Site icon IAS

מלטה – מדינת איים קטנטונת, עם היצע תיירותי ענק

הנמל הגדול בעיר הבירה ואלטה, שער הכניסה מהים התיכון למלטה. צילום שוש להב

בהיסטוריה הארוכה והמרתקת של מלטה, שהייתה מיושבת כבר בשנת 5200 לפנה"ס, היא ידעה שפע של כובשים ושליטים: הפניקים, הרומאים, הביזנטים, הערבים, הנורמנים, הצרפתים (עם נפוליאון), הבריטים, ועתה גם הישראלים – הכובשים ברגליהם את אתריה ונכבשים בקסמיה.

במרחק טיסה ישירה של שלוש שעות ב"אייר מלטה", מגיעים לאיי מלטה היפהפיים בים התיכון, לחופים ולמפרצים הרומנטיים, לאתרי הארכיאולוגיה העתיקים והנדירים, לערים הקטנות בעלות אופי רב-לאומי, לנופים המרהיבים ולאבירים האמיתיים כמו באגדות.

לשם מלטה שני פירושים: דבש ו"הנמל המוגן". רפובליקת מלטה היא מדינה קטנטונת השוכנת במרכז הים התיכון, דרומית לסיציליה, איטליה. שטחה כ-316 קמ"ר והיא מורכבת מכמה איים, בהם שלושה מיושבים: מלטה – האי העיקרי שואלטה בירת המדינה נמצאת בו, גוזו – כפרי וחקלאי יותר, קומינו – תושבים בודדים וחופים בתוליים. בשנת 1964 הוענקה למלטה עצמאות מהאימפריה הבריטית אך היא עדיין חברה בחבר העמים הבריטי וב-2004 הצטרפה לאיחוד האירופי. הדת הרשמית נוצרית קתולית, השפות הרשמיות מלטזית ואנגלית, במזג האויר מזכירה את ישראל ורבים יעדיפו לטייל דווקא בחורף, בלי החום והלחות.

הים התיכון עוטף את האיים והערים הקטנות. מראה בסנט ג'ורג ביי. צילום שוש להב

תיירות ותיירים:  

בשנת 2018 הגיעו למלטה מעל 2 מיליון תיירים, הרבה מעל מספר תושביה שהוא כ-420 אלף, כך מספרת שגרירת מלטה בישראל, ססיליה אטרד-פירוטה. לדבריה, למלטה אין משאבי טבע ולכן חשיבותו הרבה של ענף התיירות. לשאלתי, ענתה שבמלטה לא מוכרת תופעת האנטישמיות.

ז'נט גרש דימש, מנהלת שיווק ומכירות בלשכת התיירות המלטזית ואייל סלע, שגריר ישראל במלטה. צילום שוש להב

דברים אלה מחזק שר החוץ המלטזי כרמלו אבלה, שאירח משלחת עיתונאים מישראל במשרד החוץ, השוכן ב"פאלאצו פאריסיו" – בניין בעל ארכיטקטורה בארוקית שנראה כמו מוזיאון אמנות. השר מספר שבמלחמת העולם השנייה הופצצה מלטה ע"י מדינות הציר, אך למזלם לא צלח הכיבוש הגרמני, יהודיה לא נפגעו ומלטה פתחה שעריה לקליטת פליטים יהודים. לדבריו, התיירות היא פתח להעמקת הקשר בין מדינות.

"מלטה משקיעה רבות בפיתוח התיירות ומעוניינת מאד בתיירים הישראלים", אומרת ז'נט גרש דימש, מנהלת השיווק והמכירות בלשכת התיירות המלטזית. לדבריה, אם בתקופה שבין ינואר לאוקטובר 2017 הגיעו למלטה מישראל 13,317 איש, הרי בתקופה המקבילה הזו הגיעו ב 2018  למלטה 19,578 ישראלים, גידול של 47%, זאת בזכות פעולות הפרסום והשיווק של המלטזים וגם בזכות הטיסות הישירות  בין המדינות.

היא מציינת שבחודש ינואר 2019 תבקר בישראל נשיאת מלטה, וכיון שאנו בעונת החורף, היא ממליצה להשתתף ב"קרנבל של מלטה" בחודש פברואר – חגיגה ססגונית בת חמישה ימים.

ואלטה הבירה ו'שלוש הערים' שממולה: 

ואלטה, עיר הבירה של מלטה, הוכרזה כולה כאתר מורשת עולמית מטעם ארגון אונסק"ו. זו אחת מהבירות הקטנות בתבל – שטחה כחצי קמ"ר בלבד – והיא בנויה על חצי אי בדרום-מזרח מלטה. היא נוסדה ב-1566 כאות לניצחונם של האבירים על הצבא העות'מאני, שלא הצליח לכבוש את מלטה. אבירי מלטה, שהשפעתם ניכרת עד היום בואלטה ובסביבותיה, קבעו את מושבם במלטה. תזכורת לכך נראה ב"קאזה רוקה פיקולה", שהינו ארמון שנבנה ב-1580 והתגוררו בו משפחות אצולה, וכיום פתוח לציבור ע"י המרקיז דה פירו, שהפך אותו למוזיאון.

בניין משרדי ראש הממשלה במרכז ואלטה. ארכיטקטורה מרהיבה בכיכר מטופחת. צילום שוש להב

הרחובות של ואלטה עמוסים במבנים בעלי חשיבות תרבותית ואדריכלית, שמרביתם הוקמו על ידי האבירים, ובהם קתדרלת יוחנן-ג'ון הקדוש, המעוטרת בתוכה ביצירות אמנות מרהיבות בסגנון הבארוק, בהן ציורים של קראווג'ו ואורגן עתיק ויפה; תיאטרון מנואל – השלישי בגילו באירופה שעדיין מתפקד; ארמון הגראנד מאסטר – שמשמש כיום כמשכנם של נשיא המדינה ובית הנבחרים, ובחזיתו ניצבים שומרים שמזכירים את שומרי ארמון בקינגהאם בלונדון; הכנסייה הכרמליתית שכיפתה מזדקרת מעל קו הרקיע של העיר וגם מבצר סנט אלמו וחומות העיר.

תצפית מגני בארקה בואלטה, אל 'שלוש הערים', שממול. צילום שוש להב

 אין להחמיץ את גני בראקה העליונים, שבמאה ה-17 שימשו כחצר הפרטית של האבירים האיטלקים ורק באמצע המאה ה-19 נפתחו כפארק ציבורי. גנים פורחים לצד קשתות אבן שנבנו במאה ה-17, אשר תחתם סוללת תותחים מאיימת ומהם נשקפת תצפית פנורמית מרהיבה על הנמל הגדול ועל שלוש הערים המבוצרות, שמצידו השני של המפרץ. מומלץ לשוט בסירת-גונדולה אל שלוש הערים, שהן: בירגו-ויטוריוסה, סנגלאה וקוספיקואה. ויטוריוסה היא המעניינת שבהן, ובה מצאנו את מה שהיו הרובע היהודי ואת בית הסוהר של האינקויזיציה. מצמרר.

מדינה הבירה הראשונה ורבאט הנקרופוליס:

מדינה היא עיר מרתקת, ששימשה כבירתה הראשונה של מלטה לאחר שהגיעו אליה האבירים. הכינוי "העיר השקטה" הולם אותה, רק 200 תושבים מתגוררים כיום בין החומות המבוצרות של העיר העתיקה, שניצבת על גבעה וצופה על מרחבים גדולים, ושער הכניסה אליה מפואר. יש בעיר התוססת מגוון של מבנים ימי ביניימיים ובארוקיים וכדאי לבקר בפאלאצו פאלצון, שהוא ארמון מהמאה ה-16 המציג אוספים של יצירות אמנות. בכיכר הראשית ניצבת הקתדרלה העתיקה והיפה במלטה, שנהרסה ונבנתה כמה פעמים. בסמוך נמצא מוזיאון הקתדרלה, שבו מוצגים שרידים רומיים, רישומים של דירר ואוסף מטבעות.

