Site icon IAS

מגדל דוד בירושלים מתחדש באטרקציות תיירותיות

מוזיאון מגדל דוד בירושלים - אטרקציה תיירותית, אתר היסטורי וארכיאולוגי. צילום שוש להב

מוזיאון מגדל דוד בירושלים הוא הרבה יותר ממוזיאון, הוא אטרקציה תיירותית. זהו אתר היסטורי וארכיאולוגי, בו מתרחשים כל העת אירועי תרבות ואמנות, תערוכות מתחלפות, פעילויות חינוך, הופעות ומסיבות. אירועי התרבות והפעילויות במגדל דוד מיועדים לכולם – לישראלים ולתיירים בכל גיל, מכל דת ולאום. הם מחברים בין מזרח ומערב, בין קודש לחול, בין ימי קדם לימינו אנו, ומציגים את ירושלים הנצחית והעכשווית, האוניברסלית והרב-תרבותית. מגדל דוד של כולם.

אילת ליבר, מנכ"לית מגדל דוד והאוצרת הראשית שלו, מספרת שהמתחם עומד בפני שיפוץ מפליג, וממש לאחרונה התחדש מגדל דוד בשלושה פרוייקטים: בחזיון אורקולי על דוד המלך, בתערוכה חדשה "לונדון בירושלים" והיום, יום ראשון ה-8 ביולי, תיפתח תערוכה ייחודית לכל המשפחה ושמה "אבן נייר ומספריים".

מתוך המיצג האור קולי החדש במוזיאון מגדל דוד על דוד המלך. צילום נפתלי הילגר

דוד המלך, בסיפור אמנותי ובמוזיקה

תצפית לילית ממגדל דוד. צילום שוש להב

חוויית הלילה החדשה במגדל דוד היא מופע חדש ומרהיב שכולו מחווה מוסיקלית ואמנותית לדמותו הייחודית של דוד בן ישי, אשר ייסד את המלוכה בירושלים לפני כשלושת אלפים שנה והמגדל הזה נקרא על שמו. הוא עוקב אחר סיפור חייו הסוערים של דוד, החל בשדות בית לחם ונמשך בימי נערותו, כרועה אדמוני ויפה עיניים, אשר נמשח למלוכה על ידי הנביא שמואל. הנער הצעיר התגלה כלוחם אמיץ, משורר ומוסיקאי מחונן ולימים גם מלך ומנהיג רב תושייה. לאחר מות שאול, עת בחרו נציגי השבטים בדוד למלך, עלה דוד אל ירושלים, ובחר לייסד בה את בירתו.

המופע מוקרן באמצעות מקרני לייזר חדשניים, על חומותיה ומגדליה של מצודת דוד העתיקה והמרשימה, הנושאת זה מאות בשנים את שמו של דוד המלך. זוהי מחווה אמנותית לגדולי היוצרים, הציירים והפסלים בכל הזמנים, אשר נמשכו כבמטה קסם אל דמותו רבת הפנים של המלך דוד עטור התהילה. תחילתו של המופע בסיור וירטואלי מרגש בין יצירותיהם של גדולי האמנות:    שגאל, מאטיס, מיכלאנג'לו ואחרים. המשכו בתמונות ואירועים מסיפור חייו הסוער של המלך, המבוססים על מקורות תנ"כיים, היסטוריים וארכיאולוגיים.

המיצג האורקולי הינו חגיגה רב חושית המשלבת עבר, הווה ועתיד, באמצעות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם – מקרני לייזר עוצמתיים, בליווי צליל איכותי ומרגש, משתלבים יחדיו ליצירת תחושה על זמנית, שכולה קסם וצבע. מסע סוחף ומפעים בתוך הדרמה ההיסטורית הגדולה של המלך דוד, בונה ומייסד ירושלים וראש בית המלוכה הנושא את שמו. משך המופע כ-45 דקות והוא מתקיים תחת כיפת השמים. מומלץ להצטייד בלבוש חם.

