Site icon IAS

"ירוק ולא רחוק" – מגלים את שפלת יהודה

פרחי קאלות בצבעים מסחררים, בחממות משק ויינברגר, במושב ערוגות. צילום שוש להב

עמותת התיירות שפלת יהודה מציגה פסטיבל "ירוק ולא רחוק", המתקיים זו השנה השלישית, בחודש מרץ. במשך שלושת סופי השבוע של הפסטיבל, יתקיימו שלל אירועים ופעילויות מגוונות באתרי טבע וחקלאות שונים באזור שפלת יהודה, המשתרע במרחק של כ-35 דקות בלבד מהמרכז, ירושלים ובאר שבע.

זהו פסטיבל אזורי גדול, אשר פותח את עונת האביב. מטרתו, בין היתר, לחשוף את האזור לתיירות פנים וחוץ וכן לתת בימה וחשיפה לעסקים הפועלים בתחומי המועצה ולעודד אותם. הפסטיבל מתקיים בהובלת עמותת התיירות, שעושה ופועלת רבות לקידום ועידוד התיירות באזור. בשנים האחרונות הצליחה עמותת התיירות להגדיל משמעותית את אחוז תושבי החוץ המגיעים לתייר, לטייל וליהנות באזור.

יער חרובית, פריחות ססגוניות ומסלולי ניווט עם עמי גור. צילום שוש להב

מרחב שפלת יהודה – פיסת ארץ יפהפיה:

עמותת התיירות משותפת לארבע מועצות אזוריות: יואב, באר טוביה, לכיש וגזר וכן לעיר אחת – קרית גת. היא פועלת לקדם את התיירות ואת החברים בה – בעלי אורחנים, צימרים, אמנים, מסעדנים ויזמים נוספים.

מרחב שפלת יהודה הינו פיסת ארץ יפהפיה מלאה בכל טוב: אזור ירוק ולא רחוק ממרכז הארץ, בו ניתן לגלות נופים, אנשים, טעמים והיסטוריה. הוא משופע בנקודות תצפית, אתרי מורשת, אטרקציות חקלאיות, מחלבות, רפתות, יקבים ומבשלות בירה. סיורים מודרכים ועשרות יזמי תיירות וחקלאות יפתחו בפנינו את בתיהם בפסטיבל אחד גדול לכל המשפחה.

מתל גזר בצפון ועד לכיש בדרום, לאן שנפנה ולאן שנביט, זו היא ארץ התנ"ך. אנו נוגעים בפיסות של היסטוריה ומטיילים בתקופות קדומות, בהן נעו באזור שיירות נוסעים והאזור ידע שגשוג. בנוסף, נמצא כאן אתרי מורשת, מוזיאונים ומיצגים, מהקמתה של המדינה, דרך מלחמות ישראל ועד לתקומה והעליה לקרקע.

אם תחפצו בארוחה איכותית או בספא מפנק, תוכלו להתארח באחת ממסעדות השף הפרוסות באזור ולהתענג על מסאז' באתרי הספא שברחבי העמותה. לכל עונה בשנה, הקסם שלה באזור. עם בוא האביב – פורחת השפלה במרבדים צבעוניים, אדומים ורודים וצהובים, בשלל נוריות, פרגים, רקפות, חרציות, סביונים, תורמוסים ועוד. בקיץ – שולט בה הירוק של יערות קק"ל, מיער חולדה, דרך פארק בריטניה, יער חרובית ויער המלאכים, באלפי דונמים של יערות בהם חניונים רבים ומיצגי אמנות בטבע. בבוא הסתיו – הירוק של החקלאות מקשט את הנוף המיוחד של האזור, ובחורף – הכלניות והנופים הפנורמיים עוצרי הנשימה.

מתחת לסלע צומחת לפלא רקפת נחמדת מאד. פריחות מרהיבות בשפלת יהודה. צילום שוש להב

מה בפסטיבל?

מבין שפע ההיצע בפסטיבל ומגוון האתרים והפעילויות לקהל הרחב, הנה מספר

אטרקציות שכדאי לחוות:

סופ"ש ראשון – 7-9/3  

הזמרת דקלה בהופעה ליום האשה – לנשים בלבד.

שוק כפרי בחווה – אוכל, יד 2 ואווירה טובה בחווה של חוה בחפץ חיים.

הפנינג וינטג' אספנות – רכבי אספנות ויריד בטעם של פעם בבית ניר.

שוק כפרי שכולו תרומה – הפנינג גדול מלא בדוכנים וטעמים בניצוחם של בני ובנות המצווה של הישוב.

סיור בנמל – סיור ייחודי ומרתק בנמל אשדוד.

סופ"ש שני – 14-16/3

המוזיקאי שם טוב לוי במופע לזכר אריק איינשטיין בביסטרוק בחצור.

מצדיעים לכוחות הביטחון וההצלה – בקיבוץ חפץ חיים – הציבור מוזמן ליהנות ולהכיר את פעילותם של משטרת ישראל, מד"א, מכבי האש ועוד.

