Site icon IAS

מוזיקה ותיירות טיפסו ב"סולם יעקב" בגינוסר

מופע קאנטרי מלהיב בפסטיבל סולם יעקב, במתחם מלון נוף גינוסר. צילום שוש להב

אירוויזיון? הצחקתם את באי פסטיבל "סולם יעקב", שלא יוותרו על המוזיקה "שלהם" בעבור שום "דיווה"…

פסטיבל "סולם יעקב” ומלון נוף גינוסר הם כמו תאומים זהים: מזה שנים ארוכות מחוברים השניים, פעמיים בשנה (אביב וחורף), באמצעות פסטיבל מוזיקלי-תיירותי שונה, המתקיים במתחם בית המלון, שמשנה את פניו כליל, ואלפי אנשים מגיעים אליו – רבים מהם תיירים, בעיקר מהארצות האנגלו-סקסיות. הפסטיבל מתרחש במתחם התיירות הפסטורלי של המלון השוכן לחופי הכנרת, כשעתיים נסיעה מתל אביב. יש בו שילוב נהדר של רוח חופשית ובחירה – בין מופעי מוזיקה שבתוכנית הרשמית לבין התארגנות מוזיקלית ספונטנית, ובין טבילה בכנרת לבין טיולים באתרי האזור.

"עיר האוהלים" מתמזגת במלון נוף גינוסר המארח במתחם שלו את הפסטיבל, במראה לא שגרתי. צילום שוש להב

את הפסטיבל ייסדו יהודית ומנחם וינגרד, קיבוצניקים-לשעבר וכיום גרים בקצרין שבגולן. בתחילת דרכם הקיבוצית חלמו להביא את התרבות שלהם ארצה והגשימו זאת בגדול. בסופ"ש האחרון 16-18 במאי, התקיים הפסטיבל הקיצי, זו השנה ה-43 ברציפות! מזג האוויר אמנם חם, אך חום הלב והמוזיקה הזורמת בכל נים בגוף, משכיחה את השרב והקהל שר, רוקד ומתמזג בכל הירוק העוטף אותו.

יהודית ומנחם וינגרד – מייסדי פסטיבל סולם יעקב. צילום שוש להב

חדרי המלון תפוסים כולם, המדשאות הנרחבות נראות כ"עיר אוהלים" בהם מתגוררים חלק גדול מבאי הפסטיבל – מראה לא-אופייני בבתי המלון, אך כאן הוא חלק מאווירת "ילדי הפרחים". הגיעו לפה משפחות שלמות – קשישים ומבוגרים, צעירים וקטנטנים. בליל של שפות, בעיקר עברית ואנגלית, אך ידוע שהמוזיקה היא שפה בינלאומית.

סופ"ש של מוזיקה באולמות המלון ובמתחם  

בשלושת ימי הפסטיבל בילינו בפסטיבל המיוחד הזה, בחברת אנשים שנושמים ומדברים מוסיקה וקצב. הפסטיבל מחבר בין מוזיקת עמקים מכושפים מאירלנד, סווינג בועט וצעיר, בלוז של ערב בפאב אמריקאי, פולק איטלקי ואנגלי מסחרר, קאנטרי מעורר געגועים לג'ון באז ולבוב דילן וגם כליזמרים.

מופע פולק אינטימי במסגרת פסטיבל סולם יעקב, במלון נוף גינוסר. צילום שוש להב

הפעם הופיעו בפסטיבל: BRIGAN עם פולק אותנטי היישר מדרום איטליה, Eli & The Chocolate Factory בקצב הסווינג המקפיץ והג'ז המסורתי, שי טוכנר עם יונתן מילר וחברים שרים קאנטרי ופולק קלטי, להקת SUMSUM עם גרוב צועני, תזמורת הכליזמר הישראלית ועוד יותר מ-30 מופעים.

אתרים וטיולים, טבילה בכנרת ואווירה

הפסטיבל הססגוני מציע – בנוסף למופעי המוזיקה הרבים – גם סדנאות ריקוד, יוגה ואימפרוביזציה, סדנאות יצירה לילדים ויריד אומנויות (Crafts) קסום וענק, דוכני אוכל ואווירה של חו"ל. לא צריך לצאת מתחומי הקיבוץ היפה גינוסר וממתחם בית המלון נוף גינוסר, מפני שיש כאן שפע של היצע תיירותי. לאורך השבילים המובילים לכנרת ילוו אתכם סלעים בהם נחצבו עבודות אמנות. הדשאים הירוקים והפריחות הצבעוניות עושים חגיגה בעין. אפשר להתרענן בשחיה בבריכת המלון, אך לא לוותר על טבילה בתכול הכנרת, שהתמלאה בזכות גשמי הברכה בחורף (תוכלו, כמובן, גם לנסות ללכת על המים, כמו ישו). מכאן צופים על מצוק הארבל. פסטורליה אמיתית.

ועוד משהו משמח – ללא קשר לפסטיבל, עשרות רבות של אוטובוסים עם תיירים, הגיעו לגינוסר לשייט בכנרת ולביקור בסירת העץ של ישו בבית יגאל אלון.

סירת העץ העתיקה של ישו בבית יגאל אלון. צילום שוש להב

בית יגאל אלון וסירת העץ העתיקה של ישו  

במתחם פסטיבל סולם יעקב, בקיבוץ גינוסר ועל חוף הכינרת, הוקם בניין מרשים לזכרו של יגאל אלון – מפקד הפלמ"ח, שר בממשלות ישראל וממייסדי הקיבוץ. המוזיאון מפגיש את המבקר עם נושאים הקשורים לאדם בגליל, המהווה דגם לבעיותיה ודרכה של מדינת ישראל. התצוגה מקיפה היבטים שונים – האדם והנוף, תקופת המשנה והתלמוד, הכפר הערבי, מאה שנות ההתיישבות, "צומתי הכרעה", חדר הנצחה וגלריה לאמנות ופסלי חוץ. המוצג שמושך את העניין הרב ביותר במקום, ולכן הוקדש לו חדר נפרד בקומת הכניסה, הוא סירת ×¢×¥ עתיקה שנתגלתה באקראי בכינרת, מיתרונות המיפלס הנמוך של שנות ה-1980. בדיקות תארכו אותה לתקופה בין המאה ה-1 לפנה"ס למאה ה-1 לספירה – ימיו של ישו – והגילוי עורר התרגשות בעולם הנוצרי כולו. הסירה עטופה בחלל שלם עם הסברים ומצגות על תהליך הגילוי והשימור ארוך השנים שלה, על הרכבה החומרי, ועל ערכה ההיסטורי.

לפרטים פסטיבל סולם יעקב, כולל על פסטיבל החורף בדצמבר 2019.

וכאן תוכלו להכיר את מייסדי הפסטיבל – יהודית ומנחם וינגרד.

Exit mobile version