Site icon IAS

לא חייבות להיות קודרות ומשעממות: תחנות המטרו המרשימות בעולם

תחנת טולדו בנאפולי בצבעים כחול וירוק כמו הים. צילום Depositphotos

למי שכבר ביקר בתחנות רכבת תחתית (מטרו) יודע שהן יכולות להיות קודרות ומשעממות, כמו מספר תחנות רכבת תחתית בניו יורק או שהן יכולות להיות מדהימות ומעוצבות כמו יצירת אמנות. ההמתנה בהן לרכבת הבאה הוא זמן נפלא ליהנות מהיופי: בנאפולי, סנט פטרסבורג, מוסקבה ועוד.

נאפולי, איטליה

תחנות המטרו בנאפולי, איטליה, נחשבות למרשימות באירופה. דרגנוע רחב שיורד כ-40 מטרים מתחת לפני האדמה מוביל לתחנת טולדו (Toledo Station), שנבחרה לא פעם ליפה מכולן באירופה, במטרה להביא אמנות לחיי היומיום של התושבים. עוצבה על ידי אוסקר טוסקטס בלנקה הספרדי, כשכל מפלס מעוצב בצבע אחר המייצג נושא שונה הקשור לעיר. הקירות והרצפה של האטריום במפלס הראשון שחורים, ומזכירים את האספלט של הציוויליזציה העכשווית. גם שרידי קירות אראגוניים משולבים באטריום, המעוטר בפסיפסים בהשראת ההיסטוריה של נאפולי.

במפלס העמוק ביותר, ערכת הצבעים הופכת לכחול וירוק כמו הים. במסדרון המוביל לקומת הרציף, ישנו מיצב סביבתי באורך כ-24 מטרים ובו שתי קופסאות תאורה לד המשחזרות דמות של ים,  בתנועת הגלים המתמשכת.

מחוץ לתחנה, יש שלוש פירמידות ופסל פלדה בשם "אביר טולדו" ששומר על אחת הכניסות. המעלית ממוקמת בסמוך למדרגות הנעות, עם גג גלי, ואחריה שביל בעיצוב מעגלים כתומים גדולים ומצויד במושבים עשויים אבן וולקנית.

תחנת האוניברסיטה (University Station) עוצבה על ידי המעצב הניו יורקי קרים ראשיד (Karim Rashid) שנראית כמו חנות ממתקים וכוללת פסלים ועבודות אמנות צבעוניות שמכסות את הקירות והמדרגות.

סנט פטרסבורג, רוסיה

תחנת אבטובו, סנט פטרסבורג. צילום Depositphotos

תחנת אבטובו (Avtovo) נפתחה כחלק מקו המטרו הראשון של לנינגרד ב-1955. העיצוב הייחודי כולל נברשות מתכת מעוצבות, עמודי שיש מקושטים בעבודות זכוכית שיוצרו במפעל לומונוסוב ופסיפס. שוכן בבניין בסגנון ניאו קלאסי. על הקירות הצמודות למסילת הרכבת יציקות של מגשים בגוונים זהב – שחור מעוטרים בחרבות המשמשים פתחי אוורור.

מוסקבה, רוסיה

תחנת הרכבה התחתית קומסומולסקאיה, במוסקבה. צילום Depositphotos

תחנת הרכבה התחתית קומסומולסקאיה (Komsomolskaya) מזכירה אולמות נשף בארמונות מלכים עם נברשות ענק מעוגלות, עמודי שיש מפוארים לצד קשתות עם עיטורי זהב ושיש לבן.

 תחנה נוספת היא מאיקובסקאיה (Mayakovskaya) שכולה עיצוב של פלדה ושיש. שורה של קשתות מעצבות את החלק העליון, כשבניהן תאורה של נורות מעוצבות בגוון לבן ויוצרות שורה גלית.

קאושיונג טייוואן  

תחנת שדרת פורמוסה בקאושיונג טייוואן . צילום Depositphotos

גג הויטראז' של תחנת הרכבת התחתית עוצרת הנשימה הזו תחנת שדרת פורמוסה (The Formosa Boulevard Station) בקאושיונג טייוואן (Kaohsiung taiwan), המכונה 'כיפת האור של טייוואן', עוצבה על ידי נרקיסוס קוגליאטה האיטלקי. זוהי תקרת הזכוכית המוארת הגדולה בעולם ומורכבת מאלפי לוחות זכוכית צבעוניות וקוטרה 32 מטרים.

שטוקהולם, שבדיה

תחנת רדהוסט, בשטוקהולם שבדיה. צילום Depositphotos

תחנת רדהוסט (Rådhuset) הממוקמת מתחת לבית המשפט העירוני בשטוקהולם, שבדיה, משרה על המבקרים אווירה של ביקור במערה כשהתקרה והקירות מעוצבות בסלע חשוף טבעי ודרגנוע רחב בצבע מטאלי המעניק שילוב מהפנט.

Exit mobile version