יריד כפרי בבאר טוביה – מצדיעים לחקלאות הישראלית.

סופ"ש שלישי – 21-23/3

מסע אופניים משפחתי לזכרו של ג'ינו ברטלי, רוכב אופניים איטלקי וחסיד אומות עולם, שהציל 800 יהודים במלחמת העולם השנייה.

הפנינג אוכל וטיולים למשפחות ביער קוממיות סמוך למצודת יואב.

הפנינג חגיגי בקיבוץ רבדים – משחקי ספורט מן העבר.

דוכני אוכל, יצירה ודברים יפים.

טיול ברכבי גולף של 'עידן אופן' מקיבוץ רבדים, בנופי שפלת יהודה ולאורך צמחי מים. צילום שוש להב

הייתי, חוויתי, ממליצה:

הקדמתי לטעום (תרתי משמע) ממה שמציע הפסטיבל, והנה מספר דוגמיות מומלצות.

* עידן אופן – קיבוץ רבדים:

עידן אופן שבקיבוץ רבדים, מספק חוויה לגוף ולנפש. תחילה נפגשים עם עידן להסבר קצר ונהלי בטיחות, ואז יוצאים לדרך לטיול אופניים או רכבי גולף. נסיעה  בין השדות המוריקים לעבר תל מקנה (עקרון המקראית). היכרות עם גידולי השדה העונתיים והאזור החקלאי העתיק, דרך נוף פסטורלי של שפלת יהודה. טל':0723944353.

* משק ויינברגר – סיור פרחים במושב ערוגות:

מי שלא ראה את הקאלות בשפעת צבעיהן המסחרר, לא ראה יופי מימיו… בסיור בחממות הפרחים הייחודיים והמרהיבים של משק ויינברגר, במושב ערוגות, גילינו כלניות, קאלות צבעוניות ונץ חלב, המיועדים בעיקר ליצוא. בסיורים ניתן לראות וליהנות מפריחתם של הפרחים המגוונים, לשמוע הסברים מעניינים על גידול הפרחים ועל חיי החקלאים במושב, וכל זאת בהדרכתו המקצועית וניסיונו רב השנים של ניר. טל': 0524653652

חוות הבופאלו במושב ביצרון. הגבינות המיוצרות מהחלב טעימות ובריאות. צילום שוש להב

* חוות הבופאלו – מושב ביצרון:

חוות הבופאלו, הינה מחלבה ייחודית וראשונה בארץ, המייצרת גבינות מחלב בופאלו. המחלבה הוקמה ע"י משפחת טריסטר, בתוך משק חקלאי פעיל ומטופח, שבו מרכז מבקרים המציע הצצה לעולם הגבינות ועולם החלב הבריא. היכרות עם סיפור מפעל החיים של משפחה ציונית ועובדת אדמה, סרטון קצר, טעימה מהגבינות המיוחדות וביקור ברפת, בה נפגוש את החיה המופלאה – הגדולה בגוף ועדינה בהתנהלותה. לסיום, ביקור בחנות המפעל בה ניתן לרכוש את מגוון הגבינות. טל': 072-3944374

* ניווט ביער חרובית – עם עמי גור:

בלב יער חרובית, ניתן לפגוש את עמי גור ואת מסלול הניווט המיוחד שלו, המתקיים על-פי כתב חידה מרתק, בכל אזור היער. הרפתקה מגבשת לכל המשפחה – מטיילים, מנווטים ונהנים ביחד מפעילות בלי ניידים ובלי מסכים. טל': 072-3944293.

מבחר יינות ביצור מקומי ביקב מרשה של משפחת חביביאן. צילום שוש להב

* יקב מרשה – מושב זרחיה:

יקב מרשה (Maresha) הינו יקב משפחתי כשר, המייצר יינות איכות ברמה גבוהה, באזור יין חדש ומתפתח. יקב מרשה שם לו למטרה להוות מרכז אזורי להנחלת תרבות היין, וכן להביא טעמים וריחות חדשים ושונים לנוף היין הישראלי.

הכרם, היקב ומרכז המבקרים הצמוד אליו, ממוקמים בחבל ארץ "גבעות יהודה-תל מרשה", בסמוך לנחל גוברין, ומנוהל ע"י שאול חביביאן. טל': 072-3944361

* ארוחת מלכים בפונדק ורדה:

לאכול במסעדה המיתולוגית, "פונדק ורדה", זו חוויה חברתית וקולינרית. פוגשים את שולי, הבת של ורדה, דור שני לנשים מסעדניות, המשתפת אותנו בסיפור המשפחתי, השזור בנוסטלגיה מבית אמה. האוכל ביתי, טרי, איכותי וטעים לכל חיך. טל': 072-3944290

תוכניית הפסטיבללפרטים, הרשמה ומידע נוסף: 08-8500711.

Exit mobile version