Site icon IAS

לא עוד בטן-גב – התיירות העירונית מובילה את הצמיחה בתיירות העולמית

תעשיית התיירות בסין במגמת התאוששות. צילום Depositphotos

כש-54% מאוכלוסיית העולם מתגוררת באזורים אורבניים, ערים נהפכו לרכזת כלכלית עולמית, כשהן מעודדדות צמיחה וחדשנות. ערים לא רק משמשות יעד אטרקטיבי למגורים ולעבודה, אלא גם יעדי תיירות מובילים במסגרת תיירות עירונית. ממש כמו שתל אביב וירושלים ניצבות בראש יעדי התיירות הנכנסת בישראל.

בדו"ח חדש של מועצת הנסיעות והתיירות WTTC, מובאות כמה תובנות בנושא:

ערים מהוות 45% מיעדי התיירות העולמית – עם יותר מחצי מיליארד נסיעות לערים בכל שנה, הן נעשו קטליזטור לנסיעות בעולם. למעשה, התיור בערים גדל במהירות גדולה יותר מהתיירות הכללית בעשור האחרון.

שנגחאי ובייג'ינג הן הערים הגדולות ביותר מבין 10 הערים המובילות בתיירות – זאת במונחים של שוק התיירות והנסיעות, כשאחריהן ניצבות פריז, אורלנדו, ניו יורק, טוקיו, בנגקוק, מקסיקו סיטי, לאס וגאס ושנזן. מבין ערים אלה, בנגקוק (50.4%), פריז (29.8%) ומקסיקו סיטי (24%), הן המעלות בעזרת התיירות את התרומה הגדולה ביותר למדינתן לתוצר המקומי הגולמי – תמ"ג.

השווקים המתעוררים והמתפתחים ממשיכים לעלות – 10 מתוך 20 הערים הגדולות ביותר לפי גודל השוק ב-2017 ו-10 הערים בעלות הצמיחה המהירה ביותר בעשור האחרון, ממוקמות במדינות מתעוררות ומתפתחות, כולל צ'ונגצ'ינג, שנחאי, לאגוס, טהרן ומומבאי.

קהיר, איסטנבול, אנטליה וטהראן עשו קאמבק גדול בשנת 2017 – גידול של 34%, 13%, 9% ו-9% בהתאמה. צמיחה זו היא תוצאה של יציבות פוליטית משופרת, כולל הסרת סנקציות והגברת הביטחון.

מסגד חומייני בטהרן. עושה קאמבק. צילום Depositphotos

תיירות פנים-ארצית מהווה 73% מההוצאות בעולם על נסיעות ותיירות בערים – למעשה, ערים סיניות מסתמכות יותר על הביקושים המקומיים מאשר על התיירות הבינלאומית. בשנגחאי ובבייג'ינג היוותה תיירות הפנים 85% מהתמ"ג מנסיעות ותיירות.

שיעור הנסיעות הבין-לאומיות בערים צפוי לעלות עם הצמיחה המהירה של השווקים המתעוררים – מקאו ודבלין נסמכות כיום במידה הרבה ביותר על תיירות בינלאומית, המהווה 97% מהתמ"ג התיירותי שלהם ואחריהן דוברובניק (92%) ואיסטנבול (91%).

תיירות הפנאי מספקת 78% מכלל הוצאות התיירות הגלובלית – שלא במפתיע, תרומת התיירות לתמ"ג גבוהה יותר בערים שמספקות תיירות פנאי. 8 היעדים המדורגים גבוה ביותר מבחינת נתח התיירות והתמ"ג הם אתרי נופש וכוללים את קנקון (49.6%), אורלנדו (18.7%) ואנטליה (17.6%). ערים אלה גם מסתמכות על תיירות במידה רבה יותר מאשר מדינותיהן.

עשר הערים המובילות במונחים של צמיחה בתעסוקה – אלה חוצות את כל היבשות, כאשר אבו דאבי (10.4%), טהראן (6.8%) וצ'ונגצ'ינג (6.0%) מובילות במהלך השנים 2007-2017. לעומת זאת, המובילות במונחים של מספר מוחלט של תוספת משרות בתחום התיירות והנסיעות בשנת 2017 הן ג'קרטה, בייג'ינג, מקסיקו סיטי, שנגחאי ובנגקוק.

שימו לב לשנגחאי, גואנגזו, בנגקוק וצ'ונגצ'ינג בשנת 2027 – שנגחאי עברה מלהיות העיר השמינית בגודלה במונחים של תרומת התיירות  לתמ"ג בשנת 2007 לגדולה ביותר בשנת 2017. היא צפויה לשמור על מיקום זה עד 2027. בעוד בייג'ינג ופריז צפויות להישאר היעדים השני והשלישי בתרומתן לתמ"ג בארצותיהן, גואנזו תתברג למקום הרביעי ואחריה בנגקוק במקום החמישי. צ'ונגצ'ין תצטרף ל-15 הערים המובילות לראשונה בעוד עשר שנים בעוד בעוד מיאמי תודח מהרשימה.

Exit mobile version