Site icon IAS

משמרים את זיכרון השואה

אספנו כמה יוזמות כאלה ביריד התיירות IMTM 2018 שהתקיים בתחילת החודש.

פוזנן

בעיר הפולנית פוזנן מוצע סיור עצמאי בעקבות המורשת היהודית בעיר. לפי עלון הסיור Jewish Heritage Route , לפוזנן היסטוריה של מאות בשנים בהן חיו נוצרים ויהודים זה לצד זה. היהודים הראשונים הגיעו לאזור Wielkopolska עוד לפני היווסדה של העיר. כשתוכננה העיר במאה ה-13, הוקצה ליהודים חלקה הצפוני ובמרוצת השנים הייתה הקהילה היהודית הגדולה והידועה מבין הקהילות היהודיות בפולין. במרוצת הדורות חלו שינויים בקהילה לפי ההתפתחויות שקרו בפולין ומלחמת העולם השנייה המיטה עליה שואה.

את הסיור אפשר לעשות כיום רק באופן לא מאורגן, בעזרת המדריך אותו אפשר להוריד דיגיטלית מ- http://trakt.poznan.pl/en/folders/. מוצע מסלול הכולל 26 תחנות, כולל הרובע העתיק בו גרו היהודים, סיפור "הגולם" מפראג שיוצרו היה לפי האגדה הרב מפוזנן – המהר"ל, בתי כנסת ועד מחנות הריכוז בתקופת מלחמת העולם השנייה.

פרוייקטים נוספים – פרויקט על יהודי פוזנן http://www.fira1915.pl/en/ ופרויקט מימון המונים לפרסום זכרונותיו של אחד השורדים המועטים של יהודי פוזנן (Noach Lasman –  (https://wspieram.to/noach , שכבר השיג 130% מיעדו.

סיור בעקבות יהודי בלגרד

בבלגרד, בירת סרביה, מוצע סיור יהודי על ידי חברת Belgrade walking tours העורכת סיורים רגליים בעיר. הסיור עובר באתרים החשובים ביותר של התרבות והמורשת היהודית בבלגרד, כמו מבנה "עונג שבת", מוזיאון ההיסטוריה היהודית ובית הכנסת הפעיל היחיד בבלגרד ובמרכז סרביה – "סוכת שלום".

מורי דרך הבקיאים בהיסטוריה, בתרבות ובמסורת היהודית, מובילים את המסיירים בדרכה של הקהילה הספרדית בבלגרד, שנוסדה במאה ה-16. הסיור כולל מידע על מספר היהודים, אורח חיי הקהילה, התפקיד החשוב שהיה ליהודים במלחמות של סרביה לעצמאות ולאיחוד המדינה ועוד.

הסיור כולל ביקור בבית הקברות היהודי שבו קבורים גם סימון ורבקה הרצל, הוריו של בנימין זאב (תיאודור) הרצל. כמעט 90% מיהודי סרביה נרצחו בשואה בשנים שסרביה היתה כבושה על ידי הנאצים (1941-1944).

ביקור במחנה הריכוז Sajmiste בו נרצחו כ-7,000 יהודים ובכמה אתרי זכרון לקורבנות הפשיזם והשואה נכלל גם כן. משך הסיור כארבע שעות ומחירו 39 יורו.

http://www.belgradewalkingtours.com/

היהודים של מלטה

חברת התעופה אייר מלטה תחנוך בחודש מרץ חמש טיסות שבועיות בין תל אביב ומלטה, שיימשכו עד חודש אוקטובר. בכך תונגש האפשרות – בצד הנופש והתיירות המקובלים – להתוודע אל היהדות של מלטה.

רשות התיירות של מלטה (MTA) ייצרה תוכנית מורשת ליהדות מלטה שהושקה במאי 2016 ומשווקת בארצות הברית, מתוך הכרה בחשיבותו של שוק הנסיעות היהודיות בצפון אמריקה . אירוע כזה נערך לא מכבר בניו יורק ובו הוקרן בפני יותר מ-200 חברי הפדרציה האמריקאית-ספרדית, סרטון המספר על החוויה היהודית במלטה.

השורשים היהודיים במלטה מתוארכים למאות ה-4 וה-5 בתקופה הרומית, וההיסטוריה היהודית הארוכה כוללת תקופות של שגשוג או עבדות – בהתאם למי ששלט בה באותה התקופה. כיום מונה הקהילה היהודית במלטה פחות מ-200 איש, אך היא עדיין תוססת.

במהלך מלחמת העולם השנייה, היתה מלטה המדינה האירופית היחידה שלא דרשה אשרות כניסה מיהודים שנמלטו מציפורני הנאציזם. יהודים מלטזים רבים נלחמו בגרמניה כחיילים בצבא הבריטי במהלך המלחמה.

בעת ביקור במלטה אפשר לפגוש את הקהילה היהודית המקומית ולהשתתף בתפילות שבת וחג בבית הכנסת. לפני שנתיים הקימה חב"ד את המסעדה הכשרה הראשונה, שנמצאת במיקום מרכזי בסנט ג'וליאן.

