אלפי אנשי מקצוע בתחום התיירות ברחבי יוון, מבקשת SETE משר האוצר, אוקליד צקלוטוס (Euclid Tsakalotos), לבחון מחדש את המיסוי על תעשיית האירוח, שירותי מזון ומשקאות ושירותי התחבורה, תוך אזהרה כי המדיניות הנוכחית תפגע בתחרותיות של יוון מול מתחרותיה.

בשבוע שעבר פורסם בכלכליסט כי פקידי משרד האוצר בודקים אפשרות להטלת מס תיירים גם בישראל. זהו מס שמעולם לא נגבה בארץ, אך קיים ב־42 מדינות בעולם, ואשר אותו אמור לשלם כל תייר (תושב זר) שנכנס לישראל. שר האוצר, משה כחלון, אמר לעיתון בתגובה לידיעה, כי המשרד בראשותו יימנע מהטלת מס מיותר שירחיק מכאן תיירים ויקטין את הכנסות העסקים בישראל מתיירות.

במכתב קורא נשיא SETE, יאניס רטסוס (Yiannis Retsos), לשר לבטל את מס התיירות, שהוטל בשנה שעברה על מלונות והשכרת דירות לטווח קצר וכן להפחית את המע"מ על שירותי בתי מלון, קייטרינג ותובלה, על מנת להבטיח שיוון תישאר תחרותית מול יעדים יריבים וכדי לתמוך בתיירות כענף מוביל בכלכלה הלאומית היוונית.

לדבריו, 33.40 יורו מתוך 100 יורו שמשולמים על ידי אורח עבור שהייה של לילה במלון 4 כוכבים ביוון הם מסים ודמי ביטוח. הוא הוסיף כי ביעדים קרובים כמו קפריסין, סכום החיובים המקביל הוא 16.1 יורו, בעוד בקרואטיה הוא עומד על 28.2  יורו.

מוזיאון האקרופוליס באתונה, מהמוזיאונים המובילים בעולם. צילום עירית רוזנבלום

מס הלינה צפוי להביא לעליית מחירים ולירידה בהכנסות המלונות

במכתבו לשר מביע רטסוס את דאגתו, ומדגיש את חשיבותה של “ההגנה על התיירות במיוחד בשלב זה", כאשר גורמים חיצוניים מנסים להשפיע על התחרותיות של מוצר התיירות היווני.

למרות ששברה בשנת 2018 את כל השיאים הקודמים עם כ-33 מיליון מבקרים והכנסה של כ-16 מיליארד יורו – והיתה גם היעד העיקרי של הישראלים היוצאים לחופשה – בין האתגרים של יוון בשנת 2019 מונה רטסוס מ-SETE את ההתאוששות של התיירות לטורקיה (39.5 מיליון תיירים ב-2018 – עליה של כ-22%, ע"ר) ויעדים עם מיסוי נמוך המציעים מחירים זולים יותר. רטסוס המשיך והדגיש את החשיבות של תמריצים וסביבה ידידותית יותר להשקעות אם יוון רוצה למשוך משקיעים, תוך חזרה על עמדתה של SETE כי יש למשוך את המס שיתברר כ"הרסני" עבור ענף האירוח.

על פי מחקר של גראנט ת'ורנטון מ-2017, מס הלינה לתיירים צפוי בסופו של דבר "לעלות" לכלכלה היוונית בכ-340 מיליון יורו, תוך שהביא לעלייה של 1.9% במחיר הממוצע לחדר, דבר שיביא לצמצום הביקושים, שבתורם יובילו לירידה של 2.5% (435 מיליון יורו) בהכנסות של בתי המלון. באמצעות מס התיירות מתכוונת המדינה לגבות 84 מיליון יורו, מה שיגרום להפסדים של פי ארבעה למשק, קבעו האנליסטים של גראנט ת'ורנטון.

לצד זאת, הארגון לשיתוף פעולה כלכלי של המדינות המפותחות (OECD) דירג את יוון בין המדינות עם נטל המס הגבוה ביותר על יחידים ועל עסקים, תוך צפי כי על פי אינדיקטורים מרכזיים, צפויה האטה בכלכלת המדינה ב-6-9 החודשים הקרובים וכי המיסוי הכבד ממשיך להיות המכשול לצמיחה.

Exit mobile version