Site icon IAS

טורקיה: אנטליה צפויה לעבור את שנת השיא ולהגיע ל-14 מיליון מבקרים

מלונות בקו החוף של אנטליה. משכה 11 מיליון תיירים מתחילת השנה. צילום Depositphotos

טורקיה צופה לסיים את שנת 2018 עם 40 מיליון מבקרים ואנטליה צפויה לעבור את שנת 2014, שנת השיא שלה, עם 14 מיליון מבקרים. טורקיה, החווה את ירידת ערכה של הלירה הטורקית במשבר מטבע מתמשך, נהנית בזכות המטבע הנמוך מגידול בביקוש בתיירות הנכנסת. אלא שמי שמשלמים את המחיר הם הטורקים עצמם, שכן המלונות מקצים פחות חדרים לתיירות הפנים. כך מדווח העיתון  הורייט.

טורקיה חוותה ירידה חדה בתיירות ב-2016 בעקבות נסיון ההפיכה ביולי אותה השנה, שבעקבותיו היו גם פיגועים, בין היתר באנקרה ובאיסטנבול. בינתיים החלה התיירות לטורקיה להתאושש, בעוד הטורקים עצמם מתמודדים עם ירידת ערך הלירה ב-40% מתחילת השנה.

"יש בעיה עם מכסת החדרים שהוקצו לתיירים מקומיים על ידי בתי מלון. המלונות לא רוצים להשכיר חדרים לטורקים בלירות טורקיות, לעומת תיירים מחו"ל שמשלמים ביורו", צוטט בעיתון יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות הטורקית TÜRSAB, "מה שאפשר להסיק מכך הוא שבשנה הבאה אזרחים טורקיים ישלמו יותר כדי לטייל ולא יוכלו למצוא מלונות מתי והיכן שהם רוצים".

עם זאת, הירידה בערך הלירה מול הדולר יצרה תמריצים להשקעות בתיירות, כך טוען השר לתרבות ולתיירות נורי ארסוי (Nuri Ersoy), שמונה לא מכבר. לדבריו, טורקיה השיגה את יעדה בתיירות השנה והוא מקווה שחלקה של התיירות בתמ"ג יעלה מ-4% ל-8% וישביח גם את איכות השירותים התיירותיים. ארסוי הוא אחד הבכירים שגייס הנשיא ארדואן לקבינט החדש שלו מן הסקטור העסקי. ארסוי היה היו"ר של ETS tour, אחת מחברות התיירות המובילות בטורקיה.

ההכנסות מתיירות במחצית הראשונה של השנה עלו על 11 מיליארד דולר, אך בטורקיה החליטו לשים דגש על רווחיות גדולה יותר באמצעות ביזור וגיוון מדינות המקור התיירותיות שלה. זאת בשווקים של תיירים עם הכנסה גבוהה ויכולת להוצאות ובהן סין, הודו, דרום קוריאה ויפן .

טורקיה גם מבקשת לחזק את תיירות הכנסים שלה, שנמצאת בבעייה, שכן בעוד שבעולם מקובל שהמע"מ מוחזר בתיירות קונגרסים, לא כך הדבר בטורקיה. נושא זה מקשה עליה להתחרות על תיירי הכנסים הרווחיים עם מדינות אחרות, שכן אפשר למשוך תיירי קונגרסים אשר מוציאים בממוצע 2,000 דולר לאדם, על ידי החזר מע"מ של כ-150-200 יורו.

רודים דבש בארוחת הבוקר במלון באיסטנבול. המלונות מעדיפים תיירים עם דולרים. צילום עירית רוזנבלום

החזון ל-2023: 50 מיליון תיירים ו-50 מיליארד דולר הכנסות

בין ינואר לאוגוסט 2018 הגיעו לטורקיה 27 מיליון מבקרים לעומת 21.9 מיליון מבקרים באותה התקופה אשתקד – עלייה של 22.9%.

פלחי השוק העיקריים של טורקיה היו רוסיה בראש עם 4.18 מיליון מבקרים שהיוו יותר מ-15% מכלל המבקרים. אחריהם הגרמנים עם 2.97 מיליון, הממלכה המאוחדת עם 1.57 מיליון, איראן עם 1.51 מיליון וגאורגיה עם 1.44 מיליון.

אחד היעדים הבולטים ביותר של טורקיה בתיירות – ומהידועים בעולם – אנטליה, משך לעיר מתחילת השנה מעל 11 מיליון מבקרים, נתונים הגבוהים מאלה של שנת 2014 – הנחשבת לשנה הטובה ביותר בתיירות לאנטליה. עד סוף השנה צפוי המספר לעלות ל-14 מיליון מבקרים זרים.

גם איסטנבול חווה פריחה, אחרי שהתיירות אליה נפגעה בעקבות הפיגוע בשדה התעופה אתאטורק ב-2016. השנה שהו באיסטנבול  10.7 מיליון תיירים לילה אחד לפחות ולפי התחזיות, מספר התיירים המבקרים בעיר עד סוף השנה יזנק ב-19.7%.

מבחינת ישראלים, באוגוסט הגיעו כ-73 אלף תיירים ישראלים, המהווים עלייה של 7% לעומת אוגוסט 2017 ועלייה של 51% לעומת אוגוסט 2016. בחודשים ינואר-אוגוסט 2018 יצאו לטורקיה קרוב ל-300 אלף ישראלים – עלייה של כ-17% לעומת 2017 ושל כ-40% לעומת 2016.

היעד של טורקיה ל-2018 הוא 40 מיליון תיירים, זאת לאחר שבשנת 2016 ירד מספרם ל-25.3 מיליון והחל לטפס בחזרה ב-2017 ל-32.4 מיליון והיעד להיקף הכנסות תיירותיות  – 32 מיליארד דולר. עד שנת 2023 היא מכוונת ל-50 מיליון תיירים ו-50 מיליארד דולר בהכנסות.

Exit mobile version