אחרי שנים רבות, תחרות האירוויזיון חוזרת לישראל. העיר שנבחרה לארח את התחרות הינה תל אביב ונשאלת השאלה איזו השפעה תהיה לתחרות זו על התיירות והנדל"ן בארץ ועל מחירי המלונות והדירות.
על פי נתונים שפרסם איגוד השידור האירופי, צפו בתחרות בשנה החולפת כ-186 מיליון אנשים מ-42 תחנות שידור ברחבי העולם. מדובר בעליה של 4 מיליון צופים ביחס לשנת 2017 ואנו צופים לעליה נוספת בשנה זו בתחרות הקרובה בישראל.
לראשונה גם תיערך התחרות בתל אביב ולא בירושלים כפי שהיה בפעמיים הקודמות בהן זכתה בתחרות (אחרי הזכייה השלישית לא אירחה ישראל את התחרות).
בבואנו לנתח את ההשפעה של התחרות על התיירות והנדל"ן בארץ, אני רוצה להתייחס להכנות הנדרשות בהיבט זה מצד הגורמים השונים הקשורים בתחרות וכמובן מגורמים שיכולים ליהנות מכך. על פי נתונים מערים מארחות בעבר, בתל אביב מצפים להגעתם של כ-20 אלף תיירים לטובת האירוויזיון, הצפויים להכניס כ-100 מיליון שקלים לקופת העיר. בתי המלון וכמובן דירות להשכרה קצרת-טווח כדוגמת Airbnb, ייהנו מפריחה חסרת תקדים בימי התחרויות חצי הגמר והגמר וכמובן בתי העסק בעיר תל אביב. כמות כזו של אנשים שמגיעים לפרק זמן קצר, הינה אדירה ומבטיחה תפוסה מלאה בכל בתי המלון ובמרבית הדירות הפנויות להשכרה לטווח הקצר.
לינה זולה שתהלום את מחיר הטיסות הזולות
עיריית תל אביב מקדמת הקמת ״עיר אוהלים״ מודרנית לטובת באי האירוויזיון ואף פרסמה מכרז בנושא, מדובר בפתרון חדשני ייחודי וזול לטובת המוני צעירים שצפויים להגיע לעיר לקראת האירוויזיון ״והעיר״ תישאר פעילה עד למצעד הגאווה 2019 .
עיר האוהלים תמוקם סמוך לבמת האירוע, יהיו שאטלים זמינים לטובת השוהים בה, ורמות אירוח שונות מאוהלי שדה פשוטים עד לקרוואנים יוקרתיים בהתאם ליכולת הכלכלית של כל מתעניין. כמובן שמזג האוויר הנעים בחודשים אלו צפוי להביא לביקושים גבוהים לאירוח מסוג זה ולחוויה ייחודית עם קהל צעיר ודינמי. זאת גם בזכות טיסות הצ'ארטר והלואו-קוסט מכל רחבי אירופה שיביאו לאירוע קהל רב שייהנה מאירוח זול, שונה ומהנה.
בנושא Airbnb, אני מציע לבעלי הדירות להיות זהירים מאוד, מכיוון שרשויות המס בישראל שמו נושא זה במוקד הבדיקות שהם עורכים כיום בנדל"ן לאור הגבלת המס בחוק בפטור מתשלום מס על שכר הדירה. אני מציע לכל מי שמתכנן להשכיר דירה בצורה זו להיות ער לנושא המס ולהצהיר על הכנסות מכל השכרה שכזו.
לדעתי, נכון להיום, אין די היערכות של בתי המלון ובעלי הדירות הפרטיים לכמות כזו גדולה של תיירים ואפשר להניח שהטרנד של החלפת דירות שנעשה בשנים האחרונות באתרי נדל"ן עולמיים רבים וקבוצות פייסבוק (חלקן סגורות), יביא אנשים רבים להחליף את הדירה שבה הם גרים בחו"ל עם משפחה מישראל.
סרטון התדמית של עיריית תל אביב לאירוויזיון 2019
דווקא כמות הצופים האדירה הזו, יכולה להביא לחשיפה גדולה מאוד למדינת ישראל גם מצד מדינות בהן ישנם יהודים שיכולים להיחשף לפרסומים הקשורים במדינה, תל אביב וכמובן גם בנדל"ן. זאת, אם חברות הנדל"ן בישראל ייערכו מבעוד מועד ״לצביעה״ של אוכלוסייה זו במדיות השונות, לרבות טלוויזיה ודיגיטל. ניתן להניח כי יהודים רבים החיים בעולם ינצלו את ימי התחרות להגעה לארץ וזוהי הזדמנות גדולה להציע להם דירה בישראל.
חשיפה כזו גדולה לעיר תל אביב עשויה לעודד יהודים רבים לרכוש דירות בישראל ובעקיפין עלולה לגרום לעליה נוספת במחירי הדירות בעיר היקרה והמבוקשת כל כך בעולם בקרב יהודים.
הכותב הוא מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית