Site icon IAS

מורי הדרך: "יוצאים למאבק צודק וערכי"

"ביטול הרישיון בתיירות פנים, מנוגד לאינטרס הציבורי, לשלום הציבור ובטחונו ויאפשר לכל אדם – לרבות בעלי עבר פלילי – להדריך. זה כולל ילדים במוסדות חינוך, מוסדות מדינה, גופים ציבוריים ועוד", טוענים מורי הדרך בעקבות הצעת חוק שירותי תיירות התשע"ז 2018, "ביטול הרישיון בתיירות הפנים כמוצע בהצעת החוק, יפגע בסיפור האמיתי ובמורשת האמונים על ההסברה בשטח. מדובר לא רק בפגיעה בפרנסה של מורי הדרך, שלמדו במשך שנים את המקצוע בהוראות המדינה, אלא גם בפגיעה בהסברה של מדינת ישראל החפצה בהנחלת המורשת".

הצעת החוק עברה באחרונה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ובהודעה של מורי הדרך נאמר כי כיום, לפי תקנות שירותי תיירות (מורי דרך) שנחקקו ב-1967, יש חובה לשכור שירותים של מורה דרך בעל רישיון בתיירות פנים ותיירות חוץ (בתנאי שהסיור/טיול היא בתשלום). "מורי הדרך עוברים הכשרה ארוכה ומקצועית כבשאר מדינות העולם על מנת לספר את סיפור המקום והמורשת והם החוליה המקשרת בין המקום למטייל. מי שעומד מול התייר והמטייל בארץ, הינו מורה הדרך, המהווה את חוד החנית של הנחלת המורשת וההיסטוריה של הארץ. ולכך יש משקל סגולי גבוה לחיזוק הזיקה והמורשת בקרב המטיילים הישראלים ותפקיד מהותי וחיוני בקרב התיירים. במיוחד במדינתנו, שבה יש ערך מוסף חשוב לקידום ההסברה הישראלית באמצעות התיירים המבקרים בה", נמסר מהאגודה.

עוד טוענים מורי הדרך, כי אישור החוק החדש לראשונה מזה 40 שנה, פורץ את השוק ובכך הממשלה מפקירה את בטחון הציבור ורווחתו. וזאת משום שאין לציבור כל דרך לדעת מי המדריך שהם שוכרים (לרוב השיקול יהיה כספי עם שכר מינימלי), מה הכשרתו, האם יש לו עבר פלילי, האם הוא עבריין מין, איזה ביטוח יש לו המכסה אותו בפני מפגעים או פגיעות הן לעצמו והן כלפי המטיילים שלו, איך רשויות המס מתייחסות אליו, לאיזה קוד אתי או כללי אתיקה המדריכים האלה מחוייבים ועוד.

"מורי הדרך נמצאים בכאוס מוחלט"

הסעיפים המייתרים, לטענתם, את מורי הדרך בישראל נמצאים בהגדרת מהי סוכנות נסיעות, הרשאה לכל אחד להדריך קבוצות בסדר גודל של 25 אנשים, הגדרה של שפות ייחודיות שבהן המדינה מפקירה את ההסברה ואת והקבוצות בידי מלווי הקבוצות שלהם, רק משום שאין די מורי דרך הדוברים את השפה הספציפית. כמו כן הם מציינים את ההחרגה של כל הגופים העוסקים בידיעת הארץ, חינוך וטבע "ולמעשה בכך נפרצה לגמרי מסגרת ההדרכה של תיירות הפנים במדינת ישראל", אומרים באגודת מורי הדרך.

בני כפיר, יו"ר האגודה, אמר כי מורי הדרך נמצאים בכאוס מוחלט. "החלטה זו, שנפלה עליהם כרעם ביום בהיר, לא תואמת את הרציונל של המדינה והממשלה להנחלת ההסטוריה והמורשת ודאגה לשלום הציבור. נראה שמנסחי הצעת החוק לא מבינים את המשמעות בפועל של נוסח זה, שיהווה בכייה לדורות וכנגד כל אינטרס ציבורי וערכי. מורי הדרך יוצאים למאבק צודק וערכי למען ההסברה ושלום הציבור" הדגיש כפיר.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "משרד התיירות מצמצם רגולציה מיותרת ומעדכן את חוק שירותי תיירות, שחוקק לפני כ-40 שנה למציאות העכשווית. נוכח השינויים שחלו בענף התיירות במיוחד בשנים האחרונות, נוצר צורך לצמצם רגולציה ברישוי מורי דרך, והפעלתה רק במקום בו היא נדרשת. התיקון פוטר את תיירות הפנים מהחובה להשתמש בשירותי מורה הדרך, למעט קבוצה המאורגנת מטעם סוכנות נסיעות, או מסיע לקבוצה המונה לפחות 25 אנשים, ולמעט קבוצות המודרכות באתר באמצעות מדריך מטעם האתר.

ביחס לתיירי חוץ, מחייב התיקון מתן שירותי הוראת דרך על ידי מורה דרך מוסמך לתייר חוץ. זאת, למעט קבוצות המודרכות על ידי רועה רוחני, שמורה דרך אינו יכול להחליף, או קבוצות הדוברות שפות ייחודיות. מדובר בשפות נדירות, אשר הגדרתן תיקבע במשותף על ידי ועדה מיוחדת שתמונה לכך, ואשר תכלול את כל הגופים והנציגים הרלוונטיים. ההיתר יינתן אך ורק לתקופות מוגבלות, כדי לתת מענה לביקוש למורי דרך דוברי שפות ייחודיות, שפות שלהן אין מענה מספיק אצל מורי הדרך בישראל.

בנוסף, התיקון מקל על מורי דרך ישראלים, שיחויבו לחדש רישיונם מדי 5 שנים ולא מדי שנה, כפי שקובע החוק כיום.

התיקון כולל גם הקמת של ועדה שתעסוק בכללי האתיקה ובעבירות אתיקה של מורי דרך. יהיה ניתן לשלול רישיונו של מורה דרך אשר עבר עבירה אתית, או הורשע בעבירה, שבנסיבותיה אינו ראוי עוד לשמש כמורה דרך. משרד התיירות גאה בכך שמורי הדרך, המפוקחים על ידו, מקבלים את הציון הגבוה ביותר בסקרי שביעות רצון של תיירים משירותי התיירות שהם מקבלים בישראל – 4.5 מתוך 5", סיכם משרד התיירות.

Exit mobile version