לונדון בירושלים – תרבות בריטית ברחובות העיר

מתוך התערוכה "לונדון בירושלים". צילום שוש להב

התערוכה מבקשת להסיט את המבט מירושלים הפוליטית, הדתית, הסמלית והנכספת, אשר מרבים לעסוק בה כאשר בוחנים את ההיסטוריה של העיר, ולתת במה לתושבי ירושלים, פרנסיה וצרכניה, מנקודת מבט השמורה בדרך כלל לעיר תל-אביב. התערוכה שופכת אור על חיי החברה והתרבות בירושלים בפרק זמן קצר – אך רב השפעה בתולדות העיר: שלושים שנות המנדט הבריטי (1918-1948. בתקופה זו הבשילו תהליכי מודרניזציה שהחלו כבר בשלהי המאה התשע-עשרה, וקמו יוזמות חדשות אשר הביאו לשגשוגה הכלכלי והתרבותי של ירושלים.

התערוכה לונדון בירושלים מתבוננת באירועים שהתקיימו זה לצד זה באותו המרחב העירוני, שהות משותפת שלעתים יצרה ביניהם מיזוג מרתק. התערוכה משרטטת פרופיל חלקי של קולות התרבות שנכחו כאן לרגע בתקופת השלטון הבריטי. חלקם חלפו כלא היו, אך חלקם נוכחים ומהדהדים בעיר עד היום. הצגתה של התערוכה במגדל דוד, שהיה מוקד תרבותי ואמנותי מרכזי בשנים הנידונות, מעניקה לה נופך מיוחד ומהווה סגירת מעגל סימבולית, בחלוף מאה שנים מאז ראשית המנדט הבריטי בירושלים.

אוצרות: ליאת מרגלית ועינבר דרור לקס.

תערוכת אבן נייר ומספריים, לכל המשפחה

תערוכת "אבן נייר ומספריים" של האמן הבינלאומי קארן סרגסיאן, שנולד ב-1973 ביריוואן שבארמניה ונחשב בעיני רבים לאמן הנייר המוביל והמוערך בעולם, נפתחת היום (א' ה- 8 ביולי) במוזיאון מגדל דוד. דמויותיו העמוקות והרב-שכבתיות, הנשענות על בקיאות מרשימה ברזי האנטומיה, בנויות על שלד ×¢×¥ בעל רגליים, אגן ועמוד שדרה. דמויות המייצרות נפח, תלת-ממדיות ודינמיות, כאילו מסתתר בתוכם אדם או דחליל העשוי לקום בן רגע לתחיה. במיוחד עבור תערוכתו החדשה, השיב סרגסיאן לחיים את דמויותיהן המונומנטליות של דוד המלך, שלמה, הורדוס, מלכת שבא, המלך כורש ואחרים, אליהם מצטרפות דמויותיהן המודרניות של אנה טיכו ואליעזר בן יהודה – כדי לנהל בין כתלי מגדל דוד, דיאלוג עכשווי מרתק בין אמנות, היסטוריה וארכיאולוגיה.

לאורך ארבעת אלפים שנה שינו גיבוריה של ירושלים את פני העיר והשפיעו על דורותיה. בתערוכתו החדשה משתמש סרגסיאן במיתוסים ובהיסטוריה של עיר הנצח כבסיס לפסליו. פסלים בהם דמויותיו הדינאמיות נחתכות ברגע, בעוד שהסצנה עצמה מתייחסת להיסטוריה ארוכת שנים.

האמן והיצירה – אמן הנייר הבינלאומין קארן סרגסיאן ודמות מהתערוכה "אבן, נייר ומספרים". צילום עודד אנטמן

התערוכה מוצגת ברחבי הגן הארכיאולוגי ובחלליה העתיקים של המצודה, על כל שכבותיה ההיסטוריות והארכיאולוגיות. סביבה הממחישה את הניגודיות הדרמטית שבין דמויותיו הדינמיות העשויות מנייר אלומיניום שברירי, אל מול קביעותן ומוצקותן של האבנים והחומות בנות 2,000 שנה המקיפות אותן.

במהלך התערוכה תתקיים סדרת סדנאות וסמינרים לילדים, משפחות ומבוגרים. סדנאות לילדים יתקיימו במהלך חודשי הקיץ ויתמקדו בשיטות שונות של שימוש בנייר, חתכים, קולאז'ים וחומרים רכים, ליצירת עבודות במגוון צורות וגדלים. סרגסיאן עצמו יוביל שיחות גלריה וסמינרים לאמנים ולקהל שוחר

אומנות, העוסקים בעבודתו האמנותית ובמסרים אותם הוא מעביר בעבודותיו.  הכניסה למוזיאון לילדים עד גיל 18, חינם.

פרטים באתר ובטל' 02-6265333.

Exit mobile version