Site icon IAS

כניסת פתאל להשכרת דירות לטווח קצר היא הגיונית ונכונה

מלון NYX מרשת פתאל בתל אביב. שוכרי חללי העבודה ROOMS נהנים משירותיו. צילום איה בן עזרי

עם הפעלת שיטת Airbnb ברשת פתאל, הוכיח שוב הבעלים דוד פתאל את חושיו העסקיים ועירנותו לכל מגמת שינוי בתעשיית המלונאות, התיירות והתעופה. הצעד שעשה נכון, כי שיטת Airbnb  תהיה בעתיד חוקית, משלמת מע"מ ומסים ואחת הבולטות בתעשייה. בדיוק כפי שקרה לטיסות השכר, טיסות הלואו-קוסט, הזמנות OTA ותחומים נוספים, שספגו התנגדויות גדולות בתחילת דרכן והפכו לאבני סלע חשובות בתחום.

השינויים בתעשיית התיירות והתעופה אינם מהפכניים, אלא מתנהלים עקב בצד אגודל, נגד התנגדויות בתחילת דרכם, עד שהם מתייצבים, כמעט בלי שחשים בכך, כשיטות חשובות בתעשייה. כאשר מנהלים במלונאות, בתעופה ובקרב קמעונאי וסיטונאי התיירות, נשארים נטועים בשיטות הקיימות, תוך מחאה נגד השיטות החדשות, בלי לפרוץ את חומות אזור הנוחות ולצאת למרחבי השינויים – יש להם בעייה.

שינויים, התנגדויות וההצלחות

טיסות שכר – כאשר החלו ב-1979 לפעול בישראל טיסות שכר, התנגדו להפעלתן חברות הלגאסי ובראשן אל על. ההתנגדות הייתה כה חזקה, עד שנחקקה תקנה ממשלתית שנתנה היתר רק לשש סיטונאיות ישראליות להפעיל טיסות שכר מישראל. במרוצת הזמן נמוגה בערפל תקנה משונה זו וטיסות השכר הפכו לחלק אינטגרלי מהתעופה הישראלית. יתרה מכך, אל על שכרה את טיסות ארקיע כדי להפעיל טיסות בשבת, אליה הצטרפה מאוחר יותר ישראייר. גם החברה-הבת שלה, סאן דור, מפעילה עד היום טיסות שכר.

טיסות לואו-קוסט – הסכם "שמים פתוחים" בין ישראל והאיחוד האירופי, ניזום כבר בשנת 2006 לאחר פנייה של האיחוד האירופי לישראל. רק ב-21 באפריל 2013  אישרה ממשלת ישראל את הסכם שמיים פתוחים. ביוני 2013 חתם שר התחבורה ישראל כץ על הסכם שמים פתוחים בחמש פעימות עם האיחוד האירופי. ההסכם גרר שביתה בחברות התעופה הישראליות במשך יומיים. השביתה הסתיימה לאחר שהוסכם כי הממשלה תממן 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה, ולא 80% כפי שהתכוונה הממשלה מלכתחילה. פעימות ההסכם הסתיימו השנה והשמים עם אירופה נפתחו כליל. ההסכם הביא לכניסתן של הרבה חברות לואו-קוסט לשוק הישראלי  ובהן ריינאייר, ג'רמנווינגס – החברה-הבת של לופטהנזה – WIZZ AIR  ונוספות. איזי ג'ט נכנסה לשוק הישראלי כבר בשנת 2009, אבל על בסיס הסכמי תעופה בילטראליים.

מטוס ריינאייר. טיסות הלואו-קוסט כבשו את השמיים של ישראל. צילום Ryanair

השפעת טיסות הלואו-קוסט על תעשיית התיירות היוצאת והנכנסת הייתה עצומה והיום גם חברות הלגאסי החלו להפעיל טיסות לואו-קוסט באמצעות חברות בנות, או בהנחלת שיטת מחירי בייסיק במטוסיהן. נכון להיום, טיסות הלואו-קוסט הישירות מהוות כ-30% מהפעילות בנתב"ג, כשבשבת חלקן מגיע ל-50%.  בעונת החורף הנוכחית אמורות חברות הלואו-קוסט להטיס 300 אלף נוסעים, מ-30 באוקטובר השנה עד 30 במרץ 2019, לנמל עובדה בדרום.

אתרי OTA – כשהחלו לפעול בארץ (ובעולם) אתרי סוכנויות הנסיעות האינטרנטיות (OTA – On Line Travel Agents), פעילותן התקבלה בהתנגדות. היום הם מהווים חלק חשוב בניהול ההכנסות של בתי המלון. השפעת ה-OTA על המלונאות זהה להשפעת הלואו-קוסט על תעשיית התעופה. משרד התיירות, אשר מבין את כוחם, נמצא בקשר הדוק עם הבולטים שבין אתרי ה-OTA. האתרים אינם גובים מע"מ, וזה מטעה את הלקוחות בעניין המחיר הסופי הנדרש, בעיקר כשהם נדרשים לשלמו, למגינת ליבם, במלונות. הרשויות בעולם, מתחילות להסדיר גם את התחום הזה. בישראל זה עדיין רחוק מביצוע.

מוניות Gett – Gett היא אפליקציה לשירות הזמנת מוניות ושליחויות באמצעות הטלפון החכם, המוכרת גם בשמה הקודם, גט-טקסי . השירות פעיל בישראל ומקומות נוספים בעולם. האפליקציה היא שירות מבוסס מיקום, המאפשר לנהגי מוניות ולנוסעים לתקשר זה עם זה באופן ישיר, ובין היתר לתאם איסוף, לבצע תשלום ולתת משוב. האפליקציה גט-טקסי  הושקה בארץ ב-2010. היא נתקלה בתחילה בהתנגדויות גדולות, עד שהפכה במהירות לפופולרית. ב-2015 הורחבה פעילותה גם להזמנת שליחויות ושמה הוסב ל-Gett.

השכרת דירות לנופש – שיטת השכרת דירות לנופשים מהווה כיום את אחת ההתפתחויות הבולטות בתיירות הבינלאומית. ההתנגדות מצד המלונאים בארץ ובעולם עצומה, בעיקר בגלל נגיסה חזקה בלינות, אך גם בגלל שהבעלים של הדירות אינם משלמים מסים. בעולם כבר החלו לגבות מסים, בארץ רשות המסים מבטיחה, אבל עדיין לא טיפלה. אתר Airbnb הוא אתר דירות הנופש הגדול בעולם. בישראל פועלות אלפי דירות נופש להשכרה. ההערכה היא, שבתל אביב לבדה פועלות כ-9,000 דירות. דוד פתאל, המכיר מקרוב את המגמות המתפתחות בתעשיית התיירות, הכריז כבר בחודש מרץ השנה על כוונתו להיכנס לתחום ה-Airbnb. הכרזתו הפכה מעשית כשהקים את המותג MASTER, השייך לרשת מלונות לאונרדו של קבוצת פתאל ושכר שני בניינים בתל אביב במיקום אסטרטגי, אחד בכרם התימנים והשני בנווה צדק, ובהם הוא משכיר עשרות דירות לטווח קצר בשיטת Airbnb.

היתרון של מותג MASTER הוא בדירות המעוצבות, המשופצות והמאובזרות, כשהטיפול בהן מבוצע ברמה מלונאית נדרשת, אבל פחותה מהפעלת מלון רגיל. בראש המותג עומד יובל פתאל, בנו של דוד פתאל. יישום המותג MASTER מצטרף לשאר מותגי רשת פתאל: לאונרדו, U, ו-NYX.

Exit mobile version