Site icon IAS

צמיחת הנסיעות הבינלאומיות עקפה את הכלכלה העולמית ב-2018

בירושלים לנו בחציון הראשון של השנה 2.0197 מיליון תיירים, גידול של 15% בהשוואה ל-2017 . צילום Depositphotos

ירושלים. במלונות בירושלים נרשמה עלייה של 10% בפדיון מתיירים ובתל אביב - 7%. צילום Depositphotos

הנסיעות הבינלאומיות עקפו את הצמיחה בכלכלה העולמית בשנת 2018: בעוד הכלכלה העולמית צמחה בשנה שעברה ב-3.7%, התיירות צמחה ב-6% והיא מספקת אחד מכל עשרה מקומות עבודה ברחבי העולם.

יריד התיירות בברלין אתמול. היומיים הראשונים מוקדשים לאנשי המקצוע. צילום ITB

כך אמר מנכ"ל ארגון התיירות העולמי UNWTO, זוברב פולוליקשווילי, ביריד התיירות ITB שנפתח אתמול בברלין. לדבריו, "המגזר שלנו גדל גם מהר יותר מאשר הסחר העולמי והוא אחד מארבעת ענפי הייצוא המובילים בעולם".

בשנת 2018 גדל מספר הנסיעות הבינלאומיות ב- 5.5% וכתוצאה מכך נרשמו 1.4 מיליארד נסיעות בינלאומיות.

הצמיחה הגיעה מכל האזורים בעולם – גם מן השווקים הבשלים של אירופה וצפון אמריקה. אבל את הרווחים הגבוהים ביותר סיפקו אסיה ואמריקה הלטינית. בשנת 2019 צפויה האטה בכלכלת העולם, וכך גם קצב צמיחה נמוך במקצת צפוי לנסיעות בינלאומיות. תיירות-יתר יכולה להיות בעיה נוספת ההולכת ומתגברת בענף התיירות, כאשר יותר ויותר נוסעים בינלאומיים מרגישים את השפעת היעדים הצפופים.

ממצאים אלה מבוססים על התוצאות העדכניות של הסקר השנתי ה-World Travel Monitor ® שניתח התנהגות של התיירות היוצאת ביותר מ-60 מדינות בעולם ומכסה למעלה מ-90% מהביקוש העולמי היוצאת. הוא נעשה על ידי חברת IPK הבינלאומית, חברת ייעוץ תיירותי המתמחה במחקר של נסיעות ותיירות והם הוצגו אתמול ביריד התיירות בברלין ITB.

אסיה הייתה אזור המקור החזק ביותר בשנה שעברה, עם 7% יותר תיירות יוצאת. אמריקה הלטינית אחריה עם תוספת של 6%, בעוד מצפון אמריקה ואירופה נרשמה עליה של 5% ביציאות.

האזורים שזכו ביותר תיירים הם אסיה ואירופה

כאשר מסתכלים על אזורי היעד של כל אותם תיירים, שוב אסיה – אבל גם אירופה – היו הזוכות העולמיות, על ידי קבלת 6% יותר נסיעות בינלאומיות כל אחת, בעוד אמריקה ניצבה מאחוריהן עם גידול של 3% בלבד. לגבי מדינות היעד – אחד השינויים הגדולים ביותר היה קיפאון הנסיעות לספרד בשנת 2018, יעד שהיה בשיאו עד לא מזמן. מאידך גיסא, יעדים שתיירים נמנעו מהם בשנים האחרונות מתאוששים ובראשם טורקיה עם תוספת של 8.5 מיליון מבקרים ב-2018 בהשוואה ל-2017.

חופשות פנאי שוב גוברות על נסיעות העסקים, בגלל הירידה המתמשכת של נסיעות עסקיות מסורתיות בעוד נסיעות   Meetings, Incentives, Conferences, Exebitions – MICE (מפגשים, טיולי תמריץ, כנסים ותערוכות) המשיכו במסלול צמיחה.

בהתחשב בנטייה של הנוסעים הבינלאומיים להאריך מעט את שהותם וגם את הוצאותיהם כאשר הם בחו"ל, המחזור הכולל של נסיעות בינלאומיות גדל בשנה שעברה ב-8%.

בייג'ינג. סובלת מתיירות-יתר והתיירים הצעירים מושפעים מכך. צילום עירית רוזנבלום

תיירות-היתר משפיעה על התיירים הצעירים

אשר לבעיית תיירות-היתר – ה- overtourism, לפי הסקר של IPK, אחד מכל עשרה תיירים בינלאומיים הושפע באופן שלילי על ידי התופעה. זהו גידול של 30% ב-12 החודשים האחרונים. הערים שנפגעו במיוחד ממספרים גדולים מדי של תיירים הן בייג'ינג, מקסיקו סיטי, ונציה ואמסטרדם’ אך גם איסטנבול ופירנצה שבאיטליה. לפי המחקר, מטיילים צעירים חשים במידה רבה יותר את התופעה של תיירות-יתר לעומת מטיילים מבוגרים שסובלים ממנה פחות.

אווירה בדואית בביתן משרד התיירות בתערוכת התיירות ITB בברלין 2019. צילום משרד התיירות

הדימוי הבטחוני של ישראל השתפר

בדומה לנתונים של 2018, 38% מהתיירים בעולם טוענים כיום שמצב פוליטי בלתי יציב ואיומי טרור, ישפיעו על תכנון החופשה שלהם ל-2019. תיירים ממדינות באסיה מרגישים הרבה יותר מושפעים מאיומי טרור מאשר תיירים ממדינות אחרות. במונחים של איזה סוג איומי טרור ישפיעו על התנהגותם, הרוב הגדול של המשיבים קבע שיבחרו רק יעדים שנחשבים ל"בטוחים". לצד זאת, הדימוי הבטיחותי של כמה יעדים השתפר מעט ב-12 החודשים האחרונים ובהם טורקיה, ישראל ומצרים

צפי ל-2019

כאמור, לאור הצפי בהאטה בגידול של הכלכלה העולמית, גם הצפי לגידול בתיירות הוא נמוך מהגידול של 2018. בסך הכל, IPK צופה שהגידול בתיירות העולמית היוצאת יעמוד על 4%. אסיה-פסיפיק ימשיך בהובלה עם גידול צפוי של 6% ביציאות תיירים. הגידול בתיירות מהאמריקות צפוי להגיע ל-5% בעוד זה מאירופה יעמוד על 3%, נמוך מזה של השנה שעברה.

כל הנתונים הם מסקר World Travel Monitor® שנעשה על ידי IPK International ליריד התיירות העולמי בברלין – ITB 2019 Berlin.

Exit mobile version