Site icon IAS

סעודיה בונה נמל תעופה בינלאומי בחוף המערבי למיליון תיירים בשנה

אולי בשורה גם לישראלים? החברה הכלכלית הסעודית "החברה לפיתוח הים האדום" (The Red Sea Development Company) העניקה חוזה תכנון לנמל התעופה הבינלאומי שלה באזור ים סוף לאחר מכרז תחרותי ל-Foster + Partners – משרד פוסטר ושות'. מדובר במשרד היוקרתי מייסודו של האדריכל נורמן פוסטר, מי שאחראי לתכנון המחודש של בניין הרייכסטאג בברלין ב-1999, בית העיריה של לונדון, טרמינל 2 בנמל התעופה הית'רו ושדה התעופה סטנסטד בבריטניה ואין ספור פרוייקטים נודעים.

"מתן החוזה לתכנון שדה התעופה שלנו הוא אבן דרך חשובה והראשונה מבין פרויקטים התשתיתיים הבסיסיים של היעד" אמר ג'ון פגאנו, מנכ"ל החברה לפיתוח הים האדום – הוא ים סוף. "אנו מצפים לשתף פעולה איתם כדי לפתח עיצוב חדשני שישפר את חוויית המבקרים, יעמוד ביעדי הקיימות שלנו ויאפשר לנו לספק שדה תעופה לעתיד."

הדמיה של טרקלין בפרויקט הים האדום בסעודיה. צילום TRSDC

נמל התעופה, שבנייתו עתידה להסתיים בשנת 2022, מיועד לשרת מיליון תיירים בשנה עד שנת 2030, עם לוח זמנים של טיסות פנים וטיסות בינלאומיות שיוכל להגיע לשיא של 900 נוסעים לשעה.

ג'רארד אוונדן, ראש הסטודיו של פוסטרס ושות', אמר: "שדה התעופה בים סוף יהווה שער לאחד מאתרי הנופש הייחודיים בעולם וחלק בלתי נפרד מחוויית המבקרים. בהשראת הצבעים והמרקמים של הנוף המדברי, העיצוב מבקש ליצור מסע רגוע ומפנק דרך הטרמינל ויהפוך למוקד מעבר למבקרים שנמצאים ביבשה ובאוויר כאחד. אנו מצפים לעבוד עם החברה לפיתוח ים סוף בכדי להגשים את החזון לפרויקט השאפתני היחיד מסוג זה."

החברה לפיתוח הים האדום היא חברה בבעלות מלאה של קרן ההשקעות הציבורית (PIF) של ערב הסעודית. החברה נוסדה בכדי להניע את פיתוח פרויקט ים סוף – יעד תיירותי יוקרתי במיוחד באחד מאוצרות הטבע החבויים האחרונים בעולם בים סוף, אשר יציב סטנדרטים חדשים בפיתוח בר-קיימא ולפי הציפיות של סעודיה ימקם אותה על מפת התיירות העולמית.

הפרויקט יפותח על פני 28,000 קמ"ר בחוף המערבי של ערב הסעודית וכולל ארכיפלג עצום של יותר מ-90 איים ולגונות בתוליים. היעד כולל גם קניוני הרים, הרי געש רדומים, נופים מדבריים ואתרי תרבות ומורשת עתיקים. בנוסף לשדה התעופה הייעודי, השלב הראשון של הפיתוח יכלול עד 14 מלונות שיציעו 3,000 חדרי מלון על פני חמישה איים ושני אתרים ימיים וכן מתקני מסחר, קמעונאות ופנאי ותשתיות אחרות.

עם השלמתו בשנת 2030, יספק היעד עד 8,000 חדרי מלון על פני 22 איים ושישה אתרים יבשתיים. לפי החברה, מספר המבקרים השנתי ינוהל בזהירות כדי להימנע מתיירות-יתר ולהבטיח שכל אורח ייהנה מ"חוויה בלתי נשכחת במיוחד".

מבט על אחד האיים הבתוליים בפרויקט של הם האדום. צילום TRSDC

פתוחה למבקרים נוספים

מג'ד אלגנים, מנהל מגזרי התיירות ברשות ההשקעות הכללית בערב הסעודית, אמר ביריד התיירות WTM שהתקיים השבוע בלונדון, כי בקשות הוויזה לתיירות לסעודיה עלו מאז הודיעה הממלכה שהיא פותחת את שעריה בפני מבקרים זרים נוספים בספטמבר. המדינה חשפה שמערכת הוויזה האלקטרונית שלה בסך 98 פאונד הייתה פתוחה לאזרחים של 49 מדינות ב-27 בספטמבר וכ-77,000 בקשות טופלו בחודש הראשון.

למרות שסעודיה עדיין מתמודדת עם ההשלכות של ההתנקשות בעיתונאי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר אשתקד וממשיכה הביקורת עליה בתחום ההגנה על זכויות האדם, המדינה ממשיכה לקדם את אסטרטגיית התיירות השאפתנית שלה Vision 2030 שמכוונת ל-100 מיליון מבקרים בשנה עד שנת 2030.

תוכנית האב של פרויקט הים האדום בסעודיה. צילום TRSDC

הפתיחות בתחום ה-E-Visa מלווה בהקלה בכללים המאפשרים לזוגות מבקרים שאינם נשואים לחלוק חדרי מלון, ושמועות על שינוי בחוקים כדי לאפשר למבקרים זרים לשתות אלכוהול באתרי הנופש שאותם מקדמת המדינה באחרונה.

עם זאת בבריטניה קיימת אזהרת מסע לסעודיה בשל סכסוך הגבול המתמשך שלה עם תימן.

"ריביירת הים האדום" הפכה למצרית

יצויין כי המותג "הים האדום" הוא נכס שיווקי שכבר נעשה בו שימוש בעבר, עת הודיעה רשות התיירות המצרית לפני שנתיים כי תשוב ותשיק  את הלוגו של "ריביירת הים האדום" לשוק האנגלי. "ריביירת הים האדום" הוא מותג שהגה אהרן דקל (דקס), מי שהיה שנים רבות יו"ר התאחדות המלונות באילת. בשנת 1997 נועד המותג למכור במשותף את אילת שבישראל, טאבה שבמצרים ועקבה בירדן, בלי איזכור של המדינות שבהן הן ממוקמות. האידיליה הזו לא האריכה ימים דווקא בגלל התחרות בין מצרים לירדן, בלא קשר לישראל. אחרי זמן מה ניכסה לעצמה מצרים את המותג והחלה לשווק אותו לבדה.

שמה של שארם א שייח כאתר נופש ייחודי, נבנה תחת המטריה של ריביירת הים האדום, כשמטרת המצרים היא ל"מתוח" את המותג גם לאזורי נופש כמו אל גונה, אורגדה ואחרים.

Exit mobile version