שערי הכניסה לעיר הבירה העתיקה של מלטה, מדינה. צילום שוש להב

העיר רבאט שפירושה בערבית “פרברים", צמודה למדינה ונמצאת מחוץ לחומות העתיקות. בעבר הרחוק שימשה כנקרופוליס ("עיר מתים") של מדינה. כדאי לבקר בה בשני אתרים: במערת סנט פול שמתחת לכנסייה של הקדוש, ולא להחמיץ את הביקור בקטקומבות של פול הקדוש, שהן אתר קבורה רומי גדול, עם מחילות שנמתחות לאורך קילומטרים מתחת לאדמה ומערכת קטקומבות תת-קרקעית שהיו בשימוש במאות ה-3 עד ה-8 לספירה, ששם נקברו נוצרים, פגאנים ויהודים כאחד. כדאי גם לבקר גם בקריפטה של אגאתה הקדושה הנמצאת בסמוך.

אטרקציות נוספות באי מלטה:

חַגַ'ר אִים – אחד האתרים הארכיאולוגים החשובים במלטה. אתר פרהיסטורי מרשים, שלמרות שיני הזמן שרידיו שרדו במשך יותר מ-5,000 שנה. חמישה מבני פולחן, כמה אולמות גדולים וקיר חיצוני שבנוי מאבנים ענקיות שגובהן יותר משלושה מטרים. בפנים נמצאו דמויות של נשים עבות בשר וחסרות ראש, קרוב לוודאי אלות, שאחת מהן זכתה לכינוי "ונוס ממלטה". צוקי דינגלי נמצאים סמוך למקדשי חג'ר אים ומדובר בצוקי אבן גיר שנפרסים לאורך כשלושה קילומטרים, ונופלים בחדות אל הים התיכון מגובה של כ-220 מטרים. מהצוקים נשקף האי הבלתי מיושב פילפלה, וביום בהיר נשקפים מהם גם חופי תוניסיה ולוב. בילויים וקניות לאלה מומלץ להגיע לסנט ג’וליאן, עיירה תיירותית ושוקקת מקומיים ותיירים, בשל המסעדות, הבארים, מועדוני הלילה ומעגן הסירות הנחמד שבו. מוקדי השופינג המומלצים הם "ביי סטריט" בסנט ג'וליאן או מתחם "סלימה שופס" בעיר סלימה הסמוכה, ומקום נחמד נוסף הוא כפר הדייגים מרסשלוק.

האי גוזו – פנינת טבע וארכיאולוגיה קסומה:  

במעבורת מהאי מלטה, בשייט של כ-25 דקות, מתגלה אט אט גוזו, במראה יפהפה. אי קטן עם כ-30 אלף תושבים, שקצב החיים בו איטי יותר, אבל האטרקציות והאתרים התיירותיים אינם נופלים מאלה שבמלטה. הבירה ויקטוריה-רבאט היא עיר עתיקה המוקפת חומה ובה מצודה מרשימה שממנה נשקף נוף מרהיב. סביב הכיכר המרכזית בויקטוריה, בתי קפה, חנויות ודוכנים רבים בסגנון שוק.

מקדשי ג'גנטייה באי גוזו, בני 6000 שנה, עתיקים יותר מהפירמידות. צילום שוש להב

מקדשי Ġgantija – העתיקים ביותר ב"מקדשי המגליות" שבמלטה. המבנה הפרהיסטורי הזה הינו העתיק בעולם, אף יותר מהפירמידות שבמצריים, שעדיין עומד על תילו והוא בן למעלה מ-6000 שנים. מובן שבאונסק"ו אימצו את האתר. במקדש בגוזו נמצאה גם כתובת עתיקה חקוקה באבן הכתובה בעברית קדומה. במוזיאון הארכיאולוגי הסמוך מוצגות צלמיות שנמצאו במקדש ג'גנטייה ובהן דמות אישה גדולת ממדים, שעל פי ההערכות מסמלת את אלת הפריון.

