Site icon IAS

להכיר במלונות כתשתית לאומית

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דוד אמסלם החלה היום לדון בהצעת חוק התכנון והבניה, תיקון 106, המציעה להסמיך את שר התיירות להכריז על מיזם מלונאי כתשתית לאומית, ואז התוכנית תידון בוועדה לתשתיות לאומיות, שהוקמה כדי לייעל הליכי תכנון ובניה של תשתיות. בבתי המלון האלה תתאפשר הקצאה של 20% מהבניה למגורים, כדי לאפשר ליזמים רווח מהיר יותר, וזאת בשל מצוקת האשראי והסיכון הגבוה בענף המלונאות.

"לעזור ליזמים לבנות"

שר התיירות יריב לוין: "בשביל שיהיו בתי מלון צריך יזמים. המדינה לא יכולה לממן בתי מלון, כי היא צריכה את הכסף לנושאים לא פחות חשובים. יש המון אנשים שמוכנים להשקיע ותפקידי לעזור להם לבנות, לא לחפש איפה לשים להם חסמים. מטרת החוק שהשוק הפרטי ידחף וישקיע. תפקידי לעזור להם, עם בקרות ושמירה כפי שאין באף מקום בעולם".

"בהצעת החוק ישנם פגמים"

ערן פייטלסון, יועץ לתכנון ובניה: "מרכז השלטון המקומי אוהב מלונות. זה מכניס ארנונה, אבל בהצעת החוק ישנם פגמים: עיוות תפקיד הות"ל, שהוקם עבור גופים ציבוריים. זה תקדים כשמאפשרים לעשות בו שימוש גם עבור יזמים פרטיים. זו תחילה של מדרון חלקלק. למה רק תיירות? לתוכנית תשתית צריך החלטת ממשלה ופה השר, ברצונו יתן, ברצונו לא יתן".

ציון חסיד, "האחים חסיד": "אנחנו בונים בירושלים. לא מתאים לקרוא לבונים טייקונים. אני קבלן ותיק, כיובל שנים. רכשנו מספר חלקות קרקע עליהן ניתן להקים בתי מלון. שנים בנינו בעיקר מגורים, החלטנו להרחיב למלונאות. זה סיכון. בדיון מול הבנקים איתם אנו עובדים עשרות שנים הדרישות בלתי סבירות. למרות מענק ממשלתי אנו נדרשים להזרים מעל 40% מהשקעות, למרות שאנו מוכרים כלקוחות ותיקים ובעלי יציבות פיננסית מוכחת".

לא בשמורות טבע

אלעד הוכמן, מגמה ירוקה: "מעונינים לבנות אלפי יחידות דיור בשמורות טבע והרשות המקומית מתנגדת. תוספת דירות במתחמי בתי המלון זה תוספת לעשירים. אנחנו לא יכולים לצאת לחופשה ב-400 שקל  ללילה. המלונות האלה לא לטובת הדור הצעיר. לא יכולים לאשר את זה".

"חסרה מעורבות ציבורית"

יעל דורי, אדם טבע ודין: "אנחנו מודאגים מקידום ועדה לתשתיות לאומיות חסרת מעורבות ציבורית. תוכניות גרועות גם שם לא מקודמות. יש תשתית לקידום תיירות כמו תמא 13 או 12 – קדימות לשטחים עירוניים. לנצל משאבים שכבר מאושרים ומשרד התיירות לא עושה בהם שימוש".

תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה: "בהצעת החוק כתוב שנציג שר התיירות יחליף שר אחר בוועדת התשתיות הלאומית, אם זה יסכים. זה בעייתי. אם יש צורך בנציג שר התיירות, השר לא צריך לחזר כעני בפתח אחר שרים אחרים. אם צריך אז שייקבע נציג קבוע של שר התיירות כחבר קבוע נוסף בוועדה".

 

 

 

Exit mobile version