Site icon IAS

נובי סאד – האחות השווה של בלגרד

העיר השנייה בגודלה בוויבודינה בצפון סרביה שווה ביקור בפני עצמה. נציגי המחוז ביקרו בישראל

לשכת התיירות של מחוז VOJVODINA שבצפון סרביה, ובו ערים כמו נובי סאד  (Novi Sad)  ו-Subotica  ונציגת חברת התעופה אייר סרביה בישראל, אופן סקיי , פגשו היום (ב') סוכני נסיעות נבחרים מתוך כוונה לקדם את התיירות לאיזור.

את האירוע כיבדו נציגים מתחום התיירות במחוז, שבו לא פחות מ-45 ערים, נשיא המחוז ושגריר סרביה בישראל.

מסתבר שבמרחק של כשלוש שעות טיסה לבלגרד, מי שהיתה בירת יוגוסלביה לפני שהתפרקה למדינות נפרדות, שוכן אזור נרחב ומגוון מבחינה תיירותית, ששווה יותר מאשר סיור יום מבלגרד כפי שהוא מוצע כיום על ידי משרדי הנסיעות. חלק מהסוכנים כבר מציעים כיום גם חופשות עיר – סיטי ברייק – וגם טיולים מאורגנים, אולם חוזקו של המחוז גם כאזור יין, אתר סקי בחורף, פסטיבל מוסיקה ביולי, יעד לצעירים, מלונות וכן כ-60 חוות שבהן אפשר ללון  בסגנון כפרי (סאלאש) ועוד ועוד.

נטשה פבלוביץ מלשכת התיירות של וויבודינה. צילום עירית רוזנבלום

נטשה פבלוביץ', מנהלת ארגון התיירות של וויבודינה, מספרת שלראשונה הם מקדמים שיווקית את האזור, שהוא רב תרבותי במיוחד – הוא כולל בני 20 לאומים – ואת העיר נובי סאד, שאף זוכה להכרה של האיחוד האירופי: בשנת 2019 תוכרז כעיר הצעירים וב-2021 כעיר התרבות של האיחוד.

הלונלי פלאנט אף בחר בנובי סאד כאחד מעשרת היעדים המומלצים ל-2019.

וויבודינה היא אוצר של מורשת תרבותית בעלת חשיבות מיוחדת, לצד אדריכלות ונופים, ובהם נהר הדנובה שעובר בה, הפארק הלאומי פרושקה גורה ועוד ועוד.

לדבריה, טוב להקדיש לנובי סאד יומיים שלושה עד 5 ימים כשעונת התיירות משתרעת בין מאי לספטמבר. התיירות היא במגמת עלייה: בשנת 2017 רשמה כחצי מיליון תיירים – מתוכם 3,200 הם ישראלים – והשנה יש עלייה של 11%.

רוני פלדמן, האחראי על פעילות אייר סרביה באופן סקיי, סיפר כי בשנים האחרונות נרשמה תנועה טובה בטיסות לבלגרד, שאותן הם רוצים עכשיו להטות גם לכיוון וויבודינה. "רוב הישראלים עושים לשם יום סיור מבלגרד. אבל ערים צריך לראות ביום וגם בלילה – במיוחד כשהן מוארות. כדאי להישאר לילה בנובי סאד, אם לא יותר, ולעשות אותה לבסיס יציאה לטיולים בצפון סרביה".

רוני פלדמן מאופן סקיי. סרביה עוד מחכה להתגלות. צילום עירית רוזנבלום

אין טיול לישראלים שלא כלול בו ביקור בבית כנסת ובנובי סאד יש בית כנסת מרשים וידוע. אלא שפלדמן ממליץ במיוחד גם על בית הכנסת בסובוטיצה, שהוא השני בגודלו באירופה. לא מכבר הושקעו בו 5 מיליון יורו בשיפוץ מבפנים ועתה הוא מרהיב גם בתוכו.

בית הכנסת המרשים בנובי סאד. צילום עוזי בכר

פלדמן הוסיף וסיפר שאייר סרביה היתה במקורה חברה יוגוסלבית שבינתיים שינתה את שמה וגם עברה לבעלים חדשים. "אנחנו מפעילים 5 טיסות בשבוע בחודשי הקיץ (4 בחורף) ואולי נוסיף עוד טיסה. כשהתחלנו, המשימה היתה לקדם את חברת התעופה ואת סרביה בכלל. בשנתיים שלוש הראשונות היינו לבד בקו, ואחרי ההצלחה נוספו גם שתי חברות תעופה אחרות שטסות לבלגרד, אולם אנחנו היחידים שטסים לאורך כל השנה".

אייר סרביה מבצעת חמש טיסות שבועיות בין תל אביב ובלגרד. צילום יח"צ

התחרות הביאה גם לעלייה במספרי התיירים הישראליים, וישראל היתה בשנה שעברה השוק השני בגודלו לסרביה, למרות שיש עדיין הרבה מה לעשות מבחינת הגידול בתיירות לבלגרד ולסרביה. לאייר סרביה יש גם טיסת המשך לניו יורק מבלגרד, זאת לצד היותה החברה המרכזית לטיסות בבלקן עם טיסות לכל ערי מדינות יוגוסלביה לשעבר מבלגרד.

פלדמן מוכן, לדבריו, להגיע לבלגרד בכל חודש. "ישראלים יכולים למצוא בה מסעדות – שמחיריהן כשליש ממסעדות תל אביב – ברים, קזינו, שופינג, טיולים, הכל במרחק של טיסה של קצת יותר משעתיים, ולא פחות חשוב, מתקבלים בסבר פנים יפות. יש קשר טוב עם הממשלה והאוכלוסיה, מה שלא בהכרח המצב בכל מקום, בסרביה אנחנו מתקבלים בברכה ומרגישים טוב ובטוחים".

טבע פראי בוויבודינה שבצפון סרביה. צילום יח"צ

באירוע השתתפו, בין השאר, גם נציגות של רשת המלונות פרזידנט, שלה שלושה מלונות, אחד מהם הוא מלון פרזידנט עם חמישה כוכבים בנובי סאד. ברוב תקופות השנה – כלומר, לא דווקא בשיא עונת הסקי או בפסטיבל המוזיקה Exit ביולי – מחיר הלינה לא עולה על 60 יורו לחדר זוגי ו-100 יורו לסוויטה. המחיר כולל ארוחת בוקר, מע"מ, ביקור בספא ובבריכות. עם זאת, יש להוסיף לחשבון 1.40 יורו ללילה לאדם מס עירוני ו-0.20 יורו ליום לאדם כביטוח. מתוך סקרנות שאלתי את נציגת המלון אם בשורת ה-Airbnb הגיעה גם לנובי סאד. היא הודתה בצער שאכן כך הדבר, ושלא מעט תיירים מעדיפים את הדירות המרווחות, הממוקמות באזורים יפים בעיר, ומחיריהן דומים מאד למחירי המלון, אך גם בסרביה אין אכיפה ואיש אינו גובה מהמשכירים מס או כל אכיפה אחרת.

מלון פרזידנט בנובי סאד. 60-100 יורו ללילה. צילום יח"צ

השבוע מציעה אופן סקיי מבצע פרומו לבלגרד, כולל אביב 2019 במחיר החל מ-294 דולר לטיסה הלוך ושוב. המכירה בין ה-14-18 בדצמבר ואפשרות נסיעה בין פברואר-יוני 2019.

Exit mobile version