מערת קליפסו מסופר במיתולוגיה היוונית כי כאן החזיקה הנימפה קליפסו את אודיסאוס במשך שבע שנים. המערה עצמה סגורה בשל סכנת קריסה, אך הנוף סביבה מרהיב וכולל תצפית יפה אל הים, שממנה נשקפים ביום בהיר חופי סיציליה. למרגלות הצוק נמצא אחד מחופי הרחצה החוליים הבודדים במלטה, חוף "ראמלה אל-חמרה" – חוף החולות האדומים. מסיימים את הביקור באי גוזו בארוחת צהריים מאוחרת, במסעדה המצויינת אקסרי לה-בוקה, בתצפית מעוררת תיאבון על האי הבתולי קמינו.

שוק המשי היהודי בעיר מדינה, ממנו נותר רק השלט. צילום שוש להב

הנקודה היהודית ו"לחיים":

כיום חיים במלטה כ-1,000 יהודים. ב-2013 הוקם במלטה "בית חב"ד", ע"י הרב חיים שלום ורעייתו הרבנית חיה מושקא סגל, שמתגוררים במלטה כבר שש שנים ורואים בזה שליחות לכל החיים. הם מפעילים בעיר הקטנה סנט ג'וליאס מסעדה כשרה למהדרין בשם "לחיים". ראשוני היהודים הגיעו למלטה יחד עם הסוחרים הפיניקים שהתיישבו באי גוזו. עדות לקהילה היהודית המפוארת של מלטה הוא שוק המשי העתיק בעיר מדינה, שכיום נותר ממנו רק השלט בעברית. ב-1979 נהרס בית הכנסת הישן של הקהילה בבירה ואלטה, ובינואר 2000 נחנך בית כנסת חדש.

קדירת תבשיל בשר ארנבת וירקות. 20 מתכונים שונים לתבשילי ארנב. צילום שוש להב

אוכל, קדימה אוכל:

במלטה שפע מסעדות ובתי קפה פתוחים על המדרכות ובכיכרות, והתפריט המקומי עשיר עם השפעות קולינריות של מי ששלטו כאן בעבר. גבינת העיזים המטוגנת בתוך סלט יוצרת שילוב מעניין, הקינוחים מופלאים בטעמם כמו למשל עוגת הפודינה העשויה מלחם, פירות יבשים, אגוזים וקקאו, מרק הדגים מעולה, אבל גולת הכותרת והמאכל הלאומי המלטזי – הינו תבשילים מבשר ארנבת. העזתי והזמנתי. הגיעה קדרת חימר מהבילה ובה תבשיל סמיך עם בשר ארנבת וירקות, ומתברר שלמטבח המלטזי יש 20 מתכונים לבישול בשר ארנבת. בהחלט טעים.

כדאי לדעת:

  1. טיסה סדירה ישירה מישראל למלטה  ב"אייר מלטה", אורכת כשלוש שעות. בחורף 3 טיסות שבועיות ובקיץ 5 טיסות .
  2. המטבע לשימוש הינו אירו, ויחסית לישראל היא זולה מעט יותר.
  3. הנהיגה מצד שמאל, כמו באנגליה – היזהרו לא להידרס.
  4. השקעים החשמליים ברוב המקומות הם אנגליים (2 נקודות) ולכן כדאי להביא מעביר מתאים.
  5. חדר זוגי עם ארוחת בוקר בעונת החורף, נע מ-120 אירו במלון מרובה כוכבים, וכ-30 יורו בצימר נחמד ונקי בערים הקטנות.
  6. אני שמחה להמליץ על מלון ברמה גבוהה, נעים מאד לשהות, במיקום מרכזי ובמחיר סביר:

Palace Hotel in Sliema.  אתר

אתר לפרטים נוספים על תיירות במלטה

אתר למידע על אירועי החורף במלטה

אתר לסרטוני וידאו על טיולים במלטה

 

הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות המלטזית 

Exit mobile version