Site icon IAS

פוטין אישר מס של 1.5 דולר ביום מתיירים בסנט פטרסבורג

תיירים בסנט פטרסבורג. אצל רבים הבילוי העיקרי הוא קניות. צילום Depositphotos

הנשיא ולדימיר פוטין אישר את יוזמת הרשויות בסנט פטרסבורג ברוסיה להטיל אגרה של 100 רובל (1.5 דולר) על תיירים זרים המגיעים לעיר. כך לדברי מושל סנט פטרסבורג, אלכסנדר ביגלוב, לאחר פגישה עם ראש המדינה שפרטיה הובאו על ידי ערוץ הטלוויזיה 24 ברוסיה. לדבריו, התיירות לעיר גוברת כל הזמן: בשנת 2018 הגיעו לסנט פטרסבורג 3.9 מיליון תיירים זרים והשנה יגיע המספר ל-4 מיליון. לדבריו, התיקון לחוק המס, העומד רק על 100 רובל ליום, יוסיף לתקציב כמיליארד רובל.

הכסף אמור להיות מוקדש לשיקום מבנים היסטוריים, לדבריו, העיר צריכה לשקם 255 חזיתות של בניינים עם תצורה מורכבת במיוחד. במשך עשר שנים אמורים להיות מוקצים כ-17 מיליארד רובל למטרות אלה. בעקבות הפגישה אמר ביגלוב לכתבים שראש המדינה אישר את רעיון המס מתיירים זרים. "יש הוראות למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה לשקול לשנות את קוד המס כדי לקחת מס  מתיירים".

מוקדם יותר דווח כי הרשויות בסנט פטרסבורג מתכוונות להטיל מס תיירים החל מה-1 בינואר 2020. כעת יש כבר כמה אזורים ברוסיה בהם נגבה מס תיירים לשימוש בתשתיות נופש, מה שמכונה מס נופש. מאז ה-1 במאי 2018, השתתפו בניסוי שלושה אזורים – קרסנודר, סטברופול ושטחי אלטאי. משרד האוצר שוקל בימים אלה את האפשרות לכלול גם "דמי מלון" בחוק המס, שיחליף את אגרת הנופש הניסיונית וניתן להחיל אותם בכל אזור. הכוונה היא שהחל משנת 2023 יוכלו מלונות רוסים לגבות דמי מלון עבור תיירים – עד 100 רובל ליום לאדם. התשלום החדש, שמציע משרד האוצר לכלול בחוק המס, יחליף את אגרת הנופש.

לדברי אלכס טנצר, מומחה ליחסי ישראל-רוסיה, עבור התיירים האמידים ממדינות המערב המבקרים בסנט פטרסבורג אין מדובר בהרבה כסף, ואילו לערים כמו סנט פטרסבורג שכמו ברוסיה בכלל, מחפשת הכנסות נוספות "זה פתרון מצוין".

הקלה בהוצאת ויזות

כמו כן הציע משרד החוץ לפשט את הנוהל להוצאת ויזות רוסיות לאזרחים זרים על ידי אי הכללת אחד מהתנאים המוקדמים – אישור של מפעיל הטיולים הרוסי. האמצעי נועד לעורר תיירות נכנסת. דרישה זו של אישור ממפעיל הסיורים מהווה מכשול עבור תיירים זרים שמתכננים לבקר בפדרציה הרוסית כנוסעים עצמאיים, מבלי להיזקק לשירותיו של מפעיל טיולים, נאמר בהודעה. בנוסף, משרד החוץ מציע להעלות את תקופת השהייה המרבית המותרת של אזרחים זרים שקיבלו אשרת תייר רגילה ברוסיה מחודש לחצי שנה. מדובר בהנפקת ויזות לאזרחים זרים המבקרים ברוסיה למטרות תיירות. התיקונים צפויים להיכנס לתוקף באפריל 2020, אם יאושרו.

על פי נתוני השירות הסטטיסטי הפדראלי, בשנת 2018 ביקרו ברוסיה 24.5 מיליון זרים למטרות תיירות. זרם התיירים הגדול ביותר ממדינות שאינן נחשבות למדינות שכנות ואין להן גבול משותף עם רוסיה, נרשם מגרמניה (645 אלף איש). במקום השני הייתה דרום קוריאה (381 אלף) ובמקום השלישי – ישראל (225 אלף).

צעירות בסנט פטרסבורג. התיירות והקניות משגשגים. צילום Depositphotos

כמחצית מהתיירים הוציאו יותר מ-5,000 יורו על קניות ברוסיה

על פי נתונים, תיירים זרים מעדיפים לקנות מוצרי יוקרה ברוסיה – 42% מכל ההמחאות שמהן ביקשו החזר מע"מ, עברו את 5,000 היורו. בקטגוריית השעונים והתכשיטים מספר הרכישות הללו מגיע ל-83.8% מהסך הכולל. אחת הסיבות לכך היא מספרם הגדול של האזרחים הסיניים מבין התיירים המגיעים לרוסיה ומעוניינים לקנות מוצרי יוקרה. כ-60% מתקציב הנסיעות הסיני מיועד לקניות. זה נובע בעיקר מהעובדה שברוסיה, כמו באירופה, רכישת מוצרי יוקרה זולה מאשר בסין.

רוסיה היא בין מדינות אירופה עם ההכנסה הגבוהה ביותר מקניות של תיירים. כך עולה מנתוני חברת Global Blue המפעילה הבינלאומית של מערכת הפטור ממס. הצ'ק הממוצע ממנו הנפיקו אזרחים זרים פטורים ממס בשנת 2018 ברוסיה הסתכם ב-1,597 יורו, שתואם את המקום הרביעי בין מדינות אירופה. קדמו לה צרפת (2,148 יורו), בריטניה (2,133 יורו) ואיטליה (1,904 יורו). בגרמניה ובספרד, ההמחאה הממוצעת בה פנו אזרחים זרים בבקשה להחזר מע"מ הייתה נמוכה מזו ברוסיה – 1,140 יורו ו-1,035 יורו, בהתאמה.

על פי Global Blue אזרחים סיניים היוו 56% מכלל התיירים שביצעו רכישות והשתמשו במערכת החזר המע"מ בין ה- 10 באפריל 2018 עד ה- 31 במרץ, 2019. את המקום השני תפסו אזרחי ארה"ב (2.77%), ואת השלישי מקסיקנים (2.72%). בעשיריה הראשונה נכללו אזרחי מדינות כמו ישראל, תאילנד, ברזיל, וייטנאם, הודו ואוקראינה.

הסינים אינם התיירים העשירים ביותר, אלא הקונים הרבים והפעילים ביותר, אך בקרב התיירים מישראל ומארצות הברית יש שיעור גדול בהרבה של העשירים שעושים רכישות יקרות. ברוסיה ערים לעובדה שככל שמתפשטים פטורים ממס לחנויות ברמת מחיר בינוני גובה ההמחאה הממוצעת יקטן – אולם מנגד יגדל מספר הרכישות.

Exit mobile version