Site icon IAS

נחנך מתחם רובע בתי הכהנים בעיר העתיקה בירושלים

במתחם רובע בתי הכהנים (הרובע ההרודיאני). צילום יניב נדב

לקראת יום ירושלים ה- 57 שיצוין בשבוע הבא, נחנך מחדש מתחם רובע בתי הכהנים (הרובע ההרודיאני) שבעיר העתיקה בירושלים, לאחר שנתיים של עבודות פיתוח ושדרוג.

האתר, הכולל שכונת מגורים מימי בית שני המשתרעת על שטח של 2600 מ"ר, ובו בתים מפוארים, פסיפסים ייחודיים, רחובות ומקוואות רבים, נחשף לראשונה בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו לאחר שחרור ירושלים והעיר העתיקה, במלחמת ששת הימים, בחפירות מחקר שביצעו חוקרים מהאוניברסיטה העברית, בהובלת הפרופסור נחמן אביגד.

על פי הערכות הארכיאולוגים, השכונה שימשה למגורי כוהנים עשירים שעבדו בבית המקדש ונבנתה בתקופת הורדוס, ההערכות מתבססות על מיקום השכונה, סמוך לבית המקדש ומריבוי המקוואות וכלי האבן שנמצאו בחפירות,  ומעידים על ההקפדה הרבה על דיני טהרה שמאפיינת בתי כוהנים. העושר הגדול של תושבי השכונה ניכר מגודלם של הבתים, שחלקם בגודל עצום של 800 מ"ר ומהעיטורים והפסיפסים המפוארים שמקשטים אותם.

בשנתיים האחרונות נסגר האתר לצורך ביצוע פיתוח תשתיות ושדרוג חווית המבקרים, בהשקעה של 18 מלש"ח, והוא נחנך ביום ד' השבוע, בטקס בהשתתפות שר ירושלים ומסורת ישראל – מאיר פרוש, שר המורשת – הרב עמיחי אליהו, מנכ"ל משרד התיירות –  דני שחר, ראש עיריית ירושלים – משה ליאון, יו"ר קרן סאמיס ומנכ"לית קרן וואהל שתרמו לפרוייקט.

במסגרת השיפוץ נבנו מחדש שרידי בתים, תוך שמירה על העתקים מדויקים.   הפסיפסים שנמצאו הושלמו על ידי אומנים ונבנתה מערכת תאורה ושמע מיוחדת, שתנוע יחד עם המבקר ככל שיתקדם באתר, תאיר על מוצגים שונים, כשברקע קולות שמשחזרים את חוויית החיים בירושלים בתקופת בית המקדש.

בנוסף, במסגרת שדרוג החוויה, יצרו בחברה לפיתוח הרובע מיצגים אור-קוליים ש"מחזירים את ההיסטוריה לחיים" ומדמים את חווית ההליכה בשכונה עד לבית המקדש בתקופת בית שני, מנקודת המבט של עולי הרגל באמצעות הולוגרמות, אנימציות וסרטונים שמוקרנים על העתיקות.

בחברה לפיתוח הרובע ציינו כי כדי לאפשר למבקרים לחוות מקרוב את העתיקות, נבנו במקום שבילי זכוכית תלויים, שמאפשרים לצעוד ממש בתוך בתי השכונה, מבלי לפגוע בעתיקות והפסיפסים המיוחדים שנחשפו באתר.

שר התיירות, חיים כץ: "משרד התיירות גאה להיות שותף בפרוייקט נוסף לשיפור חווית הביקור בירושלים בכלל, וברובע היהודי בעיר העתיקה בפרט. מדובר במוקד משיכה היסטורי, רוחני ותיירותי עבור מגוון רחב של מבקרים. בצל המלחמה, ועל אף שמדובר בימים מורכבים, קיימת חשיבות רבה בהמשך הפעילות השוטפת ובהכנות ליום שאחרי. הביקוש והסקרנות כלפי ישראל כיעד תיירותי אטרקטיבי קיים ותמיד יהיה. נמשיך לפעול לשידרוג האזור". 

Exit mobile version