Site icon IAS

מדד Henley לדרכונים: דרוג הדרכונים החזקים לשנת 2024

אינדקס הדרכונים העולמי. freepik

חברת הייעוץ הידועה Henley & Partners מפרסמת כבר 19 שנים את מדד הדרכונים החזקים בעולם – Henley Passport Index, המתעדכן מידי רבעון ונעזרת בנתונים של איגוד חברות התעופה הבינלאומי (IATA) כדי לדרג את הדרכונים בעולם. מדינות צוברות נקודה אחת לכל יעד שהן יכולות לבקר בהן ללא ויזה. זה חל אם אזרחיה יכולים לקבל ויזה בהגעה, או ויזה אלקטרונית (ETA) לפני ההגעה ליעד.

סינגפור הוכתרה כמדינה בעלת הדרכון החזק בעולם בשנת 2024. אזרחיה יכולים כעת לבקר בשיא של 195 מדינות ללא ויזה מתוך 227, מה שהופך אותם לנוסעים המועדפים ביותר בעולם על פי אינדקס הדרכונים העדכני ביותר של הנלי. צרפת, גרמניה, איטליה, יפן וספרד, לצד בעלת התואר הקודם יפן – שירדו כולן למקום השני, כל אחת עם גישה ל-192 מדינות ללא ויזה.

במקום השלישי 7 מדינות, שלכל אחת גישה ל-191 יעדים ללא ויזה: אוסטריה, פינלנד, אירלנד, לוקסמבורג, הולנד, דרום קוריאה ושוודיה. בריטניה במקום הרביעי יחד עם בלגיה, דנמרק, ניו זילנד, נורבגיה ושוויץ, עם גישה ללא ויזה ל-190 יעדים.

בריטניה וארה"ב ירדו בדירוג מאז חלקו את המקום הראשון לפני 10 שנים – כשהאחרונה נמצאת כעת במקום השמיני. איחוד האמירויות נכנסת לראשונה לעשירייה הראשונה, לאחר שהוסיפה 152 יעדים מאז תחילת המדד ב-2006 כדי להשיג את הציון הנוכחי שלה 185 יעדים ללא ויזה. מנכ"ל הנלי ופרטנרס, ד"ר יורג סטפן, מייחס את עליית דרוג איחוד האמירויות למאמצים של הממשלה למקם את איחוד האמירויות כמרכז עולמי לעסקים, תיירות והשקעות.

הנפילה הגדולה ביותר בעשור האחרון היא ונצואלה, שצללה 17 מקומות מהמקום ה-25 ל-42 בדירוג. המדינה הדרום אמריקאית עברה משבר כלכלי ופוליטי שנגרם עקב התרסקות מחיר הנפט בשילוב עם שחיתות ממשלתית, מסבירים בהנלי. תושבי ונצואלה מקווים שהבחירות לנשיאות ב-28 ביולי יוכלו לשנות את מזלם. גם תימן, ניגריה, סוריה ובנגלדש ספגו צניחה בדירוג לאחרונה. בינתיים, סין ואוקראינה הן בין 10 המדינות המובילות שעלו בדירוג בעשור האחרון.

הדרכון הישראלי מאפשר גישה ל-170 מדינות ללא ויזה ומתחזק למרות מלחמת 'חרבות ברזל'. בסוף שנת 2023 לדרכון הישראלי הייתה הגישה ל-166 יעדים ומאז 2014 נוספו לדרכון הישראלי גישה ל-23 מדינות חדשות.

אפגניסטן נותרה 'תקועה' בתחתית ומאבדת גישה ליעד נוסף במהלך ששת החודשים האחרונים. לאזרחיה יש כעת גישה ללא ויזה רק ל-26 מדינות – הציון הנמוך ביותר שנרשם אי פעם במדד הנלי.

"המגמה הכללית בשני העשורים האחרונים הייתה לכיוון גדול יותר של נגישות לנסיעות, כאשר מספר היעדים הממוצע בעולם שמטיילים יכולים לגשת ללא ויזה כמעט הוכפל מ-58 ב-2006 ל-111 ב-2024. עם זאת, פער הניידות העולמית בין אלו שבראש המדד והתחתון הוא כעת רחב יותר ממה שהיה אי פעם, כאשר סינגפור המדורגת ראשונה מובילה ב- 169 יעדים מאשר אפגניסטן ", אמר ד"ר כריסטיאן ה. קלין, יו"ר הנלי אנד פרטנרס שהיה חלוץ בנושא אינדקס הדרכונים.

Exit mobile version