סיור במלטה כולל נקודות עניין של מורשת יהודית הכוללים ציוני דרך ישנים ושלטי רחוב. בעיר מוקפת החומה מדינה, שבה היוו היהודים כמעט שליש מהאוכלוסייה, יש "שוק משי יהודי" ובוולטה – בירת מלטה ובירת התרבות האירופית 2018 – אפשר לראות קטע חוף המכונה "Jews Sally Port", כנראה ציון לכלא העבדים היהודי שפעל בסמוך בעבר.

במלטה ישנם שלושה בתי קברות יהודיים, אשר על אף היותם נעולים, ניתן לבקר בהם לאחר הסדרים מוקדמים.

Michelle Buttigieg, נציגת רשות התיירות של מלטה בצפון אמריקה, אמרה בהקשר של האירוע בניו יורק כי "רשות התיירות של מלטה, יחד עם שותפיה לתוכנית מורשת יהדות מלטה, מצפים להגדיל את מספר התיירים היהודים על ידי אירוח אירועים דומים, כדי להציג את חוויית המורשת היהודית של מלטה לא רק בארה"ב ובקנדה, אלא גם בישראל ובמדינות אחרות ".

אתר: http://exclusivelymalta.com/index.php/jewish_culture/.

האתר הרשמי של תיירות מלטה : http://www.visitmalta.com/

 

ניצולי סוגיהרה – שביל הזיכרון ביפן

בשנת 1940 נהרו המוני פליטים יהודים שברחו מפולין לליטא, אל הקונסוליה היפנית בעיר קובנה, בתקווה לזכות שם באשרות מעבר. הדיפלומט היפני צ'יאונה סוגיהרה, לאחר שהתלבט בין חובת הציות לכללים כדיפלומט ובין חובתו המוסרית כאדם, הגיע למסקנה כי חיי אדם הם מעל לכל והחליט להנפיק לפליטים את האשרות. במשך חודש הוא הנפיק 2,139 אשרות. לאחר שקיבלו את אשרות המעבר, נסעו הפליטים ברכבת הטרנס-סיבירית לוולדיווסטוק, משם הפליגו לנמל צורונה שביפן. הם חצו את יפן לקובה ויוקהמה ומשם המשיכו לאמריקה, קנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות. האשרות שהנפיק סוגיהרה, הצילו את חייהם של אלפי אנשים.

העיר יאוטסו (Yaotsu) היא עיר הולדתו של סוגיהרה, שמעשהו האמיץ זכה להכרה ולשבחים בכל העולם. בעיר נבנו "גן האנושיות" ו"היכל הזיכרון לצ'יאונה סוגיהרה", במטרה לציין את פועלו ולהעביר את מורשתו לדורות הבאים. בהיכל הזיכרון מוצגים עבודתו של צ'יאונה סוגיהרה וסיפור הנפקת האשרות, כמו גם ההסטוריה של השואה והמצב באירופה במלחמת העולם השנייה. קבוצות מאורגנות וגם מבקרים בודדים מוזמנים לקבל הסבר על פועלו בחדר ההרצאות.

http://www.sugihara-museum.jp/index_en.html

מסע זכרון לאנטוורפן

לא מכבר פרסמנו כתבה (https://www.ias.co.il/node/6738) על פרוייקט שיהווה פיילוט למסע על עתיד זכרון השואה בעיר הבלגית אנטוורפן, מי שהייתה – ובחלקה עודנה – עיר חיה ותוססת עם חיים יהודיים.

המסעות בעקבות השואה של תלמידי בתי הספר לפולין נערכים זה שנים (ומוזכרים לא אחת בהקשרים לא חיוביים במיוחד) ומסתבר שאת מרב התכנים שאליהם הם נחשפים במסעות אלה, ניתן למצוא בטווח של שעת נסיעה משדה התעופה של בריסל – בארצות השפלה (נידרלנד), בלגיה והולנד.

את המסע יזם רובי הרשקוביץ, מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, בחסות לשכת התיירות של העיר אנטוורפן.

המסע הראשון בסדרה יתקיים בשבוע הבא, ב-28 בפברואר, בהפקת מחלקת "שורשים ושבילים" מבית חברת התיירות אופקים. המסלול בן 4 לילות יחצה את קשת הנוכחות היהודית בערים בריסל ואנטוורפן מאז המאה ה-12 ועד ימינו. במסלולם יעלו בבריסל את זכר קדושי עלילת הדם מהמאה ה-13; את דונה גרסיה ואנוסי פורטוגל אשר ייסדו באנטוורפן את הבורסה הראשונה בעולם וקבעו נהלי מסחר גלובלי המתקיימים עד היום; יצעדו בעקבות "מוטל בן פייסי החזן" והסופר שלום עליכם בעצמו, המפליגים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות על סיפון אוניות ה"רד סטאר ליין"  ועוד.

Exit mobile version