Site icon IAS

לידיעת יועצי התיירות: שוק הנסיעות בפייסבוק רותח

"דחוף! בעלי תקוע בפריז בלי כרטיס טיסה להיום. מישהו מוכר"?. סביר היה להניח שמקומן של הודעות כמו זו לעיל, היא בפורומים של מטיילים או לכל הפחות, בעמודת התגובות בפיד של חברת תעופה או סוכנות נסיעות. אחרי הכל, מדובר במילוי תפקיד בסיסי של כל מי שמתפרנס ממכירת שירותי תיירות בארץ או בחו"ל. אבל ההודעה הזאת היתה מפתיעה במיוחד, בין השאר, כי היא כלל לא היתה מיועדת לסוכן נסיעות או למוכרן של טיסות.

היא שובצה בעמוד פייסבוק ציבורי שמתווך בין מוכרים לקונים פרטיים, שנתקעו עם כרטיסים להופעות, כנסים ואירועים, ללא יכולת לממשם. כמובן שמי שביקשה לרכוש כרטיס לבעלה לא נמצאת שם לבדה. שוק הנסיעות מיד שניה, נמצא בנסיקה בשנתיים האחרונות וככל שיצמח מספרן של ההזמנות המקוונות, הוא ילך ויתחזק.

טיסה מפריז, שבוע בלונדון, קרוז מפנק בקאריביים, חבילת נופש באילת או טיול מאורגן במרוקו – שירותים ומוצרים שעד לאחרונה גררו קנסות ביטולים מרתיעים ומפח נפש אינסופיים, הפכו לסחירים וזמינים למכירה בקלות יחסית. המעניין הוא, שאותה גברת שביקשה נואשות לרכוש כרטיס טיסה לבעלה, לא שקלה אפילו לפנות לסוכנות נסיעות או לחברת תעופה.

חברות התעופה מיישרות קו

גם אם עבור מרבית הנוסעים מדובר בתופעה חדשה, חברות התעופה כבר רגילות לקבל בקשות ביטול מנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה ברכישה מוקדמת והתאכזבו לגלות שלא יוכלו לממש את טיסתם מכל סיבה שהיא. אלא שמזה שנים, פינקו אותן בקשות, אחר כבוד, את סעיף ההכנסות במחזורים העסקיים של חברות התעופה, שנהנו לגרוף מיליוני דולרים עבור ביטולים או שינויים.

התחזקות מגמת הלואו-קוסט טרפה את הקלפים גם בקטגוריה הזאת. שינוי שמות הנוסעים הפך לתהליך פשוט, עצמאי ולא מבהיל מבחינה כלכלית. 35-70 דולר (תלוי במועד ההחלפה) והכרטיס כבר לא שלכם. מכאן, הדרך להתפתחות שוק נסיעות יד שנייה היתה קצרה ומהירה. וחברות התעופה? להן לא נותרו יותר מדי ברירות אלא להסתכל מן הצד ולקוות שהמושבים אכן יימכרו.

הביקוש, מיותר לציין, הוא גבוה ובעיקר מיידי, בעיקר שהמוכר נושא בעלות שינוי השם ובמקרים רבים מוכר את החבילה או הטיסה במחיר נמוך מזה הנקוב בחברת התעופה.

מי שחושב שכרטיס ללונדון או מלון באילת הוא כסף קטן, מומלץ שיקרא את ההודעה הבאה: "שלום לכולם, אנחנו נאלצים למכור 3 כרטיסים לטיול מאורגן במרוקו. 13 יום, בסוכות, יוצאים ב-3.10 כולל ביקור בטנג'יר, טיולי ג'יפים בסהרה ורכיבת גמלים, טיולי ג'יפים בהרי האטלס , 2 חפלות ועוד. ארוחות על בסיס חצי פנסיון. מחיר: 20 אלף שקלים".

אבדן הכנסות נוסף לסוכני הנסיעות

מי שמביט על התופעה בדאגה הם כמובן סוכני הנסיעות, ששוב נמצאה הדרך לדלג בנועם על עמלות הטיפול שלהם. בשיחות עמם ניכר שהמצב לא מוסיף להם שקט, אבל עדיין מדובר במספר עסקות נמוך יחסית. "הכרסום במעמד הסוכן הוא זה שמטריד אותנו יותר מהכל", אומר מנהל מכירות של רשת משרדי נסיעות גדולה שביקש שלא להזדהות כדי לא להיתפש כמי שמחבל בחגיגה האינטרנטית שמתנהלת בפייסבוק.

אבל את "סוכני הנסיעות" החדשים, הדאגות הללו לא ממש מעניינות. "לפני חודש מכרתי טיסות לאמסטרדם עם איזי-ג'ט בזכות מודעה בפייסבוק. זה לקח לי יומיים של מענה ללקוחות ושינוי שם באתר של חברת התעופה. ברור שהייתי מעדיפה לטוס וליהנות, אבל זה לא הצליח ולכן פייסבוק היה האופציה הראשונה שלי", מתארת אחת הגולשות בעמוד הפופולארי "נתקעתי עם כרטיס ל.." שנהנה מיותר מחמישים אלף חברים. "לא הייתי קוראת לעצמי סוכנת נסיעות, אבל אם אפשר לרכוש בפייסבוק כמעט כל דבר, למה לא גם מוצרי נופש"? לייק קטן, ואתם בחו"ל, כבר אמרנו לא?

Exit mobile version