Site icon IAS

פדיון המלונות במחצית הראשונה של השנה – 4.6 מיליארד שקלים

פידיון מלונות התיירות במחצית הראשונה של השנה הסתכם ב- 4.6 מיליארד שקלים במחירים שוטפים. הפדיון מתיירים היה 1.89 מיליארד שקלים והיווה 41% מסך הפדיון והשאר – 2.76 מיליארד שקלים היווה הפדיון מישראלים – עבור לינות, אירועים ושאר שירותי המלונות וכן שירותים שאינם פטורים ממע"מ שרכשו תיירים. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מבחינת נתונים מנוכי עונתיות – כשני שליש מפדיון התיירים התקבל מתל אביב ומירושלים, למרות ירידה של 2% בתל אביב וירידה של 4% בירושלים, ואילו חלקן של אילת ושפת ים המלח בסך הפדיון מישראלים היווה 50%. מה שמדגיש, כי התיירות הנכנסת עדיין מוצאת דרכה בעיקר לתל אביב וירושלים ואילו התיירות הישראלית נוהרת לאילת ולים המלח.

נתונים אלה ממחישים, כי פדיון מלונות התיירות בישראל מבוסס על הישראלים המהווים כ-59% מסך הפדיון, למרות שברבע השני של השנה ירד הפדיון מהישראלים ב-1%. התיירות הנכנסת עדיין לא מצליחה להתקרב לפדיון מהישראלים, מה גם הפדיון מתיירים בדולרים במחצית הראשונה של השנה ירד באחוז אחד בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2015. אבל, יצוין כי שער החליפין הממוצע ירד במחצית הראשונה של שנת 2016 בהשוואה למחצית הראשונה של 2015 ב-1.2%. מה שממחיש שככל שהשקל מתחזק התמורה השקלית מהדולר יורדת.

במחצית הראשונה של השנה מנו מלונות התיירות 383 עם כ-51 אלף חדרי אירוח. תפוסת החדרים הייתה כ-60% בדומה למחצית הראשונה של 2015. בלינות התיירים, בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2015, נרשמה עלייה של פחות מאחוז ולינות הישראלים עלו באחוז אחד.

נתונים מנוכי עונתיות ומגמה במחצית הראשונה של השנה

נתוני הפדיון מושפעים הן משינויים ברמת המחירים והן משינויים עונתיים. על כן יש לנתחם על סמך הנתונים מנוכי העונתיות והמגמה.

הפדיון מתיירים

נתונים מנוכי העונתיות – ברבע השני של השנה נרשמה עלייה של 3%  בהשוואה לרבע הראשון של השנה  ובהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד נרשמה ירידה של  3%.

נתוני המגמה – על סמך הרבע השני של השנה, נרשמה  עלייה שנתית של 17%, שזה 1.4% בממוצע לחודש, ואילו בחישוב על סמך הרבע הראשון נרשמה עלייה שנתית של 7%, שזה 0.6%  בממוצע לחודש. כך שבשלב זה יש לעוסקים בתחום שני נתוני עלייה במגמה השנתית, אבל חייבים לקחת בחשבון, כי נתוני המגמה של החודשים האחרונים יכולים להשתנות בעתיד במידה ניכרת עם הוספת נתונים חדשים בעתיד.

יצוין גם כי החל מיולי 2014, כתוצאה ממבצע "צוק איתן" התקבלו נתונים נמוכים במיוחד בפדיון מתיירים, והם הביאו לירידה ברמת הנתונים ולשבר במגמת הסדרות ((trend break. לכן, חישוב-נתונים מנוכי עונתיות ומגמה, בתקופה שהחלה ביולי 2014, נערך לאחר התאמת נתוני הסדרה עד יוני 2014 לרמה הנמוכה שהתקבלה בחודשים הראשונים של המשבר.

הפדיון מישראלים

נתונים מנוכי עונתיות – הפדיון מישראלים ברבע השני של השנה ירד בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד באחוז אחד ובהשוואה לרבע הראשון של השנה נרשמה עלייה של אחוז.

נתוני המגמה – שחושבה על סמך הרבע השני של השנה מראה על עלייה של 9% בחישוב השנתי, שזה 0.8% מדי חודש, בדומה לאותה עלייה של 9% בחישוב שנתי שמתקבלת על סמך הרבע הראשון.

פדיון מלונות התיירות לפי ערים

הנתונים הם מנוכי עונתיות מחצית הראשונה של השנה

הפדיון מישראלים

חלקן של אילת ושפת ים המלח בסך הפדיון מישראלים היווה 50%. באילת עלה הפדיון מישראלים באחוז אחד ובשפת ים המלח עלה הפדיון מישראלים ב-5%, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד

הפדיון מתיירים

 35% מהפדיון מתיירים התקבל ממלונות בתל אביב-יפו ועוד 28%  ממלונות בירושלים, כשני שליש מסך הפדיון במלונות תיירות. בערים תל אביב-יפו וירושלים הפדיון מתיירים היווה  כשני שליש מסך הפדיון במלונות. זאת למרות שבירושלים נרשמה ירידה של 4% בפדיון מתיירים ובתל אביב-יפו נרשמה ירידה של 2% בפדיון מתיירים, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

להקל על המלונאות בדרך להורדת מחירים

היות והתיירות הנכנסת היא במצב עלייה איטי ביותר, ממשיכה המלונאות הישראלית להתבסס על הישראלים. אילו הממשלה הייתה מקילה עליה באמצעות הקלה באגרות ובשאר המטלות התקציביות המוטלות עליה, היו מחירי הלינה בה יורדים ומהווים תחרותיים במחירי המלונאות בחו"ל וגם להוות אבן מושכת לתיירות הנכנסת. מה גם שלפי בנק ישראל אומדן הראשון לנתוני הצמיחה ברבעון השני הפתיע לטובה, ונוסף לכך נערכו בנתוני החשבונאות הלאומית תיקונים משמעותיים לאחור. הצריכה הפרטית ממשיכה להוביל את הצמיחה: היא התרחבה ב-9.5%, ובניכוי צריכת כלי התחבורה האישיים היא התרחבה ב-7.1%.

יתרה מכך, על פי בנק ישראל, התמונה העולה משוק העבודה הישראלי מוסיפה להיות חיובית. נמשכת עליית השכר בכל ענפי המשק, ובעיקר בענף הבנייה; השכר הריאלי במשק עלה במרץ-מאי ב-1.1% ביחס לשלושת החודשים שקדמו להם (מנוכה עונתיות), בשעה שהשכר הנומינלי עלה ב-0.8%. תקבולי מס הבריאות במאי-יולי עלו (נומינלית) ב-5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והם משקפים עלייה בתעסוקה ובשכר. על פי נתוני סקר כוח האדם לחודש יולי, האבטלה בגילי העבודה העיקריים (25-64) עומדת על 4.0%, לאחר שביוני היא ירדה לשפל היסטורי – 3.9%. שיעור התעסוקה ושיעור ההשתתפות המשיכו לגדול ביולי. שיעור המשרות הפנויות במשק עלה ביולי לרמת שיא – 3.9% (מנוכה עונתיות).

לכן, על מנת להשפיע על ירידת מחירי הנופש בטווח הקצר, על הממשלה לפעול להורדת העלויות החריגות על המלונות, המתבטאות במיסים גבוהים לרשויות המוניציפליות, תשלומים גבוהים לתשתיות, ספקים וחברות תקשורת, עלויות חריגות בתחום הכשרות, וכן, רגולציה עודפת  וטיפול במחסור בכוח אדם – ויפה שעה אחת קודם.

 

 

 

 

Exit mobile version