Site icon IAS

ניופורט, רוד איילנד : חזרה לשורשים של יהדות ארה"ב

חברת התעופה אל על קיימה השבוע (ב') אירוע אליו הוזמנו סוכני נסיעות, סיטונאי תיירות ועיתונאים בנושא קידום תנועת התיירים לניופורט, רוד איילנד כחלק ממסלולי הטיולים בצפון מזרח ארה"ב. אל על מפעילה טיסות לניו יורק המרוחקת 3.5 שעות נסיעה ברכב מניופורט וטיסות לבוסטון המרוחקת רק שעה ועשרים דקות מניופורט.

אוואן סמית (Evan Smith), נשיא Discover Newport ודיוויד רוזנברג (David Rosenberg( , מייסד שותף בחברת Newport Events שהשתתפו באירוע, הגיעו ארצה במשלחת גדולה של 20 איש מתחומים שונים במטרה לעודד את הקשרים עם ישראל במגוון נושאים, ביניהם תיירות, כמובן.

מדינת רוד איילנד, הקטנה מבין מדינות ארה"ב (3,150 קמ"ר), ממוקמת מערבית למדינת קונטיקט וצפון מזרחית למדינת מסצ'וסטס. מדרום נמצא מפרץ רוד איילנד והאוקיינוס האטלנטי. רוד איילנד היא אחת מששת המדינות (קונטיקט, ורמונט, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, מיין ורוד איילנד) שמרכיבות את ניו אינגלנד. בוסטון היא בירתה של מדינת מסצ'וסטס ואילו פרובידנס היא בירתה של רוד איילנד. לעומתן, ניופורט שימשה כבירת  רוד איילנד עד לשנת 1790. רוד איילנד הייתה אחת ממושבות המפתח במהלך המהפכה האמריקנית, שמרדו בשלטון הבריטי ויסדו את ארצות הברית. " ניופורט וישראל, שתיהן מרדו בכיבוש הבריטי מה שיצר את מדינת ישראל וארצות הברית", ציין האורח מניופורט, אוואן סמית.

בית הכנסת העתיק בארה"ב

בית הכנסת טורו (Touro) בניופורט רוד אילנד הוא העתיק בארה"ב ובנייתו הסתיימה בשנת 1763,  בהנהגתו של יצחק דה – טורו מנהיג הקהילה שהגיע לאזור מאמסטרדם. בבית הכנסת מוצב ספר תורה מהעתיקים בעולם, שנתרם ע"י הקהילה היהודית של אמסטרדם.

בית הכנסת האורתודוקסי פעיל עדיין ומתקיימות בו תפילות מספר פעמים בשבוע, מקום עלייה לרגל של יהודים מרחבי תבל . נשיא ארה"ב ג'ורג' וושינגטון ביקר את הקהילה היהודית בניופורט בשנת  1770 וכתב לה מכתב המהווה את אבן היסוד וסלילת הדרך לשיווין הדתות באמריקה.

אחוזות מפוארות, מאכלי ים, מוזיאונים ופסטיבלים

בניופורט, עיירת הקיץ, אחוזות מרהיבות של עשירי אמריקה מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 , שבחלקן ניתן לסייר, לקיים אירועים ופסטיבלים. המפוארת שבהן היא אחוזת הברייקרס (The Breakers), ששימשה את משפחת ונדרבילט , בסגנון הרנסאנס.

לניופורט אינסוף חופים מרהיבים המשמשים מקום בילוי אידיאלי למשפחות עם ילדים, בירת היאכטות הבינלאומית. מסעדות טיפוסיות המציעות מאכלי ים הידועים באיכותם הגבוהה בכל רחבי ארה"ב.

מומלץ לבקר במוזיאון להיסטוריה, האומנות ולתולדות הימאות. ניופורט מפורסמת גם בפסטיבלים המתקיימים בה. אחד המפורסמים הוא פסטיבל הג'אז, שהחל את דרכו בשנת 1954 והיה לראשון באמריקה ופסטיבל מוסיקה קלאסית המתקיים באחת מהאחוזות המפוארות באזור.

למי שמגיע לאזור ומבקש ללון, 5000 חדרי מלון ממתינים למבקרים, חלקם ברשתות בתי המלון הידועים אך הייחודיים ביותר הם אלו בנויים על הגבעות וצופים לים. מבנים בסגנון קולוניאלי או הקטנים והטיפוסיים באירוח משפחתי, בסגנון צימר.

לפרטים נוספים באתר

סרטון וידאו

Exit mobile version